اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

11 فرصت سرمایه‌گذاری معدنی در کردستان/ معادن کردستان چه مزیتی برای جذب سرمایه دارند؟

کدخبر: ۱۴۴۰۲۳
مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود 11 فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کردستان در بخش معدن و صنایع معدنی را اعلام کرده است.
11 فرصت سرمایه‌گذاری معدنی در کردستان/ معادن کردستان چه مزیتی برای جذب سرمایه دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس در مطالعات پیش‌امکان‌سنجی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کردستان در بخش معدن و صنایع معدنی یازده فرصت سرمایه‌گذاری این استان را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده است.

بر اساس آمار رسمی دریافت شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، در سال 1394 تعداد 135 معدن فعال فعالیت معدنکاری داشته‌اند که در این معادن تعداد 1209 نفر به کار اشتغال داشته‌اند.

در این گزارش آمده است، معادن فعال استان کردستان عمدتا از معادن غیرفلزی محسوب می‌شوند که در این میان سنگ لاشه با 72، مرمریت و سنگ مرمر با 30 و پوکه معدنی با 14 معدن از بیشترین فراوانی معادن در حال فعالیت استان کردستان به شمار می‌روند.

البته وجود یک معدن طلا نیز در این استان توانسته به تنهایی ضمن ایجاد 180 شغل ارزش تولیدات خود را به 84 میلیون تومان برساند. میزان استخراج واقعی معادن استان در سال مذکور طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان 6 هزار و 332 تن، نسبت استخراج واقعی به ذخایر معدنی برای کلیه معادن استان 1.57 درصد و متوسط تولید سرانه معادن 2920.8 تن و با ارزش 184.8 هزار ریال برای این سرانه تولید در سال 1394 بوده است.

در این گزارش آمده است، یکی از مزیت‌های وجود 230 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق و نزدیکی به کشورهای اروپایی امکان صادرات زمینی تا سواحل دریای مدیترانه سپس به کشورهای اروپایی (در صورت ایجاد امنیت عراق) را فراهم می‌آورد. ضمن اینکه فاصله کردستان تا دریای مدیترانه کمتر از فاصله تهران تا بندرعباس است.

بر اساس اطلاعات بازوی پژوهشی مجلس، استان کردستان به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های معدنی می‌‌تواند در زمینه تولیدات صنعتی رشد و توسعه یابد. این استان دارای ذخایر قابل توجه مواد معدنی است که از آن جمله می‌توان به سنگ‌های تزئینی با تنوع فراوان در رنگ اشاره کرد که یکی از شاخص‌ترین منابع معدنی منطقه است.

در این گزارش یازده فرصت سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان شناسایی شده که ایجاد واحدهای تولیدی شمش روی، ایجاد کارخانجات جدید سیمان، ایجاد کارخانجات جدید آهن و فولاد، سرمایه‌گذاری در استخراج و فرآوری دولومیت، سرمایه‌گذاری در استخراج و فرآوری باریت، سرمایه‌گذاری در استخراج و فرآوری خاک طلا، ایجاد واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی نسوز، تولید سنگ‌های ساختمان با کیفیت مطلوب و پیشرفته، ایجاد کارخانجات جدید تولید فروآلیاژها، سرمایه‌گذاری در صنایع تولید پوکه معدنی و سرمایه‌گذاری در سنگ‌های تزئینی و آنتیک است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید