به بهانه اقدام اخلاقی یحیی آل اسحاق در اتاق تهران

مردی که با لبخند آمد و با لبخند رفت

کدخبر: ۱۱۶۱۶۸
آن گونه که برای بسیاری،دل کندن از قدرت سخت است،برای یحیی آل اسحاق سخت نبود و آن گونه که بسیاری مشتاق قدرت هستند،مسعود خوانساری رغبت نشان نداد.

با لبخند همیشگی پشت تریبون رفت و برجایگاهی نشست که هشت سال است می نشیند اما آن قدر اخلاقی و انسانی صندلی را به دیگری واگذار کرد که تحسین همگان را برانگیخت.امروز در اتاق بازرگانی تهران،قدرت از گروهی به گروهی انتقال یافت اما آن گونه که برای بسیاری،دل کندن از قدرت سخت است،برای یحیی آل اسحاق سخت نبود و آن گونه که بسیاری مشتاق قدرت هستند،مسعود خوانساری رغبت نشان نداد.

آنها که امروز درنخستین نشست اتاق بازرگانی تهران حاضر شده بودند تا شاهد انتقال قدرت از گروهی به گروهی دیگر باشند،صحنه های بی بدیلی از اخلاق و رفتار حرفه ای و انسانی دیدند.یحیی آل اسحاق پس از هشت سال قدرت را به مسعود خوانساری واگذار کرد و با لبخند و رضایت خاطر، رئیس جدید را بدرقه کرد.

انتخابات هیات رییسه هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز برگزار شد و پنج عضو هیات رییسه اتاق برای دوره جدید انتخاب شدند. پیش از ورود اعضای هیات نمایندگان دوره هشتم به انتخاب اعضای هیات رییسه جدید، یحیی آل اسحاق رییس دوره هفتم اتاق در سخنانی از اعضای هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق تهران خواست در انتخاب اعضای هیات رییسه جدید به صورت یک دست و منسجم رای دهند تا به گفته وی، اتحاد و همدلی و در عین حال انسجام نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران نمود عینی پیدا کرده و این حرکت بتواند به عنوان الگو و نمونه در سایر حوزه های کشور شناخته شود.وی در پایان، از حمایت کامل خود به عنوان عضوی از هیات نمایندگان دوره هشتم از هیات رییسه و بدنه اتاق بازرگانی در چهار سال آتی خبر داد و گفت: قاعده بازی دموکراتیک همین است و باید به انتخاب جمع احترام گذاشت و من امروز معتقدم اتاق بازرگانی متعلق به همه فعالان اقتصادی است و همه باید از آن حمایت کنیم.
به این ترتیب یحیی آل اسحاق که در هشتمین دوره انتخابات بیشترین رأی تاریخ انتخابات اتاق های بازرگانی را از آن خود کرده بود، از جایگاه هیأت رئیسه اتاق به جایگاه هیأت نمایندگان رفت و خودنیز به مسعود خوانساری رأی داد.

یحیی آل اسحاق کیست؟
یحیی آل‌اسحاق چهارمین وپنجمین رئیس اتاق بازرگانی تهران ، روحانی‌زاده‌ای زنجانی است که سابقه نشستن بر صندلی وزارت بازرگانی را هم دارد. آل‌اسحاق در انتخابات دوره ششم در اسفندماه 85 به اتاق بازرگانی آمد و بر جای محمد نهاوندیان که به اتاق ایران رفته بود، نشست. آل‌اسحاق که پدرش سابقه مبارزات انقلابی دارد و حتی پدرش در زندان‌های ساواک تحت شکنجه نیز قرار گرفته بود، با حضور در هیات‌های موتلفه اسلامی وارد مبارزات سیاسی شد. یحیی آل‌اسحاق بلافاصله پس از انقلاب وارد نهادهای انقلابی شد و در وزارت بازرگانی مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره مرکز تهیه و توزیع منسوجات شد. آل‌اسحاق در طول سال‌های پس از انقلاب در معاونت‌های متعدد وزارت بازرگانی و وزارت صنایع مشغول بود و در نهایت در سال 1372 و در کابینه دوم هاشمی‌رفسنجانی به وزارت بازرگانی رسید. آل‌اسحاق پس از حضور در مسوولیت‌های دولتی از حضور در هیات موتلفه که صورت حزب به خود گرفته بود سر باز زد و عملاً از این حزب خارج شد.

اگر علینقی خاموشی در دهه 60، نگذاشت چراغ اتاق خاموش شود و آن را به صورت شعله کوچکی نگه داشت، یحیی آل‌اسحاق را باید احیاگر اتاق بازرگانی در دهه 70 دانست. او زمانی که وزیر بازرگانی بود، همگام با سیاست توسعه اقتصادی اکبر هاشمی‌رفسنجانی، به اتاق و مدیران آن، میدان وسیعی داد و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها به بازی گرفت. در وفاداری آل‌اسحاق به بخش خصوصی همین بس که او در مراسم افتتاح فروشگاه زنجیره‌ای رفاه که با سرمایه و مدیریت دولت راه‌اندازی شده بود، به نشانه اعتراض حضور نیافت و اکبر هاشمی‌رفسنجانی به تنهایی این فروشگاه دولتی را افتتاح کرد. آل‌اسحاق در دوران مدیریتش بارها به اتاق بازرگانی رفت و با مدیران بخش خصوصی طرح تعامل ریخت.

دوران وزارت آل‌اسحاق بر بخش بازرگانی، با روی کار آمدن تحول‌خواهان به پایان رسید، هر چند محمد خاتمی، از او دعوت کرد که در کابینه بماند اما آل‌اسحاق راستگرا رفتن را بر ماندن ترجیح داد و به بنیاد مستضعفان اثاث‌کشی کرد. دوران حضور او در بنیاد، حداقل نتیجه‌ای که در بر داشته، کوچک‌سازی این غول بزرگ اقتصادی بوده است. آل‌اسحاق را باید مبتکر اصلاح ساختار بنیاد دانست چه آنکه او در سال‌های گذشته، به شکل قابل توجهی از حجم بنیاد مستضعفان کم کرد و مقدمات کوچک‌سازی آن را فراهم آورد.
وزیر اسبق بازرگانی که از مقبولیت زیادی نزد مقامات جمهوری اسلامی برخوردار است، پیش از سال 1385، برنامه‌ای برای بازگشت به عرصه مدیریت و امور اجرایی نداشت اما ملاقات دوستان قدیمی‌اش در وزارت بازرگانی، او را متقاعد به بازگشت کرد و به این ترتیب او با نامزدی در ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، بار دیگر به عرصه مدیریت اقتصادی کشور بازگشت. آل‌اسحاق که از ابتدای سال 1386 تا صبح امروز ریاست اتاق بازرگانی تهران را بر عهده‌ داشته، تلاش زیادی برای رایزنی و مذاکره با مقامات دولتی در جهت مطرح کردن اتاق بازرگانی و استفاده از مشاوره‌های این اتاق در تصمیم‌گیری داشته است. یحیی آل‌اسحاق در تابستان سال 1390 با دعوت از اقتصاددانان مطرح کشور، سنگ‌بنای تشکیل شورای مشورتی اقتصاددانان را گذاشت. اقتصاددانان مطرحی همچون مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، داوود دانش‌جعفری، فرهاد نیلی و حسین عبده‌تبریزی هر هفته در اتاق تهران جمع می‌شدند تا اینکه موفق شدند تحقیق جامعی در‌باره اقتصاد ایران منتشر کنند. این برنامه مورد توجه حسن روحانی قرار گرفت و پس از موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن را سرلوحه سیاست‌های اقتصادی خویش قرار داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید