فشار اضافه‌تولید برزیل روی قیمت‌های جهانی ذرت

کدخبر: ۱۲۰۱۰۲
برزیل که پیشتر به عنوان یک تولید‌کننده کوچک غلات مطرح بود، در حال حاضر به یکی از بزرگان بازار غلات تبدیل شده است و این احتمال وجود دارد که با روانه شدن ذرت این کشور به بازارهای جهانی، قیمت‌ها بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.
فشار اضافه‌تولید برزیل روی قیمت‌های جهانی ذرت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایت agweb.com ، برزیل که پیشتر به عنوان یک تولید‌کننده کوچک غلات مطرح بود، در حال حاضر به یکی از بزرگان بازار غلات تبدیل شده است و این احتمال وجود دارد که با روانه شدن ذرت این کشور به بازارهای جهانی، قیمت‌ها بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود تولید ذرت برزیل طی تابستان و زمستان پیش‌رو افزایش داشته و به سطح 81 میلیون تن در روز برسد. حتی برخی از پیش‌بینی‌کنندگان مانند کمپانی سافراس و مرکادو پا را فراتر گذاشته و پیش‌بینی تولید 83 میلیون تن ذرت را در برزیل داشته‌اند.

قیمت جهانی ذرت طی سال جاری معادل 24 درصد کاهش داشته است؛ این کاهش در پی افزایش تولید ذرت برای دومین سال پی‌در‌پی بوده است که عرضه ذرت را به بالاترین سطح خود رسانده است. در شرایط فعلی با توجه به دورنمای تولید ذرت در آمریکا به نظر می‌رسد بازار بیش‌از پیش تحت فشار قرار بگیرد. تحلیل‌گران معتقدند بازار توان تولیدی برزیل را دست کم گرفته بوده است.

پائولو مولیناری تحلیل‌گر کمپانی سافراس و مرکادو می‌گوید: بازار ذرت تنها به آمریکا توجه داشته است و توان تولیدی آمریکای جنوبی را مد نظر قرار نداده است.

کشاورزان برزیلی معمولا در ادامه کاشت سویا اقدام به کاشت ذرت می‌کنند . بارش‌های باران دیرهنگام در تابستان در مناطق جنوبی برزیل از عوامل موثر در این انتخاب است. بر اساس پیش‌بینی کمپانی سافراس و مرکادو میزان برداشت ذرت در این کشت ثانویه در برزیل به 53 میلیون تن خواهد رسید.

آنا لوئیزیا تحلیل‌گر شرکت INTL می‌گوید: با افزایش تولید ذرت برزیل،  بازار با فشار کاهش قیمت، شدیدی مواجه خواهد شد.

قیمت ذرت طی آخرین معاملات انجام شده در بازار آتی شیکاگو 3.5 دلار به ازای هر بوشل بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید