سی ان ان گزارش داد

دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان

کدخبر: ۱۰۳۷۳۲
شهرهای شمال غرب اروپا به عنوان دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان معرفی شده اند.
دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از سی‌ان‌ان، پژوهش یک گروه مدافع دوچرخه‌سواری در دانمارک دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان را رتبه بندی کرده که در راس آنها، شهرهایی از فرانسه، هلند، آلمان و دانمارک قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، باوجود اینکه آمستردام هلند پرجمعیت ترین شهر این کشور، یکی از دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان محسوب می شود، اما به سبب حضور گردشگران داخلی و خارجی، نمی توان آن را در این لیست قرار داد. در عوض، «اوترخت» در جنوب شرقی هلند، شهری است که دوچرخه سواری در آن از محبوب ترین تفریحات به حساب می آید. در مرکز این شهر، بیش از 50 درصد سفرهای درون شهری از طریق دوچرخه صورت می گیرد و مقامات محلی آن، توانسته اند بزرگترین فضا و پارکینگِ دوچرخه را در این شهر ایجاد کنند. مارک ترژر، یکی از بزرگترین وبلاگ‌نویسان دوچرخه سواری در انگلیس در سفر به اوترخت، پدیده دوچرخه سواری در این شهر را عجیب تشریح کرده و می نویسد: «تصور اینکه کودکان با آرامش و خوشحالیِ تمام در مرکز شهر دوچرخه سواری می کنند برای من بسیار عجیب بود، با این حال، دوچرخه سواری خانواده ها در اوترخت امری عادی است».

سویل؛ نمونه‌ای مناسب برای توسعه دوچرخه سواری شهری

شهر سویل در اسپانیا، پاسخی است قانع کننده برای مدیران شهری ای که معتقدند رواج استفاده از دوچرخه در شهر، بیش از اندازه بلندپروازانه و نیازمند دهه ها تلاش و فرهنگ سازی است. این شهر موفق شده است تنها ظرف یک سال، 50کیلومتر خطوط دوچرخه سواری احداث کند و تا کنون آن را به 80 کیلومتر گسترش داده است. همچنین اجرای طرح اجاره دوچرخه شهری، با استقبال بی نظیری از سوی شهروندان مواجه شده است. به طوری که در عرض شش سال، استقبال از دوچرخه سواری در شهر ، حتا در میان مدیران و روسای حمل و نقل شهری، از 0.5 درصد به 7 درصد افزایش یافته است.

در لیست دوچرخه دوست‌ترین شهرهای جهان، نام مونترال نیز به چشم می خورد که از دهه 1980 شروع به ساخت مسیرهای دوچرخه سواری کرده و تاکنون حدود 400 مایل خطوط دوچرخه سواری را راه اندازی کرده است. بررسی های صورت گرفته در شهر مونترال نشان می دهد که نزدیک به نیمی از جمعیت بزرگسال این شهر، بیش از 2 درصد سفرهای درون شهریشان را با دوچرخه طی کرده و به طور متوسط حداقل یک بار در هفته به دوچرخه سواری می روند. این در حالی است که امکانات شهری، هنوز تسهیلات لازم در زمینه خطوط دوچرخه سواری و دیگر تسهیلات لازم را در اختیار شهروندان قرار نداده است.

تعداد دوچرخه‌های کپنهاگ بیشتر از تعداد مردم

یکی دیگر از مهم ترین شهرهای دوچرخه دوست در دنیا، کپنهاگ است. بیش از نیمی از مردم بومی این شهر، سفرهای روزانه خود را با دوچرخه طی می کنند به طوری که رفته رفته تعداد دوچرخه ها از جمعیت مردم بالاتر خواهد زد. مقامات این شهر در صددند تا با زیرساختهای حرفه ای، امن و مجزا برای دوچرخه سواری، عرض مسیرهای دوچرخه سواری را تا 3 متر نیز افزایش دهند.

اما در میان تمامی این شهرها، برلین برجسته ترین مثال برای دوچرخه دوست ترین شهرهای جهان به شمار می رود. برلین شهری است که استفاده از دوچرخه درآن روز به روز افزایش می یابد به طوری که نسبت به 20 سال گذشته، میانگین استفاده از دوچرخه که هم اکنون 13 درصد سفرهای درون شهری و 20 درصد حومه های شهر را دربرمی گیرد، دوبرابر شده است. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود قدمت و قدرت این شهر در صنعت تولید ماشین و دارا بودن بهترین جاده ها و با توجه به زمستانهای سرد و طولانی، استفاده از دوچرخه همچنان روبه افزایش است. گذشته از سیاست های عمومی هوشمندانه و سازگار طراحی شده برای افزایش استفاده از دوچرخه، برلین با داشتن خیابانهای پهن و زمین مسطح، مزایای پنهانی را نیز داراست که در مدیریت جاده سازی و گسترش تسهیلات دوچرخه سواری بی تاثیر نبوده است.

کمبود پارکینگ در توکیو و توسعه دوچرخه سواری

از دیگر شهرهای دوچرخه دوست در این فهرست، توکیو است. در توکیو به طور متوسط 14 درصد سفرهای درون شهری با دوچرخه انجام می گیرد. دلایل زیادی ساکنان این شهر را به استفاده از دوچرخه سوق داده است. به طوری که در تمامی سفرهای کوتاه، شهروندان استفاده از دوچرخه را به خودرو ترجیح می دهند. یکی از این دلایل، قیمت بالای خودرو و محدودیت پارکینگ در این شهر است.

یکی از متفاوت ترین شهرها، پایتخت کلمبیاست که با وجود تعداد زیاد خودرو، آلودگی هوا و میانگین کمتر از 5 درصد سفرهای شهری با دوچرخه، در این لیست جای گرفته است و این به سبب اعتباری است که انریکو پنالوسا، شهردار سابق بوگوتا، به این شهرداده است. وی در سال 1998، یک طرح ساختِ بزرگراه در مرکز شهر را لغو و 200 مایل مسیر دوچرخه سواری و طرح اجاره دوچرخه را جایگزین آن کرد. همچنین هر یکشنبه در مراسمی 70 مایل از خیابان به روی دیگر وسایل نقلیه بسته شده و تنها دوچرخه سواران و پیادگان حق تردد دارندکه این خود به استقبال شهروندان از دوچرخه کمک شایانی کرده است.

طبقه‌بندی‌های مشابه درباره شهرهای جهان را در این لینک‌ها ببینید:

بهترین شهرهای جهان برای زندگی


«دوستانه‌ترین» شهرهای دنیا کدامند؟

..

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید