تحلیلی از وضعیت بازار فلزات اساسی

تداوم کاهش بهای فلزات اساسی در سایه افزایش بهای دلار

کدخبر: ۱۳۲۱۸۱
قیمت اکثر فلزات اساسی در پایان روز معاملاتی دهم آذر معادل 1 دسامبر، بار دیگر کاهش یافت تا گمانه زنی‌ها پیرامون تداوم کاهش بهای این فلزات در ماه‌های اخیر قوت یابد.
تداوم کاهش بهای فلزات اساسی در سایه افزایش بهای دلار

قیمت اکثر فلزات اساسی در پایان روز معاملاتی دهم آذر معادل 1 دسامبر، بار دیگر کاهش یافت تا گمانه زنی‌ها پیرامون تداوم کاهش بهای این فلزات در ماه‌های اخیر قوت یابد.

طی ماه‌های اخیر قیمت جهانی فلزات اساسی به شدت کاهش یافته است. تداوم روند کنونی، نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان این محصولات فراهم کرده است. پیش‌بینی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین، از جمله مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت فلزات اساسی بوده است. چین بزرگترین مصرف کننده این فلزات است و کاهش رشد اقتصادی این کشور به منزله کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان و زیرساختی و به تبع آن کاهش نیاز مصرفی از فلزات در این کشور است. برخی کارشناسان بر این باورند که بهبود اوضاع اقتصادی چین می‌تواند تاثیر بسزایی در معکوس کردن روند فعلی قیمت‌ها داشته باشد. این دسته از کارشناسان با تکیه بر اینکه دولت چین در صدد است تا حجم اقتصاد خود را تا پایان سال 2020 به بیش از 2 برابر آن در سال 2010 برساند و در صورت کاهش رشد اقتصادی چین این امکان فراهم نخواهد شد، استدلال می‌کنند که دولت چین به زودی تصمیماتی برای تحریک اقتصاد و دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر خواهد گرفت. به تازگی نیز خبرهایی پیرامون تصمیم دولت چین برای خرید محصولات فلزات اساسی مطرح شده است. همچنین عنوان شده است که برخی از بزرگترین تولیدکنندگان مس و نیکل قصد دارند برای افزایش ارزش تولیدات خود نشست مشترک برگزار کنند. هر چند به نظر اخبار فوق می‌تواند به افزایش قیمت فلزات اساسی کمک شایانی کند، کما اینکه طی روزهای اخیر افزایش‌های جزیی در برخی از قیمت فلزات رخ داده است، اما دسته دیگری از کارشناسان بر این باورند که حتی با برطرف شدن نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین، تقویت دلار در برابر سایر ارزها و وجود مازاد عرضه در این بازار مانع رشد قیمت‌ها خواهد شد.

ارزش دلار در ماه‌های اخیر در پی بحران یونان و اتفاقات اخیر فرانسه به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و انتظار افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه دسامبر این افزایش را تقویت می‌کند. مجموع این عوامل نشان دهنده تاثیرات منفی بر ارزش این فلزات است. در گزارش زیر به بررسی تحولات قیمتی در برخی از مهمترین فلزات پرداخته شده است.

روند قیمت آلومینیوم
شکل زیر روند یک سال اخیر آلومنیوم را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود ارزش این فلز در طول زمان کاهش یافته و از 2000 دلار به 1442 دلار رسیده است.
 
همچنین شکل زیر میانگین ارزش آلومنیوم در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد. به‌طور مثال در حال حاضر قیمت فلز آلومنیوم از متوسط ارزش شش‌ماهه خود 8/8 درصد کمتر است که اختلافی 127 دلاری را از متوسط قیمت شش‌ماهه نشان می‌دهد.
 
روند قیمت نیکل
فلز نیکل نیز همانند آلومنیوم با کاهش شدید قیمت مواجه بوده است. قیمت این فلز طی یک سال اخیر بیش از 45 درصد کاهش یافته است. تداوم این روند تولیدکنندگان این فلز را با خطر ورشکستگی مواجه خواهد کرد.

همچنین شکل زیر ارزش این فلز را در افق‌های مختلف نشان می‌دهد. بنابر اطلاعات زیر، ارزش این فلز حدود 23 درصد کمتر از ارزش متوسط آن در 6 ماه گذشته است که نشان دهنده اختلاف 1991 دلاری است.
 
روند قیمت سرب
همان‌طور که در شکل زیر مشخص است، سرب نیز طی یک سال اخیر با کاهش ارزش مواجه بوده است. ارزش این فلز طی دوره مذکور حدود 20 درصد کاهش یافته است.
 
البته با توجه به شکل زیر ارزش این فلز، نسبت به میانگین 15 روز گذشته 13 دلار بیشتر بوده است که نشان دهنده افزایشی اندک در بهای فلز سرب طی دو هفته اخیر است. همچنین ارزش این فلز نسبت به سایر افق‌ها کمتر است.
 
روند قیمت روی
هر چند ارزش فلز روی نیز مانند سایر فلزات در ابتدا روندی نزولی را طی کرده است اما در میانه سال جهشی قابل ملاحضه داشته ، اما مجددا مانند سایر فلزات سیر نزولی در پیش گرفته است به نحوی که ارزش این فلز حدود 27 درصد کاهش یافته است.
 
با توجه به شکل زیر مشاهده می‌شود که ارزش فلز روی از میانگین قیمتی تمام افق‌های 15 روزه، یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه کمتر است.
 
روند قیمت مس
در شکل زیر روند قیمت فلز مس در یک سال اخیر مشاهده می‌شود. این فلز نیز مانند سایر فلزات از لحاظ ارزش روند نزولی را طی کرده است.
 
با توجه به نمودار زیر می‌توان ارزش مس را در افق‌های مختلف بررسی کرد. همان‌طور که مشاهده می‌شود ارزش مس نسبت به میانگین شش ماه اخیر خود 15 درصد پایین‌تر است.

روند قیمت کبالت

کبالت یک روند کاملا نزولی را در یک سال اخیر طی کرده است. ارزش این فلز پایه‌ای و گران قیمت طی یک سال اخیر حدود 10 هزار دلار کاهش یافته است.

مطابق نمودار زیر ارزش این فلز نسبت به میانگین شش ماهه خود 18 درصد کمتر است. البته عملکرد 15 روزه این شاخص نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر قیمت این فلز اندکی افزایش یافته است.
 
منبع: واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید