سیاست عجیب ارزی دولت/طیب‌نیا:نرخ ارز دستوری نیست اما باید کاهش یابد!

کدخبر: ۱۳۷۸۶۳
وزیر اقتصاد و دارایی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سیاستی عجیب در خصوص نرخ ارز اعلام کرده است. وی از یک سو گفته دولت قصد تعیین دستوری نرخ ارز را ندارد و بازار، نرخ ارز را تعیین می‌کند و از سوی دیگر گفته برای کاهش تورم نرخ ارز باید کاهش یابد.
سیاست عجیب ارزی دولت/طیب‌نیا:نرخ ارز دستوری نیست اما باید کاهش یابد!
مرضیه محمودی:

علی طیب‌نیا در پنجاه و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که دقایقی پیش برگزار شد، اعلام کرد: نظام تعیین نرخ ارز در کشور، نظام شناور مدیریت شده است و به طور معمول نرخ ارز را بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند و اگر دولت یا بانک مرکزی بخواهد جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیرد، از طریق مداخله (خرید و فروش) در بازار دخالت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، علی‌طیب‌نیا که در این جلسه می‌کوشید تاکید کند دولت قصد تعیین دستوری نرخ ارز در بازار را ندارد و مبنای قیمت ارز، عرضه و تقاضاست گفت: عددی که در بودجه به‌عنوان نرخ ارز تعیین می‌شود صرفا به‌عنوان حسابداری بودجه است که براساس میزان صادرات، پیش‌بینی قیمت نفت و ارز تعیین می‌شود، بنابراین اگر نرخی در بودجه اعلام شده به این معنی نیست که دولت می‌خواهد نرخ ارز را در بازار به آن سمت سوق دهد و به‌صورت دستوری دخالت کند.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، همچنین وی در ادامه تاکید کرد: نرخ ارز نباید به گونه‌ای باشد که صادرات و تولید را سرکوب کند. اظهارنظری که نشان می‌دهد دولت قصد کاهش قیمت دلار در بازار را ندارد. چون پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر تعیین قیمت دو هزار و 997 تومانی دلار در بودجه عنوان شده بود. عددی که با واکنش فعالان اقتصادی و کارشناسان این حوزه مواجه شد. چون آنان معتقد بودند نرخی که حتی از دلار مرکز مبادله‌ای هم کمتر است، نشان‌دهنده آن است که دولت می‌خواهد نرخ دلار را کاهش دهد و همین موضوع به منزله ضربه به صادرات و کاهش آن می‌شود.

اما اکنون طیب‌نیا عنوان کرده است که دولت نه قصد تعیین دستوری قیمت را دارد و نه آنکه قصد دارد نرخ دلار را به گونه‌ای تعیین کند که به ضرر تولید و صادرات باشد. وی حتی تاکید کرده که نرخ دلار در بودجه هم مبنا نیست و این نرخ – که هنوز نهایی نشده- صرفا برای حسابداری بودجه است.

البته وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفته هدف دولت تورم زیر 10 درصد است و برای محقق شدن آن همه متغیرهای اسمی مانند نرخ ارز، نرخ سود سپرده وتسهیلات و نرخ رشد دستمزد باید کاهش یابند. البته این بخش اظهارات وی تا حدودی با بخش پیشین متفاوت به نظر می‌رسد است. چون در بخش اول وی می‌گوید دولت قصد کاهش دستوری نرخ ارز را ندارد و در بخش دیگر اعلام می‌کند برای کاهش تورم همه متغیرهای اسمی از جمله ارز باید کاهش یابند.

البته ممکن است چون طیب‌نیا اعلام کرده دخالت دولت در بازار از طریق خرید و فروش دلار است، شاید به عرضه دلارهای بلوکه شده در بازار امید بسته تا از آن طریق قیمت دلار را که این روزها کمی سر به بالا دارد را کاهش دهد. اما این هم تا حدودی با سیاست‌های صادراتی دولت به نظر متفاوت می‌رسد. احتمالا باید در انتظار توضیحات بیشتر وزیر اقتصاد بود تا این تفاوت‌ها شفاف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید