پیش بینی بازار مسکن پس از لغو تحریم‌ها

کدخبر: ۱۱۶۰۵۷
یک کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر این‌که توسعه بازار مسکن نیازمند تدوین برنامه بلندمدت و جامع است گفت: لغو تحریم‌ها، منابع ارزی کشور را افزایش و به خروج از رکود در بازار مسکن منتهی می‌شود.
پیش بینی بازار مسکن پس از لغو تحریم‌ها

حسن ياسری  در مورد احتمال توافق هسته‌ای، لغو تحريم‌ها و اثری كه بر بازار مسكن دارد، گفت: در صورت لغو تحريم‌ها و بازگشت ايران به صحنه قبلی خود در اوپك، پيش بينی می شود منابع ارزی كشور افزايش پيدا كند.

وی به افزایش میزان تولیدات ایران در اوپک پیش از تشدید تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بازگشت ایران به صحنه و جایگاه قبلی خود در اوپک به منابع و مدیریت دولت بازمی گردد، به عبارتی مديريت منابع بسيار مهم است.

اين كارشناس ارشد اقتصادی در ادامه افزود: در صورتی كه دولت برنامه صحیح و مدونی برای كنترل نوسانات ارزی، تك‌نرخی شدن ارز و تثبيت قيمت آن نداشته باشد احتمال انحراف سرمايه‌ها به سمت و سوی فعاليت‌های غیر رسمی چون سفته بازی و بازار غيررسمی وجود دارد. در عين‌حال چنانچه دولت به گونه‌ای هدف‌گذاری كند كه منابع به سمت بازار مسكن هدايت شود می توان به توليد در اين بخش اميدوار بود.

وی معتقد است: در صورت مديريت نادرست منابع، سرنوشت مسكن مهر و پرو‍ژه‌های نيمه تمام در انتظار سناريوی جديدی خواهد بود و همچنین تسهيلات بانكی در پروژه‌های ديگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ياسری در تشريح صحبت‌های خود افزود: مديريت نادرست در دولت قبل به اخذ وام و تسهیلات ارزان قیمت از بانک‌ها و سود بیشتر منجر شده و در نهایت به جای مورد استفاده قرار گرفتن در پروژه موردنظر در سایر شاخص ها مورد استفاده قرار می گیرد. تجربه تلخی که در مسکن مهر شاهد آن بودیم.

به گفته ياسری خروج از ركود در بازار مسكن نيازمند تدوين برنامه جامع مسكن و تعيين چشم انداز بلندمدت است. تنها در اين صورت است كه ميتوان به خروج از ركود اميدوار بود.

وی وضعیت فعلی بازار سهام را یکی از مسائلی دانست که باید مورد توجه دولت قرار گیرد و افزود: مشكلاتي كه در حال حاضر داريم و دولت بايد نسبت به رفع آن همت بگمارد تا از ركود خارج شده و اوضاع را سامان ببخشد توجه به بازار سهام مسكن است. تامين هزينه‌هاي پروژه‌هاي مسكن مي‌تواند مشكلات را تسهيل كند.

وي ادامه داد: در صورت لغو تحريم‌ها بايد منتظر سياست‌هاي جدید دولت باشيم. اگر دولت منابع را بر اساس مكانيزم بازار به سمت مسكن سوق دهد منابع تامين مالي افزايش می‌يابد.

منبع: پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی