واکنش وزارت کشاورزی به خبرهای آلودگی محصولات:

مردم همه چیز بخورند

کدخبر: ۱۰۳۶۰۰
مشاور معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تاکنون هیچ نهادی هیچ مطالعه جامعی در خصوص آلودگی محصولات کشاورزی انجام نداده است.
مردم همه چیز بخورند

به گزارش «اقتصادنیوز» مدتی است اخبار ضد و نقیضی در خصوص آلودگی مواد و محصولات کشاورزی شدت گرفته است. هرچند تاکنون این موضوع را وزارت بهداشت و جهادکشاورزی تایید نکردند. البته آنها آلودگی مواد و محصولات کشاورزی در سراسر کشور را تایید نکردند. از دید آنها امار و اطلاعات موجود محلی است و قابل استناد به کل کشور نیست.

از دید مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر ساماندهی کود و تغذیه گیاه ، تاکنون هیچ نهادی هیچ مطالعه جامعی را که تعداد کافی‌ نمونه را با روش‌های مناسب و قابل تعمیم به کل جامعه، انجام نداده است.

سعید سعادت به «اقتصادنیوز» گفت: نه ما، نه موسسه استاندارد و نه وزارت بهداشت این کار را انجام نداده است، تاکنون هر چه انجام شده مطالعات مختلفی است که به صورت محلی یا با اهداف متفاوت صورت گرفته است. در سال‌های اخیر همه به وضعیت کشت محصولات در جنوب تهران حساس شده‌اند؛ چون یک بار چند محصول منطقه را آزمایش کردند و آن را به کل محصولات منطقه تعمیم دادند.

او با اشاره به اینکه ما محصول سالم تولید می‌کنیم؛ افزود: البته ممکن است در بین محصولات سالم برخی محصولات سالم نباشند و نیترات‌شان بالاتر از حد مجاز باشد. ولی ما مدعی تولید محصول سالم هستیم و معتقدیم مردم همه چیز بخورند چون تعداد محصولات مشکل‌دار هم آنقدر اندک است که نیازی نیست وارد بحث آنها شد. البته ما این محصولات را نادیده نمی‌گیریم، بلکه آنها را کنترل می‌کنیم.

سعادت اظهار کرد: آنچه اکنون اتفاق افتاده افزایش آلاینده‌ها در بعضی مناطق است. مثلاً برخی مناطق و برخی مزارع سیب‌زمینی و پیاز ما نیتراتی در حد غیرمجاز دارند، ولی این در یکی یا دو مزرعه بوده است و نباید آن را به کل مزارع و کل استان تعمیم دهیم. پس نباید در جامعه نگرانی ایجاد کنیم تا مردم محصول سالم را هم نخورند. آیا همه یخچال‌های سایدی که مردم می‌خرند سالم است و کالای خرابی بین آنها وجود ندارد؟ چرا وجود دارد ولی همه یخچال‌های ساید مشکل ندارند. البته این قیاسی مع‌الفارق بود. در واقع ما می‌خواهیم مردم بدانند آمار و اطلاعات ما نیازمند یک مطالعه جامع با پراکنش مکفی و روش مناسب است تا بتوانیم این آمار را به مردم ارائه کنیم.

او با اشاره به تهیه آماری جامع در خصوص کیفیت محصولات کشاورزی در شورای عالی سلامت و در شورای شهر تهران گفت: ما طرح‌ جامعی در خصوص کیفیت محصولات کشاورزی تهیه کردیم که در صورت تصویب و تامین منابع اعتباری‌اش اجرا خواهد شد.

سعادت تاکید کرد: پس از تهیه این مطالعه جامع ما می‌توانیم با دقت و با صراحت کامل آنچه واقعیت است را بگوییم. ما قصد کتمان حقایق را نداریم. اگر محصولات ما آلوده باشند واقعاً اعلام می‌کنیم و راه‌های جلوگیری از تولید آنها را نیز دنبال می‌کنیم، ولی اگر محرز شود که آلوده نیست که ان‌شاءالله این گونه است؛ آن را نیز مطرح می‌کنیم.

همه کاهوها آلوده نیستند
مشاور معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص استانداردهای تعریف شده مواد غذایی در کشور گفت: استانداردهای محصولات کشاورزی موجود در کشور اغلب برگردان یا ترجمه استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ در حالی که شرایط مملکت ما با شرایط حاکم بر آن کشورها متفاوت است. البته ما نمی‌گوییم کار آنها اشتباه است. ولی اگر مثلاً عدد A در اروپا به عنوان استاندارد یا حد مجاز محسوب می‌شود، لزوماً نباید در ایران نیز این طور باشد، پس ما نیاز به استانداردسازی و بومی‌سازی نیز داریم.

او افزود: میزان تولید و سبد غذایی ما با اروپا و آمریکا متفاوت است. نکته دیگر اینکه گاهی برداشت‌ها از منابع اصلی متفاوت است و گاهی در برخی دخل و تصرف می‌شود. به همین دلیل دیده شده یک گزارشی مبنایش یکی است، ولی برداشت‌های آن متفاوت و گاهی متناقض است. نمی‌گویم تفاوت در همه استانداردهای موجود است، ولی گاهی امکان اختلاف در مقیاس اندازه‌گیری وجود دارد.

سعادت ادامه داد: البته نکته دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه برخی محققان از مناطقی که احتمال آلودگی در آن مناطق بیشتر است، آزمایش می‌گیرند. مثلاً ما مزرعه‌ای داریم که از کنارش فاضلابی رد می‌شد و احتمال می‌دهیم از آن فاضلاب هم آبیاری شده است. پس زمانی که از آن منطقه نمونه بر‌می‌داریم، آلودگی محصولات تولیدی نسبتاً طبیعی است. ولی قطعاً چهارتا مزرعه آن طرف‌تر که از آب سالم استفاده می‌کنند، محصولی سالم تولید می‌کنند.

مشاور وزیر کشاورزی در امر ساماندهی کود و تغذیه گیاه اذعان کرد: ممکن است آزمایش از یک نمونه ما یعنی یک نمونه از کاهو در یک منطقه خاص آلودگی را نشان دهد، ولی قابل تعمیم به کل منطقه نباشد. در واقع اینها ملاحظاتی است که در گزارش‌های آماری در مورد بحث آلودگی محصولات حتماً باید رعایت شود.

او تاکید: اکنون همه مطالعات ما محلی است و نه جامع. اگر تاکنون مطالعات جامعی وجود ندارد به این دلیل است که مطالعات جامعی صورت نگرفته است. در نهایت سازمان متولی ممکن است به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته باشد، این کار را انجام دهد. شاید هم نهاد قانونگذار مجریان امر را موظف نکرده که این کار را انجام دهند. اما الان هم قانونگذار روی کیفیت محصولات و هم دولت روی آن حساس شده؛ بنابراین به دنبال بودجه‌ای ویژه‌ برای اختصاص دادن به آن هستند و می‌گویند طرح اصلاح کیفیت را اجرا کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی