رئیس سابق اتحادیه طلاوجواهر در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

طلای ترک را به نام ایتالیایی نخرید/ قاچاق شمش طلا از ایران به‌صرفه نیست

کدخبر: ۱۲۴۱۳۵
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که مالیات بر ارزش افزوده در واردات شمش طلا عامل اصلی قاچاق آن است، گفت: مصنوعات طلای ترک به نام ایتالیایی در بازار به فروش می‌رسد و علاقه افراد به مصنوعات ایتالیایی درپی زیبایی و ظرافت بالای کار است.
طلای ترک را به نام ایتالیایی نخرید/ قاچاق شمش طلا از ایران به‌صرفه نیست

احمد وفادار در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: در حال حاضر بانک مرکزی شمش طلا عرضه نمی‌کند و واردات آن همراه با پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که این دو عامل بزرگ باعث قاچاق شمش طلا به داخل کشور شده است.

او ادامه داد: هزینه تمام شده یک کیلو‌گرم شمش طلا به کشور حدود 140 میلیون تومان است که اگر شمش به به صورت قانونی به کشور وارد شود قیمت آن در حدود 170 میلیون تومان برای فرد تمام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خروج شمش از ایران صورت می‌گیرد،‌ گفت: در حال حاضر که قیمت طلا در بازار داخلی و بازارهای جهانی یکسان است، خروج شمش از ایران مقرون به صرفه نیست و از این رو خروج شمش طلا انجام نمی‌شود.

این کارشناس بازار طلا با تاکید بر این که حجم قاچاق مصنوعات طلا به کشور بسیار کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در حدود 20 درصد از حجم بازار طلا در اختیار مصنوعات وارداتی است که این موضوع به دلیل آن است که کیفیت و حجم کارهای ایرانی جوابگوی بازار داخلی نیست.

وفادار یادآور شد: در برخی مواقع مصنوعات ترک به نام ایتالیا عرضه می‌شود و علاقه مردم برای خرید کارهای ایتالیایی ظرافت، سبکی و شکیل بودن آن است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مصنوعات تولید ایرانی در بازار به نام مصنوعات ایتالیایی به فروش می‌رسد، بیان کرد: به دلیل آن که ظرافت کارهای ایتالیایی از مصنوعات ایرانی بالاتر است چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. دلیل اصلی ایجاد تفاوت در کیفیت مصنوعات ایرانی و ایتالیایی استفاده تکنولوژی به روز در فرآیند تولید مصنوعات ایتالیایی و تفاوت در آلیاژ مصرفی است.

وی تصریح کرد: آلیاژ به کار رفته در مصنوعات ایتالیایی زیبایی و ظرافت خاصی به کالای نهایی می‌دهد که مشکل دسترسی در واردات به این محصول و قیمت بالای آن عامل عدم استفاده از این آلیاژ در کارهای ایرانی است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با وضعیت فعلی بازار گفت: مردم در حال حاضر فروشنده‌اند و افرادی خریدار سکه و مصنوعات طلا تنها به دنبال رفع نیاز لحظه‌ای خود همچون مجالس به بازار وارد می شوند.

او تاکید کرد: نگاه سرمایه‌گذاری بر مصنوعات طلا از بین رفته و افراد تنها به دنبال رفع نیازهای خود هستند و این در حالی است که برخی افراد به سمت کارهای بدل نیز سوق پیدا کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید