مردم فعلاً منتظر کارت لوازم خانگی نباشند

کدخبر: ۱۳۴۷۳۷
در حالی که معاون رفاه وزیر تعاون خبر داد، از فردا چهار میلیون بازنشسته می‌توانند به‌صورت اینترنتی برای دریافت کارت‌های خرید نام‌نویسی کنند، رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: مردم کالاهای خود را بخرند و منتظر کارت اعتباری خرید لوازم خانگی نباشند.

احمد می‌دری معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو استان نام نویسی کارت‌های خرید برای بازنشستگان انجام شده است، گفت: 70 هزار کارت چاپ شده است که امیدواریم هفته آینده در میان بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد: از شنبه هفته آینده نیز چهار میلیون بازنشسته می‌توانند به‌صورت اینترنتی برای کارت‌های خرید نام‌نویسی کنند.

محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه سازوکار طرح توزیع کارت‌های اعتباری نادرست و بدون هماهنگی است افزود: در دولت گذشته نیز این طرح مطرح شد و این نخستین بار نیست و در آن دولت نیز اجرا نشد.

وی افزود: تاکنون هیچ کارت اعتباری‌ای به شخصی داده نشده است.

طحان‌پور تصریح کرد: بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات خرید لوازم خانگی با سود 12 درصد سر مردم منت می‌گذارد.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان به تضمین نیاز دارند و دولت به جای این طرح، تضمین خریداران شود تا تولیدکنندگان بتوانند اجناس خود را به صورت قسطی توزیع کنند.

وی افزود: سود بانک‌ها در این طرح 17 درصد است زیرا تولیدکنندگان گفته‌اند که پنج درصد سود خود را به بانک‌ها می‌دهند.

طحان‌پور با بیان اینکه لوازم خانگی صنعت خودرو نیست و تولید این لوازم اکنون در رکود است گفت: اینکه می گویند برای هفتاد هزار بازنشسته کارت خرید تهیه شده نادرست است زیرا فقط 13 هزار بازنشسته از این طرح استقبال کرده‌اند و معلمان نیز انصراف داده‌اند.

حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با بیان اینکه مشخص کردن گروه‌های هدف و چانه زنی نمایندگان تولیدکنندگان روی نرخ کالاها مشکلات تأخیر دو ماهه اجرای طرح کارت اعتباری است گفت: زیرساخت‌های صدور کارت اعتباری فراهم است.

وی افزود: اعطای وام با فاکتور در گذشته نیز وجود داشته است اما این طرح به معامله صوری تبدیل می‌شود.

حکیمی گفت: جمع بندی ما برای اجرای این طرح اکنون برای افرادی است که تازه ازدواج کرده‌اند.

مسئول کارت اعتباری در بانک مرکزی افزود: سود تسهیلات کارت اعتباری برای خریداران فقط 12 درصد است و دستورالعمل‌هایی که میزان این سود را افزایش می‌دهد موضوعیت ندارد.

طهماسب مظاهری وزیراسبق امور اقتصادی و دارایی نیز در این برنامه با بیان اینکه اجرای طرح کارت اعتباری به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند گفت: تاکنون یک کارت اعتباری نیز صادر نشده است.

وی افزود: آن زمانی که این طرح اعلام شد یک ایده بود و نه یک طرح ساماندهی شده و نظام مند و اکنون نیز ساز و کاری برای اجرای طرح کارت اعتباری وجود ندارد.

مظاهری گفت: دولت از انجام این کار به وسیله کارت اعتباری بگذرد و اگر خانوارهای نیازمند را شناسایی کرد طرح تسهیلات خرید لوازم خانگی را در همان کارت‌های معمولی اجرا کند.

*عزیزنژاد: اجرای طرح کارت اعتباری کاملاً به نفع بانکها است

صمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: در طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی داخلی فقط منفعت بانکها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: البته دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز عامل تأخیر اجرای این طرح شده‌اند.

عزیزنژاد گفت: در این طرح قشر متوسط به بالا می‌تواند اقساط تسهیلات را بپردازد و قشر ضعیف جامعه از این طرح بهره‌مند نمی‌شود.

وی در پایان متذکر شد: اجرای طرح کارت اعتباری کاملاً به نفع بانک‌ها خواهد بود.

احمد می‌دری معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی پیشتر در نشست خبری گفته بود: در فاز نخست طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان 129 هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در البرز اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح از هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون 8 هزار نفر از بازنشستگان با ارسال پیامک به سامانه 10001422 برای تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

می‌دری با اشاره به محوریت استان البرز در این طرح گفت: نزدیکی به تهران، مهاجر پذیر بودن و تنوع قومیتی از دلایل انتخاب البرز برای اجرای آزمایشی این طرح بوده است و امیدوارم با خروجی مثبت آن و استقبال قشر بازنشستگان البرز این طرح با وسعت بیشتر در سایر نقاط کشور به انجام برسد.

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به مکانیزم اجرایی کارا کارت اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی با ارسال کد ملی خود از طریق پیامک به سامانه در نظر گرفته شده در این طرح ثبت نام می‌کنند و حداکثر پس از یک هفته پس از پایان ثبت نام پیامکی برای آنها ارسال و شعبه بانک رفاه ارائه دهنده کارت اعتباری‌شان اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: این کارت‌ها بر اساس میزان دریافتی بازنشستگان شارژ می‌شود و شامل 4 برابر حقوق آنهاست و با نرخ 12 درصد سالیانه محاسبه می‌شود.

منبع: تسنیم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید