نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد

کدخبر: ۱۳۲۹۶۸
نخستین معامله نفت‌گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی صورت گرفت، که طی آن 260 هزار بشکه گازوئیل به ارزش 426 میلیارد و 852 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد

به گزارش اقتصادنیوز،  نخستین معامله نفت‌گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، که طی آن 260 هزار بشکه گازوئیل به ارزش 426 میلیارد و 852 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین این نخستین محموله دریایی معامله شده نفت‌گاز (گازوئیل) در بورس انرژی ایران است.

گلنوش معینی بازار در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز اظهار کرد: این معامله در رینگ بین‌الملل بورس انرژی صورت گرفت و به صورت کشف پرمیوم بود.

معامله‌گر بورس انرژی کارگزاری آتی‌ساز افزود: در معاملات پرمیوم ابتدا یک قیمت مبنا که معمولا بر اساس نشریه PLATTS است، تعیین می‌شود سپس عرضه و تقاضا پرمیوم و دیسکانت محموله را مشخص می‌کند و بر این اساس ارزش مبنای معامله مشخص می‌شود و در نهایت در روز تحویل قیمت نهایی بر مبنای قیمت PLATTS آخرین تاریخ به علاوه یا منهای پرمیوم دیسکانت تعیین شده در بورس انرژی در آن تاریخ ملاک ارزش نهایی معامله است.

بنابر این گزارش، در هفته گذشته اولین معامله کشف پرمیوم نفت گاز ( گازوئیل ) پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی صورت گرفت که قیمت مبنا این محصول برای هر بشکه 50.91 دلار بر اساس قیمت نشریه PLATTS تاریخ 4 دسامبر بود و این محموله 260.000 بشکه ای با 5.9 دلار دیسکانت به ازای هر بشکه در روز چهارشنبه مورد معامله قرار گرفت یعنی قیمت مبنا برای تسویه این محموله برای هر بشکه 45.01 دلار بود.

همچنین شایان کرمی مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی‌ساز بازار به عنوان کارگزار عرضه‌کننده و خریدار این محموله هم گفت: در آینده شاهد توسعه این نوع معاملات در رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهیم بود.
  
به گفته او عرضه‌های نفت گاز شرکت ملی پخش که به صورت زمینی است نیز به زودی توسعه پیدا خواهد کرد و با انجام این معاملات در بورس انرژی شاهد شفافیت بازار صادراتی انواع فرآورده‌های نفتی همچنین دسترسی به قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید