شباهت عجیب بزرگ ترین بانک های وال استریت به بانک های ایرانی

کدخبر: ۱۰۷۰۶۹
با توجه به تحقیقات مجلس سنای ایالات متحده، بزرگ ترین بانک های وال استریت از مالکیت خود بر انبارهای فلزات، تانکرهای نفت و تجارت دیگر کالاها برای به دست آوردن مزیت تجاری ناعادلانه و تسلط بر بازار، سوء استفاده کرده اند.
شباهت عجیب بزرگ ترین بانک های وال استریت به بانک های ایرانی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بلومبررگ، هیات مجلس سنا در گزارشی درباره گلدمن ساکس، مورگان استنلی و شرکت جی‌پی مورگان، اظهار کرد این شرکت‌ها از خط قرمز جدا‌کننده بانکداری از فعالیت‌های تجاری به ضرر مصرف‌کنندگان و سیستم مالی عبور کرده‌اند. بر اساس این گزارش، این فعالیت‌ها به بانک‌ها امکان دسترسی به اطلاعات غیر‌عمومی را می‌دهد که می تواند بر بازار تأثیر گذاشته و احتمال اینکه در حوادث صنعتی نیاز به کمک مالیات‌دهندگان ایجاد شود را افزایش می‌دهد.

به گفته سناتور لوین که ریاست کمیته دائمی تحقیقات را بر‌عهده دارد، این بانک‌ها خود را در معرض ریسک‌های جدید زیادی قرار داده‌اند، خطراتی که به دلیل اندازه این بانک‌ها، نه فقط بر روی آنها بلکه روی سیستم مالی آوار خواهند شد. او افزود فعالیت این بانک‌ها سوالات مهمی را ایجاد می‌کند در مورد اینکه آیا آنها به هزینه سایر بازیگران بازار، سود خود را جست‌وجو می‌کنند.

ماه‌ها موشکافی درباره دخالت بانک‌ها در تجارت کالا موجب شد که فدرال‌رزرو مقررات سفت و سختی در نظر بگیرد و برخی از شرکت‌ها در وال‌استریت نیز تلاش برای فروش دارایی را آغاز کنند.

یافته‌های جدید لوین، شامل جزییاتی درباره دویچه بانک و سایر مشتریان است که در معاملات آلومینیوم بحث برانگیزی با گلدمن ساکس وارد شده‌اند و آشکار می‌کند که به اعتقاد یکی از کارکنان سابق، این بانک مستقر در نیویورک حفاظت‌های کافی را برای جلوگیری از درز داده‌های تاثیر‌گذار بر بازار به معامله‌گران این شرکت نداشته است.

در این گزارش همچنین به مطالعه 2012 بانک فدرال از چهار بانک اشاره شده است که نشان می‌دهد هر کدام به اندازه 15میلیارد دلار کمبود سرمایه و بیمه برای کالا‌ها داشتند که بدان معنی است که اگر هر یک از این بانک‌ها تجربه یک فاجعه در مقیاس نشت نفت BP در سال2010 در خلیج مکزیک را داشتند، نمی‌توانستند خسارات را جبران کنند.

 گفتنی است که این بررسی طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری در کالا در سال های اخیر را پوشش می‌دهد از جمله مالکیت معادن زغال‌سنگ کلمبیا و تجارت اورانیوم توسط گلدمن ساکس، عملیات حمل و نقل نفت و فعالیت گاز طبیعی در شرکت مورگان استنلی و نیز تجارت برق و فلزات توسط جی‌پی مورگان از جمله این فعالیت‌هاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید