بر اساس نظرسنجی گالوپ مشخص شد

افت اعتماد مردم خاورمیانه به شرایط اقتصادی

کدخبر: ۱۰۴۹۶۳
شاخص اعتماد مردم به فضای اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا، طی یک سال 16 واحد کاهش داشته است؛ در سال 2013 میلادی به دلیل بحران های ایجاد شده در این منطقه شاخص اعتماد مردم به شرایط اقتصادی به منفی 33 واحد رسید.
افت اعتماد مردم خاورمیانه به شرایط اقتصادی

به گزارش «اقتصاد نیوز» به نقل از گالوپ در سال 2013 میلادی شاخص اعتماد به فضای اقتصادی در جهان به طور متوسط برابر با 11+ بود که نسبت به سال قبل از آن یک واحد کاهش داشت.

اما در این سال میزان اعتماد مردم خاورمیانه و شمال آفریقا به شرایط اقتصادی با 16 واحد کاهش به منفی 33 واحد رسیده است و اعتماد مردم ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یک واحد کاهش نسبت به سال قبل از آن به منفی 36 واحد تنزل پیدا کرده است. آمارها نشان میدهد بیشترین میزان اعتماد مردم به فضای اقتصادی در کشورهای قاره آسیا (به جز منطقه خاور میانه) وجود داشت. در سال 2013 میلادی شاخص اعتماد مردم آسیا به شرایط اقتصادی برابر با 28 بود که نسبت به سال قبل از آن هم یک واحد رشد داشت.

دلیل افت این شاخص در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را می توان درگیریهای اخیر در کشورهای خاورمیانه به خصوص سوریه و عراق دانست. در سال گذشته کمترین میزان این شاخص در کشور لبنان وجود داشت. در این سال شاخص اعتماد مردم لبنان به شرایط اقتصادی برابر با منفی 71 بود و در مصر برابر با منفی 70 بوده است. این شاخص در کشور سوریه برابر با منفی 54 واحد اعلام شده است.

از طرف دیگر کشورهای اروپایی هم در سالهای اخیر شاهد کاهش سطح اعتماد مردم به اوضاع اقتصادی بودند که دلیل این مساله را می توان تداوم بحران اقتصادی و ناتوانی سیاستگذاران دنیا در کنترل این بحران دانست.

بر اساس این گزارش، آسیا از نظر شاخص اعتماد مردم به شرایط اقتصادی در بهترین وضعیت قرار دارد. در سال گذشته میلادی 41 درصد از ساکنان کشورهای آسیایی شرایط اقتصادی حاکم بر کشورهایشان را خوب و عالی ارزیابی کرده بودند و 55 درصد از مردم آینده اقتصادی روشنی را برای کشورشان متصور بودند.

شاخص اعتماد مردم به شرایط اقتصادی در چین با پنج واحد افزایش نسبت به سال 2012 میلادی به 68 واحد رسید و این شاخص در کشور کامبوج برابر با 54 واحد بود. بیشترین افزایش در این شاخص در کشور ژاپن اتفاق افتاده است و شاخص اعتماد مردم به اقتصاد بعد از 54 واحد افزایش از منفی 56 واحد به منفی دو واحد رسید. شاخص اعتماد مردم به اقتصاد در کشورهای اندونزی و هند به ترتیب 7 و 2 واحد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی