پیش‌بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1403 / آیا کسی در بازار سرمایه مانده است؟

کدخبر: ۶۴۵۳۲۸
اقتصادنیوز: چند وقتی است که دیگر کسی سراغ ساختمان سعادت آباد بلوار شهرداری _ نبش 13 غربی را نمی‌گیرد. یا بهتر بگویم کسی برای رفع مشکلات آن به شیوه‌های سه روزه و اقدام سریع (یا همان فوری و انقلابی) به این ساختمان مراجعه نمی‌کند.
پیش‌بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1403 / آیا کسی در بازار سرمایه مانده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران تا حوالی ساعت 12 ظهر یعنی قبل از شروع نیم ساعت پر چالش پایانی بازار ارزش معاملات به زحمت به عدد 2700 میلیارد تومان می‌رسید و این سوال در ذهن ایجاد می‌شد که آیا کسی در این بازار هنوز مانده است؟

این رقم برای ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران با تمام عریض و طویل بودنش عدد ناچیزی است. بورس اوراق بهادار تهران دیگر برای قدیمی‌های بازار و آنها که قبل از سال 99 در بازار بودند هم جذابیتی ندارد. هزینه‌های شرکت‌‌ها را با دلار آزاد که رییس بانک مرکزی آن را قبول ندارد محاسبه می‌کنند و درآمدهای شرکت‌ها را نیز با دلار نیمایی و به اصطلاح رسمی!

خبر مرتبط
سقوط بورس 7 روزه شد+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: امروز برای هفتمین روز معاملاتی متوالی شاخص بورس ریزش کرد.

 

روز گذشته پس از یک سال سازمان بورس اوراق بهادار تهران یک نشست خبری برگزار کرد و آخرین اقدامات خود در خصوص متخلفان 17 اردیبهشت 1402 را تشریح کرد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسی اعلام کرد که با بررسی 2400 کد حقیقی و حقوقی به یک لیست 500 نفره رسیدم و درنهایت به لیست 40 نفره از افراد مشکوک دست یافته‌ایم. عیوضلو اعلام کرد که در نهایت، سازمان بورس و اوراق بهادار به یک لیستی از افراد مشکوک به استفاده از دارندگان اطلاعات نهانی رسیدیم اما تخلف این افراد برای سازمان قطعی نشده است.

به عبارت دیگر بعد از گذشت یک سال مقصری برای فروش 17 اردیبهشت ماه از سوی سازمان بورس مشخص نشده است چرا که ایراد از فروش و معامله در بازار نیست بلکه مشکل از جایی دیگر است.

نامه‌ای که نوشته شد، دستورالعملی که داده می‌شود ، بخشنامه‌ای که صادر می‌شود ، قانونی که تصویب می‌شود، وعده‌هایی که داده می‌شود عامل اصلی بروز این چنین مشکلاتی است. بازار سرمایه به اندازه کافی هوشمند است و جان کلام و حرف و پس حرف را نیز متوجه می‌شود و زودتر از هر بازار دیگری به اخبار و قوانین جدید و بخشنامه و... واکنش نشان می‌دهد.

مشکل فروش افراد در بازار نیست چرا که از دارایی خود محافظت کرده‌اند و این اولین و اساسی‌ترین اقدام در بازارهای مالی است. چرا که بستر سرمایه گذاری را مناسب نمی‌بینند و از بازار خارج می شوند. سرمایه ترسو است.

خبر مرتبط
ثبت یک رکورد جدید در بورس انرژی/جهش خیره کننده تعداد معاملات برق

اقتصادنیوز: سخنگوی صنعت برق گفت: چهارمین روز از سومین هفته معاملات برق در بورس انرژی شاهد رشد ۱۵۳ درصدی تعداد معاملات و ثبت یک رکورد جدید از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بود.

از جمله این موارد طرح مالیات بر عایدی سرمایه بود که سایه آن بر بازار بورس سنگینی می‌کرد و در جدیدترین خبر این موضوع مطرح شده است که سخنگوی سازمان مالیاتی عنوان داشته که  ۳ سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود؛ بر این اساس تا ۳ سال، مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند آنچه دارند را بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آنها تعلق بگیرد.

خبر دیگری که در بازار دست به دست می‌شد خبر بدهی پتروشیمی‌ها به اداره گاز بوده است. بر اساس گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است، بخش فروش داخلی گاز بیش از ۸۷‌ هزارمیلیارد‌تومان کسری داشته است که ۶۰‌ هزار میلیارد‌تومان آن مربوط به عدم‌ پرداخت قبوض گاز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و معوق‌شدن بدهی‌هاست. البته گفته می‌شود که انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، در بیانیه‌ای اعلام کرده که ۶۰ همت بدهی گاز  تنها مربوط به پتروشیمی‌ها نیست بلکه این میزان بدهی تمامی صنایع عمده به شرکت گاز است.

خبر مرتبط
چرا پول‌ها از بورس فرار می‌کنند؟

اقتصادنیوز: زمان با عقبگرد حدود یک‌درصدی شاخص کل، روز گذشته سهامی به ارزش ۲۷۰میلیارد تومان از سبد خرید حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران منتقل شد.

اما در ادامه گفتگوهای هسته‌ای رییس سازمان انرژی هسته‌‌ای این طور گفته است که با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی داشته است. اسلامی این را هم اضافه کرد که معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است. ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.

البته باید دید که گروسی بعد از پایان سفرش و با رسیدن به خانه در مورد این نشست‌ها چه صحبت هایی را مطرح می‌کند. چرا که تاریخ نه چندان دور نشان داده است تغییر مواضع بعد از خروج از ایران در صحبت‌های رییس آژانس انرژی اتمی در مورد ایران وجود دارد.

کل

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه