حادثه‌ای دیگر در حج؛ 1300 کشته و 2هزار زخمی/131 کشته و 60 مجروح ایرانی بودند+تصاویر حادثه امروز / هر آنچه که خبرگزاری‌ها گزارش دادند را در این گزارش بخوانید

کدخبر: ۱۲۷۱۶۴
سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از هزار و 300 نفر گذشت و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند.به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 131 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند
حادثه‌ای دیگر در حج؛ 1300 کشته و 2هزار زخمی/131 کشته و 60 مجروح ایرانی بودند+تصاویر حادثه امروز / هر آنچه که خبرگزاری‌ها گزارش دادند را در این گزارش بخوانید

به گزارش اقتصادنیوز، ظهر پنجشنبه سازمان دفاع شهری عربستان از کشته شدن 310تن از حجاج و زخمی شدن 450 نفر دیگر در منا خبر داد.  سی‌.ان.ان نیز ابتدا گزارش داد که تعداد کشته‌ها به 220 و تعداد زخمی‌ها به 450 نفر رسیده و سپس تعداد کشته‌ها را بیش از 300 نفر و ساعت حوالی 15 و 30 دقیقه تعداد کشته‌شده‌ها را 450 نفر اعلام کرد.

گاردین هم تعداد کشته‌ها را به نقل از سازمان دفاع شهری عربستان 310 نفر گزارش داد. در همین حال ساعت 13 و 25 دقیقه امروز ایسنا گزارش داد که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ایران تعداد کشته‌ها به 350 نفر و تعداد زخمی‌ها به هزار و 500 نفر رسیده است.  در همین حال شبکه المیادین گزارش داده که منابع سعودی از افزایش تعداد جان باختگان ازدحام حجاج در سرزمین منا به ۴۵۳نفر خبر داده اند.

پس از این، در ساعت حوالی 16 امروز رسانه‌های خبری از افزایش تعداد کشته‌شدگان فاجعه رمی جمرات به 717 نفر خبر دادند.

اما ساعت حوالی 17 امروز سعید اوحدی درباره آخرین آمار کشته‌شدگان حادثه منا به مهر گفت: هنوز آمار قطعی و دقیق از تعداد قربانیان این حادثه در دست نیست، اما بر اساس آمار اولیه که به صورت میدانی کسب شده است، در این حادثه هزار نفر کشته شده‌اند که از این تعداد حدود ۴۷تن حاجیان ایرانی بوده‌اند.

اوحدی با اعلام اینکه پزشکان ایرانی در آماده‌باش کامل هستند، افزود: تعداد مجروحان بیش از هزار و ۵۰۰ نفر است و کسب هرگونه اطلاعات از هویت حادثه‌دیدگان ازدحام در مسیر رمی جمرات در منا ادامه دارد.

رئیس سازمان حج و ریارت در ادامه با اعلام اینکه همه مسیرهای منتهی به رمی جمرات مسدود است افزود:حادثه‌دیدگان به دلیل مشکلات تنفسی دچار حادثه شده‌اند و قطعا کشور عربستان به دلیل این سوء مدیریت باید پاسخگو باشد.

پس از این در شامگاه پنجشنبه تعداد کشته ها بیش از هزار و 300 نفر و مجروحان دو هزار نفر اعلام شد که در این میان 131 کشته و 60 مجروح ایرانی بوده اند.

در این مورد فارس نوشته است: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از هزار و 300 نفر گذشت و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 131 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

جزئیات حادثه به نقل از خبرگزاری‌های داخلی
امروز خبرگزاری‌های داخلی ایران تعداد کشته‌ها را ابتدا 150 نفر و بعد 220 نفر و سپس 310 اعلام کردند. پس از آن نیز رئیس سازمان حج و زیارت تعداد کشته‌ها را 350 نفر اعلام کرد. به گفته او، از این میان 43  نفر ایرانی بودند.

در همین حال مهر نیز گزارش داده به نقل از شبکه المیادین، منابع سعودی از افزایش تعداد جان باختگان ازدحام حجاج در سرزمین منا به ۴۵۳نفر و زخمی‌شدگان به ۷۱۹ نفر خبر داده‌اند. با این حال به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ایران تعداد زخمی‌ها بیشتر از این و به میزان هزار و 500 نفر است. در آخرین خبر هم اعلام شد که رسانه‌های خبری از افزایش تعداد کشته‌شدگان فاجعه رمی جمرات به 717 نفر خبر دادند.

با این حال ساعت 17 امروز مهر تعداد کشته‌ها را بیش از هزار نفر و تعداد مصدومان را هزار و 500 نفر گزارش داد.

اما در ساعات بعدی آمارهای جدید اعلام شد.

در این مورد در ساعات اولیه این حادثه تسنیم، به نقل از رسانه‌های سعودی خبر داد که در پی ازدحام جمعیت در خیابان 204 منا 310تن از حجاج جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش تا آن لحظه همچنین 450 نفر زخمی شده‌ بودند. اما عصر امروز همین خبرگزاری گزارش داد شمار قربانیان حادثه رمی جمرات در منا به ۷۱۷ کشته و ۸۶۳ زخمی افزایش یافت.

بر اساس گزارش رسانه‌های خبری، وزارت بهداشت سعودی وضعیت قرمز اعلام کرده و تمام بیمارستان‌های منا و مکه به حالت آماده باش شدید درآمده‌اند. این درحالی است که شمار کشته شدگانی که به سردخانه‌های بیمارستانها منتقل می‌شوند، هر لحظه در حال افزایش است.

بیستم شهریور ماه امسال نیز در پی سقوط یک جرثقیل در مکه بیش از 100 حاجی کشته شدند که که 11 نفر از آنها ایرانی بودند.

تسنیم هم شامگاه پنجشنبه تعداد کشته ها را همان اعلام کرد که دیگر خبرگزاری ها اعلام کرده بودند.

در همین مورد ایسنا نیز در ساعات اولیه این حادثه نوشت: شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد، به دلیل ازدحام در مناسک حج در منا علاوه‌بر کشته شدن این 310 زائر، دست کم 500تن نیز زخمی شده‌اند. اما در عصر امروز همین خبرگزاری نوشت: شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد، به دلیل ازدحام در رمی جمرات در مناسک حج، تاکنون 717 زائر کشته و بیش از 805 نفر نیز زخمی شده‌اند. پس از این ایسنا هم گزارش داده که تعداد کشته ها به هزار و 300 نفر و مجروحان به دو هزار نفر افزایش یافت.

مسوولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد.

بنا به گفته مسوولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.

این چندمین اتفاقی است که در  دو هفته اخیر برای زائران در عربستان اتفاق افتاده که مُهر تاییدی بر ناتوانی آل‌سعود در تامین امنیت جان زائران است. پیش از این، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام موجب کشته شدن بیش از 117 زائر از جمله 11 ایرانی شد.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز بیش از 200 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

همچنین حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

مهر نیز در این مورد نوشته است: شبکه المیادین به نقل از منابع سعودی از جان باختن 310نفر از حجاج و زخمی شدن 450نفر دیگر در سرزمین منا هنگام انجام مناسک حج خبر داد. ساعاتی بعد نیز مهر نوشت: به نقل از شبکه المیادین، منابع سعودی از افزایش تعداد جان باختگان ازدحام حجاج در سرزمین منا به ۴۵۳نفر و زخمی شدگان به ۷۱۹ نفر خبر دادند. 

پس از آن در عصر امرو مهر نوشت:آمارها از زمان وقوع حادثه منا که براثر ازدحام حجاج برای رمی جمرات اتفاق افتاده هر لحظه بیشترمی‌شود. طبق آخرین گزارش‌ها تاکنون ۷۱۷ کشته و بیش از ۸۰۰ نفر مصدومند که 46 تن از جان باختگان ایرانی‌هستند.

چندی قبل نیز بر اثر سقوط جرثقیل مسجد الحرام ده ها زائر سرزمین وحی جان باختند و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

مهر همچنین در ساعت حوالی 17 تعداد کشته‌ها را هزار نفر و تعداد مصدومان را هزار و 500 نفر گزارش داد.

فارس هم در ساعات اولیه این حادثه خبر داد: سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا (مِنی) دست کم 310نفر از حجاج کشته شده‌اند. پس از این، در عصر امروز هم فارس نوشت: در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون 717 نفر از حجاج کشته و بیش از هزار تن دیگر زخمی شدند. 

فارس ساعت 17 هم نوشت: رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان فاجعه منا به ۱۰۰۰ نفر خبر داد و گفت: هم‌اکنون تعداد فوتی‌های ایرانی به ۴۷ نفر رسیده و زائر ایرانی هم مجروح هستند که حال عمومی آنها رضایت بخش است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بعد از گذشت حدود هشت ساعت از این فاجعه هنوز جنازه‌های بسیاری روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد فوتی‌های ایرانی به 47 نفر رسیده است که اسامی آنها در پایگاه اطلاع رسانی حج ذکر شده و 60زائر ایرانی هم مجروح هستند که حال عمومی آنها رضایت بخش است.

شامگاه پنجشنبه در این مورد فارس نوشته است: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از هزار و 300 نفر گذشت و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 131 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، روز چهارشنبه (دیروز) نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز 11 ماه جاری نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است.

روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستان‌ها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده‌ است.

از سوی دیگر معاون امور حج و زیارت سازمان حج از وجود شماری از زائران ایرانی در میان کشته‌ها و زخمی‌های حادثه منا خبر داد و تأکید کرد هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

چهارشنبه (دیروز) نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در یازدهم این ماه نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن شماری از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

احتمال وجود حجاج ایرانی بین قربانیان
به گزارش اقتصادنیوز، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تلفات حادثه اخیر در عربستان نداریم، گفت: هویت قربانیان هنوز تعیین نشده اما احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین آنها باشند وجود دارد.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با تسنیم درباره حادثه اخیر در عربستان اظهار کرد: هنوز آمار قطعی از تعداد کشته‌شدگان و هویت آنها مبنی بر اینکه آیا زائران ایرانی هم هستند یا خیر نداریم.

وی در تشریح وقوع این حادثه گفت: در مسیر رمی جمرات در دو نقطه ازدحام شدید ایجاد شد و در این موج جمعیت زائران کشورهای مختلف زیر دست و پا افتادند.
اوحدی با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها و زخمی‌ها بالاست خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد با وجود توسعه‌ای که در مسجدالحرام و نقاط دیگر صورت داده‌اند اما در مسیرهای ابتدایی رمی‌جمرات قدمی برنداشته‌اند و نتوانسته‌اند آن را مدیریت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: از همه کشورها کشته‌شده ظاهرا وجود دارد اما هنوز آمار قطعی نداریم اما تعداد فوتی‌ها بالاست. احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین کشته‌شدکان باشند، وجود دارد.

افزایش مجروحان
در همین حال رئیس سازمان حج و زیارت گفت: متأسفانه در روز عید قربان که خبر حاجی شدن زائران را باید به مردم کشورمان بدهیم، شاهد فاجعه‌ای بودیم که ناشی از سوءمدیریت دولت عربستان و عوامل امنیتی آنها است.

آن طور که ایسنا گزارش داده، سعید اوحدی اظهار کرد: در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

وی افزود: آمار کشته‌ها و زخمی‌ها همچنان رو به افزایش است، اما با توجه به اینکه این اتفاق در سه نقطه افتاده، تاکنون بیش از 350 نفر از زائران کشورهای مختلف کشته شده و آمار مجروحان نیز بیش از 1500 نفر است که البته این آمارها همچنان افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

وی با تائید اینکه تعدادی از زائرین ایرانی نیز در این حادثه جان باخته‌اند، اعلام کرد آخرین اخبار در این رابطه به زودی اعلام می‌شود.

در عین حال در این مورد فارس نوشته است: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از هزار و 300 نفر گذشت و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 131 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

131 ایرانی در مکه جان باختند 
به گزارش اقتصادنیوز، در همین مورد رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد 47 نفر از جانباختگان حادثه امروز مکه ایرانی هستند. اما در نهایت این میزان 131 نفر اعلام شد.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی ظهر پنجشنبه اعلام کرد، تاکنون (ساعت 14 و 30 دقیقه) تعداد 43نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و 60 نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند. اما همین مقام مسوول ساعاتی بعد در گفت‌وگو با مهر این تعداد را 46 نفر اعلام کرد.

در ساعت 17 و 10 دقیقه نیز اوحدی تعداد کشته‌های ایرانی را به فارس 47 تن اعلام کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

اما در نهایت تعداد کشته های ایرانی 131 نفر و مجروحان ایرانی 60 نفر اعلام شد.




اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی