سکوت کارت خرید کالا برای یک هفته دیگر

کدخبر: ۱۳۳۷۶۴
یک هفته دیگر هم از وعده اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا گذشت و با وجود اینکه دستورالعمل اجرایی آن به بانک‌ها ابلاغ شده، هنوز خبری از اجرای آن نیست.

طرح دولت برای خروج برخی کالاهای بادوام از رکود و تحریک تقاضا در بازار این کالاها در اواخر مهر ماه اعلام شد و بر اساس آنچه که مسوولان اقتصادی کشور اعلام کردند قرار بود این طرح‌ها که شامل سه طرح تسهیلات خودرو، لوازم خانگی و کالاهای واسطه‌ای می‌شد به صورت کوتاه مدت برای شش ماه اجرا شود.

پس از این موضوع کارشناسان حوزه‌های مرتبط، تسریع در اجرای این سه طرح را شرط موفقیت طرح‌های اعلام شده عنوان کردند و دولت نیز وعده اجرای طرح خودرو در همان زمان و کارت اعتباری را با فاصله یک هفته داد.

در ابتدا بنا بود که کارت‌های اعتباری خرید کالا صرفا محدود به کالاهای ایرانی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شود و این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد و اقساط 18 تا 24 ماهه با سقف 10 میلیون تومان در مرحله اول در اختیار حقوق بگیران و کارمندان دولت قرار داده شود.

این در حالی است این طرح نه تنها بعد از گذشت یک هفته به مرحله عمل نرسید، بلکه پس از آنکه تغییراتی در آن داده شد که موجبات اعتراض تولیدکنندگان را هم فراهم کرد، اکنون با گذشت بیش از دو ماه هنوز خبری از اجرای آن نیست.

البته بانک مرکزی در اواخر هفته گذشته خبر از ابلاغ دستورالعمل اجرایی این طرح به بانک‌ها داد که البته تغییراتی در طرح از جمله اضافه شدن کالاهای خارجی و کاهش تعداد اقساط به 12 ماه نیز رخ داده بود.

در عین حال، مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند که ریالی از 4200 میلیارد تومانی که بانک مرکزی به این طرح اختصاص داده صرف خرید کالاهای خارجی نمی‌شود و دریافت تسهیلات برای خرید کالای خارجی از طریق منابع بانک‌ها وئ با سود 21 درصد امکان‌پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر پس از ابلاغ طرح به بانک‌ها، احمد میدری - معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - نیز گفته بود که اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده به صورت آزمایشی در چند شهرستان آغاز خواهد شد.

وی گفت: در مرحله نخست بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوق کشوری تحت پوشش این طرح قرار دارند و در واقع اولویت نخست ما در اجرای این طرح این دو قشر است.

این در حالی است که از زمان ابلاغ دستورالعمل به بانک‌ها نیز حدود یک هفته می‌گذرد و به وزارت کار نیز هنوز ساز و کار مشخصی را برای تضمین پرداخت اقساط تسهیلات اعلام نکرده است.

محمدرضا دیانی – رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی – در این رابطه به ایسنا، گفت که هیچ اطلاعی از اینکه این طرح آغاز شده یا نه و اینکه تاکنون چه تعدادی برای آن ثبت‌نام کرده‌اند نداریم.

به این ترتیب مشخص نیست طرحی که قرار بوده به صورت شش ماهه برای خروج این بخش رکود ایجاد شود، در نهایت چگونه اجرا خواهد شد و اکنون که بیش از دو ماه از فرصت شش ماهه دولت برای اجرای این طرح گذشته، در صورتی که موفق نشوند این طرح را پیش از انتهای سال به اجرا درآورند، سرنوشت واحدهای تولیدی که این روزها بیش از پیش با کاهش تقاضا روبرو شده‌اند و کارگران آن‌ها در پایان سال چه خواهد شد؟

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید