انگلیسی‌ها فردا پارلمان جدید را انتخاب می‌کنند

تهدیدهای انتخابات برای اقتصاد بریتانیا

کدخبر: ۱۱۶۹۳۲
انتخابات پارلمانی بریتانیا فردا (پنجشنبه) برگزار می‌شود و این درحالی است که عدم شفافیت در صف‌آرایی احزاب و پیروز احتمالی این انتخابات، نگرانی‌های بسیاری را برای تحلیل‌گران و آینده اقتصادی این کشور به‌همراه داشته‌است.
تهدیدهای انتخابات برای اقتصاد بریتانیا

به گزارش اقتصادنیوز، انتخابات انگلیس تمام ظرفیت های لازم را برای ایجاد هیجان دارد. احزاب بزرگ از شانس برابری برخوردارند و محتمل‌ترین نتیجه انتخابات پنج‌شنبه، روی‌کار آمدن یک دولت ائتلافی یا اقلیت خواهد بود. اما آنچه که مسلم است، انتخابات پنج‌شنبه هنوز منجر به بهم ریختگی سرمایه داران نشده‌است.

اگرچه اخیرا پوند دچار تزلزل شده اما معاملات بازار سهام در بالاترین سطح خود درحال انجام است و برای خرید اوراق قرضه دولتی انگلیس، اشتهای سیری‌ناپذیری وجود دارد.

با شروع شمارش آرا در روز جمعه، احتمالا بازارهای انگلیس به‌حالت بیدارباش درخواهند آمد. تحلیلگران معتقدند، هفته ها چانه‌زنی سیاسی برای شکل‌دادن به یک دولت ائتلافی، می‌تواند احیای اقتصادی انگلیس را به‌خطر بیاندازد. اما بدترین سناریو برای این اتفاق، برپایی انتخابات دیگری تا اواخر سال خواهد بود.

تحلیلگران گروه بانکی «گلدمن‌ساکس» معتقدند نبود شفافیت، انتخابات انگلیس را به بن‌بست برده که این مساله احتمالا به نابودی دارایی ها و رشد اقتصادی انگلیس خواهد انجامید. بنابراین، انتخابات پنج‌شنبه، احتمالا از تمامی جنبه‌ها برای کل بازار انگلیس تهدید محسوب می‌شود.

به گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس، وعده داده که درصورت انتخاب مجدد، تصمیم بر سر عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی بگذارد. کناره‌گیری انگلیس از عضویت در اتحادیه اروپا می‌تواند برای بسیاری از مدیران شرکت‌ها، به ویژه در بخش خدمات مالی، خبر وحشتناکی باشد.

اما در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات فردا، طبقه ثروتمند و برخی تجار، با مالیات‌های سنگین و قوانین سخت‌گیرانه‌ای روبرو خواهند شد. «جورج اوزبورن»، از هم‌قطاران دیوید کامرون در حزب محافظه‌کار در گفتگو با فایننشال‌تایمز گفت: درنتیجه روی‌کار آمدن یک دولت کارگری، شاهد ازبین رفتن سرمایه‌گذاری و اطمینان خواهیم بود. حزب ملی اسکاتلند نیز، یکی از عوامل افزایش این بی‌ثباتی است که بنظر می‌رسد خودرا آماده کرده تا در اسکاتلند به موفقیت بزرگی دست‌یابد. این مساله، مجددا نگرانی‌ها را نسبت به استقلال اسکاتلند از انگلیس تقویت می‌کند.

تحلیلگران معتقدند این سردرگمی، درصورتیکه تا صبح روز جمعه مشخص نشود که پیروز انتخابات چه حزبی است، ممکن است ضربه شدیدی به انگلیس وارد کند.

موسسه مدیریت مالی و سرمایه BlackRock، در تحلیل پیش از انتخابات خود عنوان کرد: بازارهای انگلیس تا حدودی آرام بوده‌اند که این نشان از تحویل آسان و سریع قدرت در انتخابات پیش‌رو است. به عقیده ما این رویکرد بسیار جاه‌طلبانه‌ است و انتظار می‌رود منجر به ناپایداری پوند انگلیس و سایر دارایی‌های مالی کشور شود.

هرگونه بی‌اعتمادی دربین سرمایه گذاران خارجی، منجر به اتفاقات وحشتناکی خواهد شد. علت آن این است که انگلیس درحال حاضر کسری تراز تجاری قابل‌توجهی دارد و این یعنی ارزش واردات این کشور از ارزش صادرات آن فراتر رفته‌است. بنابراین، انگلیس برای پرکردن این خلا و تعدیل تراز تجاری خود، نیازمند ارزهای خارجی است. کسری تراز تجاری 5.5 درصدی برای انگلیس، نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

موسسه BlackRock افزود: این بدان معناست که انگلیس به شدت به لطف و محبت بیگانگان نیازمند است تا با کمک‌های مالی آنها بتواند هزینه‌های خودرا مدیریت کند. اما اگر این بیگانه‌ها، تصمیم به عقب‌نشینی بگیرند، اقتصاد انگلیس ضربه شدیدی خورده و رشد اقتصادی این کشور به شدت کند خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سهام

      اقتصادنیوز: امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۳۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی