رهایی پتروشیمی از تحریم با امضای بانک اسپانیایی

کدخبر: ۱۳۴۲۳۱
برخی خبرها نشان از آن دارد که محدودیت‌های اعمال شده بر حوزه پتروشیمی برداشته شده و نقل‌و انتقالات مالی از طریق یک بانک اسپانیایی، قابل انجام است.
رهایی پتروشیمی از تحریم با امضای بانک اسپانیایی

به گزارش اقتصادنیوز، پیش از این عنوان شده بود که هیچ گونه ممنوعیتی در صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد. این مساله را یک سال قبل دبیر انجمن پتروشیمی عنوان کرده بود.

هرچند که در همان زمان، محدودیت‌هایی اعمال شده بود تا جایی که برخی مقامات پتروشیمی به این محدودیت‌ها اشاره کرده بودند.  مساله نبود ممنوعیت زمانی مطرح شد که خبر لغو ممنوعیت صادرات 15 قلم کالا در سال گذشته به میان آمد. در همان زمان هم بود که بسیاری مقامات عنوان کردند که تاکنون ممنوعیتی وجود نداشته و آنچه که بوده، محدودیت‌هایی است که هنوز هم گریبان پتروشیمی را گرفته است.

در این میان، حوزه پتروشیمی نیز مانند دیگر حوزه‌ها خود را برای پساتحریم آماده می‌کند. در این میان بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا و یونان درخواست همکاری برای حوزه پتروشیمی را مطرح کرده‌اند. با این حال، محدودیت‌هایی که تاکنون گریبان بخش پتروشیمی را گرفته بود، امکان یک همکاری مناسب در پساتحریم را کنار می‌زد.

در این میان به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها آن‌طور که عنوان شده، به کلی رفع شده است. آن‌طور که مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی عنوان کرده،‌ محدودیت دریافت پول و صادرات محصولات از کشورهای مختلف دنیا با امضای قرارداد با یک بانک اسپانیایی برطرف شده است. مهدی شریفی نیک نفس در این رابطه به ایرنا عنوان کرده است که برای نخستین بار در پنج سال گذشته و پیش از اجرا شدن برجام، ایران توانست پول حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را در یک بانک اروپایی دریافت کند.

این در حالی است که در سال‌های تحریم، صادرات محصولات پتروشیمی و دریافت پول حاصل از صادرات این محصولات ممنوع بود که سبب توقف صادرات به کشورهای اروپایی شده بود. با توافقی که بتازگی میان ایران و یک بانک اسپانیایی حاصل شد، همه موانع و تحریم ها علیه صادرات محصولات پتروشیمی لغو شده است.

این مساله که به نظر می‌رسد آغازی برای فعالیت‌های پساتحریمی ایران است، حالا با برداشته شدن بزرگ‌ترین مشکل در حوزه پتروشیمی یعنی نقل و انتقالات مالی، صورت گرفته است. در این میان، شاید بتوان به جرات گفت که برنامه‌های پساتحریمی ایران برای همکاری با دیگر کشورها راحت‌تر انجام گرفته و همکاری‌ پتروشیمی ایران با کشورهای مطرح، تسریع خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید