رئیس انجمن لوازم خانگی تهران پاسخ می‌دهد

آیا صنعت لوازم خانگی ورشکسته می‌شود؟

کدخبر: ۱۳۴۴۰۷
رئیس انجمن لوازم خانگی تهران می‌گوید: اگر وزارت صنعت به طرح انجمن لوازم خانگی مبنی بر فروش کالای ایرانی توجه می‌کرد، اکنون طرح اعطای کارت خرید لوازم خانگی موفق‌تر بود.
آیا صنعت لوازم خانگی ورشکسته می‌شود؟

محمدطحان‌پور در گفت‌و گو با اقتصادنیوز، با اشاره به اینکه بیش از دو ماه از زمان مطرح شدن طرح کارت خرید لوازم خانگی تا سقف ۱۰میلیون تومان گذشته اما اجرایی نشده است، اظهار کرد: در طرح اولیه به وزارت صنعت پیشنهاد شد که خرید لوازم خانگی ایرانی به صورت خرید جهیزیه صورت گیرد که اگر این طرح اجرایی می‌شد موفق‌تر از طرح فعلی بود.
  
وی افزود: گرچه این طرح به منظور خروج رکود از بخش صنعت در نظر گرفته شده است، اما چند اشکال دارد که یکی از آن‌ها کم بودن تعداد نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های طرف قرارداد است.
  
به گفته طحان‌پور، در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در کرج اجرایی می‌شود، از این رو گفته شده است که در ابتدا این طرح در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر اجرایی شود، اما اگر تولید کنندگان ایرانی در این شهر‌ها حتی یک نمایندگی هم نداشته باشند، این کارت به چه کار می‌آید؟

وی گفت: بهتر بود اکنون که بانک مرکزی اجرای این طرح را با منت اجرایی می‌کند، با برنامه‌ریزی مناسب‌تری اجرایی می‌شد.

طحان‌پور افزود: در این طرح ممکن است تنها دو یا سه تولید کننده از فروش محصولاتشان در این طرح سود ببرند و سایر تولید کنندگان به دلیل نبود نمایندگی و فروشگاه، از این طرح هیچ بهره‌ای نبرند.

به گفته رئیس انجمن لوازم خانگی تهران، در زمان اجرای این طرح، توصیه می‌شود که حتما محصولات و قیمت‌های مختلف هر محصول در بازار رصد شود، چرا که یکی دیگر از اشکالات این طرح اعلام نشدن لیست قیمتی هر کالا است. از این رو امکان تفاوت قیمت هر محصول در بازار وجود دارد.

وی درباره خبری مبنی بر ورشکستگی صنعت لوازم خانگی تا اسفندماه امسال، اظهارکرد: در حال حاضر کسب و کار در کشور به گونه‌ای است که اکثر صنایع با وضعیت رکودی دست و پنجه نرم می‌کنند، از این رو گفته می‌شود که اگر به خود نجنبند، دچار ورشکستگی می‌شوند.

رئیس انجمن لوازم خانگی تهران تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کالا در انبار‌ها مانده است و پرداخت‌های کارخانجات به کارگران نیز معلق ماده است، از این اعلام کردم که اگر این کالا‌ها به فروش نروند، کارخانجات و صنایع نیز با وضعیت اقتصادی بدی همراه می‌شوند.

طحا‌ن‌پور گفت: حال برخی تقصیر را برگردن کارت خرید لوازم خانگی می‌اندازند و برخی عوامل دیگر را در این مورد دخیل می‌دانند، اما واقعیت این است که اگر اعطای کارت خرید لوازم خانگی به درستی اجرایی نشود، می‌تواند وضعیت را از حالت فعلی بد‌تر کند.

به گفته رئیس انجمن لوازم خانگی تهران، اگر وزارت صنعت به طرح فروش جهیزیه ایرانی توجه می‌کرد، در حال حاضر فروش لوازم خانگی ایرانی موفق‌تر بود.

وی با گلایه از اینکه در این طرح، بسیاری از تولید کنندگان حتی یک نمایندگی فروش نیز ندارند، افزود: در این طرح مقرر شده است که هزینه خرید کالا به حساب مستقیم تولید کننده واریز شود، اما درشرایطی که تولید کننده یک نماینده فروش هم ندارد، چگونه از این کارت ذینفع باشد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید