نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۹ اردیبهشت

رئیس‌جمهور: نرخ ارز عامل تغییر تورم شد

کدخبر: ۶۴۵۱۱۱
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
رئیس‌جمهور: نرخ ارز عامل تغییر تورم شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 اردیبهشت 1354؛ بلژیک خواستار خرید نفت بیشتر از ایران است

بلژیک آمادگی خود را برای خرید نفت بیشتر از ایران اعلام کرد. «جی.سی.لن» رئیس هیات‌ صنعتی – بازرگانی گروه «فابری متال» بلژیک که از کشورمان بازدید می‌کند، در جریان دیدار خود با یک هیات صنعتی-بازرگانی ایرانی در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرد: بلژیک در صدر است برای گسترش بیشتر  روابط بازرگانی خود با جمهوری اسلامی ایران، از ایران نفت بیشتری بخرد.

وی افزود: بلژیک شرایط کنونی ایران را درک می‌کند و به همین منظور مذاکراتی در شرف انجام است که بلژیک در مقابل کالا از ایران نفت بخرد.

اقتصاد جمهوری اسلامی، بر پایه برنامه‌ریزی و هدایت است

مسعود روغنی زنجانی، سرپرست وزارت برنامه و بودجه در سمینار و بررسی مسائل اقتصادی ایران که ازسوی جهاد دانشگاهی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود، شرکت کرد و پیرامون برنامه‌ریزی و نقش آن در اقتصاد کشور سخن گفت.

وی به ضرورت برنامه‌ریزی در جامعه برای ایجاد نظم آگاهانه در امور اقتصادی و اجتماعی پرداخت و پیرامون برنامه ریزی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی که براساس قانون اساسی تبیین شده، برنامه‌ریزی است (اصل 43 قانون اساسی) پس اقتصاد ما معتقد به هدایت و سیاستگذاری است و فعالیت های اقتصادی را رها شده نمی‌داند.

ما برای برنامه‌ریزی باید نظام اقتصادی‌مان را تبیین کنیم و خصوصیات جامعه‌ای را که رسیدن به آن هدف است، مشخص کنیم تا بدانیم که به کجا می‌خواهیم برویم.

براساس تحلیل عینی که از قانون اساسی شده، تقریبا می‌شود چهار ویژگی برای جامعه آرمانی جمهوری اسلامی قائل شویم.

ازجمله استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توزیع عادلانه ثروت یا قسط و عدالت اجتماعی (که در این عدالت اجتماعی، نفی تمرکز، تکاثر و انحصار نیز مطرح است) و پویایی و بالندگی در نیروهای مولد و رسیدن به حد اشتغال، در چنین جامعه‌ای دولت در پهنه فعالیت‌های اقتصادی نقشمهمی را دارد.

همچنین دو بخش دیگر اقتصادی (خصوصی و تعاونی) نیز در این نظام پیش‌بینی شده است که باید در چارچوب احکام شرعیه در جهت رشد و تعالی مملکت به کار گرفته شوند.

وی سپس به خصوصیات مدل رشد اشاره کرد و گفت: توزیع درآمد و ثروت باید در داخل مدل رشد طراحی شود چون ما معتقدیم نظام اقتصادی اسلامی بدون عدالت اجتماعی قابل تصور نیست و عدالت اجتماعی در متن برنامه ماست نه در حاشیه آن.

وی ادامه داد: تجربه دو ساله ما از بسیج 5 هزار کارشناس خطوطی را روشن کرد. یکی این بود که اطلاعات و آمار در این کشور وجود ندارد و این نقش مهمی در ضربه‌پذیری برنامه اول داشته است.

19 اردیبهشت 1374؛ طرح ساخت خانه‌های ارزان و زودساخت با همکاری هند در ایران اجرا می‌شود

مفاد یادداشت تفاهم همکاری ایران و هند برای انتقال تکنولوژی در زمینه مصالح ساختمانی و احداث خانه‌های ارزان‌قیمت و سریع‌الاحداث از تابستان امسال به اجرا درمی‌آید.

دکتر ابوالفضل حسنی، معاون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و طرف ایرانی امضاکننده این یادداشت تفاهم در بازگشت از سفر هند این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: خانه های احداثی از نوع مقاوم در برابر زلزله است و همچنین برای احداث کارخانه‌های کوچک سیمان نیز با هندوستان توافق شد.

وی گفت: تبادل اطلاعات تحقیقاتی در زمینه مهندسی زلزله و مصالح ساختمانی از دیگر موارد یادداشت تفاهم مذکور بود.

رئیس‌جمهور: نرخ ارز عامل تغییر تورم شد

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با مدیران مسوول روزنامه‌ها گفت: اینکه گفته می‌شود تورم بنا بود 8 درصد باشد بیشتر از 30 درصد شد، این یک سخن درستی است، اما دلیلش شاید عمدتا این باشد که تغییر نرخ ارز عامل آن بود.

ما در برنامه تغییر نرخ ارز را پیش‌بینی نکردیم، بنا نداشتیم سیاست تعدیل را شامل ارز نیز بکنیم. بعدها در عمل دیدیم که اصلا با این ارز زندگی شکل نمی‌گیرد.

19 اردیبهشت 1384؛ ایران هواپیمای بدون سرنشین می‌سازد

ایران در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ به‌طوریکه مجهز بودن این نوع هواپیماها به سیستم پیشرفته اطلاعاتی و ردیابی، صدای آمریکایی‌ها را درآورده است.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: هواپیمای بدون سرنشین در آینده ای نزدیک در بخش نظامی کاربرد زیادی خواهد داشت و ما نیز برنامه‌های گسترده ای را در زمینه ساخت این نوع هواپیما آغاز کرده‌ایم.

سردار حسین علایی افزود: ساخت هواپیمای بدون سرنشین در ایران نشان از توانایی چشمگیر صنعت هوایی کشور است.

وی تصریح کرد: هواپیمای بدون سرنشین ساخت کشورمان همچنین امکانات منحصربه‌فرد دیگری را نیز دارد که هنوز آمریکایی‌ها از آن بی‌خبر هستند.

برای مقابله با «بازل» تصمیم خواهیم گرفت

اگر در خرید شرکت بازل اروپا موفق می شدیم، بخشی از سهام پتروشیمی را در اروپا عرضه می‌کردیم که فعلا این برنامه منتفی شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ما در هر صورت از شرکت بازل به دلیل اینکه تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی قرار گرفته گله‌مند هستیم و اگر تصمیمی لازم باشد، برای مقابله خواهیم گرفت.

وی افزودک ما روابط عادی خود را که از قبل با شرکت بازل داشتیم ادامه می‌دهیم، زیرا خود شرکت بازل یعنی مدیران آن در مزایده دخالتی نداشتند، بلکه این سهامداران شرکت بودند که در مورد آن تصمیم گرفتند.

سمند در ونزوئلا تولید می شود

سمند با نام تورپیال (پرنده تیز پرواز) در ونزوئلا تولید خواهد شد. معاون وزیر صنایع ونزوئلا با تقدیر از پیشرفت‌های فنی و صنعتی ایران خودرو گفت: خودروی سمند به دلیل بهره‌گیری از فناوری روز با بهترین خودروهای جهان رقابت می‌کند و مردم ونزوئلا مطمئنا از این خودرو استقبال کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه