از شغل خود متنفرید؟ این ترفندها به شما کمک‌ می‌کند

کدخبر: ۱۲۵۷۷۵
اگرچه عایدی شغل‌تان به شما اجازه می‌دهد که قبض‌هایتان را بپردازید و امرار معاش کنید، شغل شما در عین حال می‌تواند یک منبع بزرگ احساس رضایت نیز باشد. اما اگر درک شغل‌تان روزبه‌روز برایتان سخت‌تر می‌شود، چند اقدام ساده وجود دارد که اوضاع را تغییر خواهد داد.
از شغل خود متنفرید؟ این ترفندها به شما کمک‌ می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز، وب‌سایت چیت‌شیت در راستای کمک به افرادی که از شغل‌شان احساس نارضایتی می کنند برآمده و 5 راه برای بازیابی اشتیاق نسبت به کار را پیشنهاد کرده است:

1. روی قسمت‌های لذت‌بخش کارتان تمرکز کنید
افراد بسیار معدودی وجود دارند که از تمامی ابعاد شغل‌شان لذت ببرند؛ در نتیجه زیاد خودتان را درگیر چیزهایی نکنید که دوست ندارید. هیچ‌کس نمی‌تواند همیشه از همه ابعاد کارش حظ ببرد. تلاش کنید روی قسمت‌های لذت بخش حرفه‌ خود تمرکز کنید.

2. مربی باشید
آیا همکار تازه واردی به جمع‌تان اضافه شده است که احتیاج به راهنمایی و تعلیم داشته باشد؟ به او پیشنهاد کمک کنید. بیشتر افراد موفق از طریق حمایت و مراقبت دیگران به جایی که اکنون هستند، رسیده‌اند. برای شرکت‌کردن در موفقیت دیگران کمی وقت بگذارید.

روبرتا ماتوسون، نویسنده کتاب «ناگهان در رأس» گفته است: «بهترین روابط استاد و شاگردی، آنهایی است که هر دو طرف از آن بهره می‌برند. این احتمال می‌رود که مربی از اینکه به کسی برای پیشرفت حرفه‌اش مدد رسانده، احساس رضایت کند. از طرفی شاگرد نیز از اینکه به کسی دسترسی دارد که قوانین بازی را به خوبی بلد است، احساس سعادت می‌کند.»

3. داوطلب شوید
تمام زمان و استعدادتان را برای خود نگه‌ ندارید. افراد یا سازمان‌هایی را بیابید که می‌توانند از آنچه شما برای عرضه دارید، بهره ببرند. دانستن اینکه شما در تغییر دادن زندگی دیگران نقشی ایفا می‌کنید، به شما کمک می‌کند کلیت زندگی را ببینید و این انرژی و انگیزه را به شما می‌دهد تا رو به جلو بروید. می‌توانید با جست‌وجوی اینترنتی موقعیت‌های کار داوطلبانه را بیابید. برخی از زمینه‌هایی که می‌توانید در آن خدمات حرفه‌ای‌تان را ارائه کنید، روابط عمومی، سخنرانی‌های انگیزشی و حقوق است.

کمک به سایرین همچنین می‌تواند برای سلامتی‌ مفید باشد. در گزارشی که توسط شرکت ملی ارائه خدمات اجتماعی با عنوان «فواید سلامتی کار داوطلبانه» تهیه شده، آمده است که نرخ مرگ‌و‌میر و افسردگی در میان داوطلب‌ها پایین‌تر است و بازده آنها بالاتر از سایرین است.

4. به‌دنبال شادی‌های کوچک بگردید
سعی کنید چیزهای کوچکی را در کارتان پیدا کنید که دوست‌شان دارید و به خاطر آنها شاکر هستید. آن‌گاه ممکن است بیش از قبل احساس رضایت کنید.

کنی فلدراشتاین، نویسنده کتاب «شادی؛ ماده لازم فراموش شده» می‌گوید:‌ «راهش این است که از شغل‌تان به عنوان «یک وسیله برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر» یاد کنید. در این راستا لازم است خارج از محیط کار برای خودتان هدفی لذت بخشی در نظر بگیرید... برای مثال اگر خانواده‌تان مایه خوشحالی شما هستند، می‌توانید به شغل‌تان نیز به عنوان ابزاری نگاه کنید که منابعی در اختیارتان قرار می‌دهد تا از با خانواده بودن لذت ببرید. این منابع می‌تواند همان پولی باشد که از کار به دست می‌آورید، سفرهایی که با خانواده می‌روید و به خاطر داشتن همین شغل است، یا دوستان و ارتباطاتی که از طریق شغلتان به دست آورده‌اید.»

5. فاصله بگیرید
گاهی‌اوقات لازم است کمی دورتر بایستید و تحلیل کنید که آیا واقعاً شغل‌تان برای شما مناسب است یا خیر. ادامه راه و درگیری در شغلی که چندان مناسب نباشد، برای چندین ماه و حتی چندین سال، کار راحتی است. شاید مدتی طول بکشد اما ادامه به این روند می‌تواند نهایتاً بر سلامت‌تان تأثیر منفی بگذارد. مقداری از وقت‌تان را خالی کنید تا بتوانید به مغزتان آرامش دهید و بفهمید واقعاً چه می‌خواهید و به چه چیزهایی احتیاج دارید. فراموش نکنید که این زندگی شماست و چسبیدن به شغلی که به شما احساس بدبختی می‌دهد، هیچ سودی ندارد.

مارک گوترمن، یکی از مؤسسان وبسایت «MeaningfulCareers.com» معتقد است‌ «کار معنادار در واقع از تصمیم‌گیری‌های آزادانه و آگاهانه ناشی می‌شود، درحالی‌که متوجه باشید هیچ‌چیز درباره دیدگاه و تجربه‌ای که از یک کار دارید، قطعی و تغییرناپذیر نیست. این پویایی به ما یادآوری می‌کند که ما خود نگارنده سرنوشتمان هستیم و درباره چیزهایی که می‌خواهیم در آینده به دست آوریم، قدرت تصمیم‌گیری بالایی داریم. همان‌طور که توانایی انتخابمان را ارتقا می‌دهیم، به همان نسبت تجربه و نظم و ترتیبمان افزایش خواهد یافت.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید