در گفت‌وگو با کارشناسان مسکن مطرح شد:

کاهش نرخ سود در بلندمدت باعث رونق بازار مسکن می‌شود/ صنعت ساختمان به حمایت ویژه نیاز دارد

کدخبر: ۱۴۷۶۳۶
آیا کاهش نرخ سود سبب ایجاد رونق در بازار مسکن و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود؟
کاهش نرخ سود در بلندمدت باعث رونق بازار مسکن می‌شود/ صنعت ساختمان به حمایت ویژه نیاز دارد

به گزارش اقتصادنیوز،  آیا کاهش سود سپرده‌های بانکی به 15 درصد، کاهش سود تسهیلات به 18 درصد و کاهش سود تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن به 11 درصد می‌تواند سبب ایجاد رونق در بازار مسکن و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه شود؟ در این رابطه بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن؛ فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان و علی قائدی، تحلیلگر بازار مسکن به اظهار نظر پرداخته‌اند.

بیت‌الله ستاریان به اقتصادنیوز گفت: به نظر نمی‌رسد کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان سال تاثیری بر بازار مسکن بگذارد، اما در درازمدت احتمالاً تاثیر خواهد گذاشت، زیرا کاهش نرخ سود بانکی همیشه در یک سال بعد اثرات خود را ایجاد می‌کند، اما ایجاد رونق و تغییرات مثبت در بخش مسکن بیشتر به اقتصاد کلان برمی‌گردد.

او افزود: فعلاً ما باید منتظر نتایج برجام و جاری شدن اثرات آن در اقتصاد کشورمان باشیم، زیرا رکود آن از نوع رکودی است که تمام بخش‌های اقتصادی ما را درگیر خود کرده و قطعاً ما باید منتظر تحول در تصمیم‌گیری کل اقتصاد باشیم که مسکن هم شامل آن خواهد شد.

علی قائدی نیز در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سود سپردها و کاهش نرخ سود تسهیلات بر بازار مسکن گفت: قاعدتاً کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود. زیرا که از یک طرف با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، بخشی از سپرده‌گذارن، سپرده‌های خود را جهت تقاضای سوداگرانه و مصرفی یا سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز مسکن از بانک‌ها و موسسات اعتباری به بازار مسکن منتقل می‌کنند.

او افزود: از طرف دیگر با کاهش نرخ سود تسهیلات، با توجه به کاهش هزینه تامین پول، توان و تمایل تسهیلات‌گیری توسط خانوارها و فعالان حوزه مسکن جهت خرید و همچنین ساخت و ساز مسکن افزایش می‌یابد لذا مجموعاً این عوامل باعث می‌شود با کاهش نرخ سود، تقاضا و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش یابد.

این تحلیلگر بازار مسکن گفت: اگر برخی از شاخص‌های بازار مسکن همچون تعداد معاملات مسکن و تعداد و میزان تسهیلات اعطا شده به بخش مسکن را بررسی کنیم، نشان می‌دهد که بازار مسکن در کنار سایر عوامل تاثیرگذار بر این بازار همانند افزایش سقف وام‌های خرید و ساخت مسکن، تا حدودی تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی قرار گرفته است به طوری که افزایش نسبی تعداد معاملات مسکن و تسهیلات پرداخت شده، می‌تواند بیانگر شروع خروج بازار مسکن از رکود باشد.

او همچنین اضافه کرد: در صورت ادامه روند کنونی کاهش نرخ سود بانکی و افزایش صادرات نفت و ثبات در قیمت نفت و همچنین بهبود عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توان انتظار داشت در ادامه سال بخش مسکن بدون افزایش غیرقابل ملاحظه قیمت با سرعت بیشتری از رکود خارج شود.

فرشید پورحاجت نیز در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سود تسهیلات تاثیری در بازار مسکن ایجاد می‌کند؟ گفت: از سال گذشته که بحث کاهش سود سپرده‌ها مطرح شد، شاهد بودیم که سود سپرده‌های یک ساله هفت واحد کاهش پیدا کرد، اما عملاً می‌بینیم که در حوزه تسهیلات چنین اتفاقی نیفتاده است. مثلاً در پرداخت تسهیلات در حوزه ساخت این عدد شش درصد شده است، یعنی یک واحد کمتر از کاهش نرخ سود سپرده‌ها.

او ضمن تاکید بر این موضوع که ما باید به دنبال نهادها و روش‌های جدیدی برای تامین مالی در حوزه مسکن باشیم، گفت: بحث لیزینگ و فروش اقساطی مسکن باید در کشور سازماندهی و برنامه‌ریزی شود تا بتوان مدل‌های مختلفی را برای تامین منابع و تقویت تقاضای مسکن به وجود بیاوریم.

او افزود: به هر جهت این 11درصدی که برای سود تسهیلات 80 میلیون تومانی اعلام کرده‌اند نسبت به شرایط موجود عدد خوبی است، اما باید تجدید نظری در مکانیزمی که برای دریافت این تسهیلات پیش‌بینی شده و آن تمهیداتی که دیده شده و اینکه باید 40 میلیون تومان در مدت یک سال سپرده‌گذاری شود صورت گیرد یعنی چه از لحاظ میزان این سپرده‌گذاری و چه به لحاظ مدت زمان سپرده‌گذاری باید تغییراتی انجام شود.

پورحاجت در ادامه بیان کرد: از نظر من زمانی که کاهش هزینه پول صورت می‌گیرد، باید در تمام سطوح اعمال شود، یعنی تنها اثرات آن در پرداخت تسهیلات آتی نیست، بلکه باید همان 40 میلیون تومان سپرده‌گذاری اولیه هم کاهش پیدا کند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: ما عقیده داریم که رویه بانک‌های دولتی باید اصلاح شود، باید مردم برای خرید مسکن به راحتی بتوانند مشکل تامین مالی خود را حل کنند، واقعیت این است که قشر جوان ما یعنی قشری که بین 20 تا 40 سال عمر دارند، اینها در حال حاضر گرفتار مشکلات اجاره مسکن هستند بنابراین ما باید در بحث مسکن جوانان و حتی در حوزه اجاره‌داری برای جوانان‌مان تسهیل‌گری کنیم.

او افزود: اگر قصدمان کمک کردن به افزایش جمعیت و ازدواج جوانان است، تمام این مسیرها با تسهیل‌گری و سیاست‌های دولت مشخص می‌شود و اکنون به نظر می‌رسد که این موضوع باید در اولویت‌های اصلی فعالیت دولت باشد، همچنین اگر قصد بر این است که امسال به رشد اقتصادی بالایی برسیم می‌توان گفت که آن هم ارتباط مستقیم با مسکن دارد و تنها صنعتی که می‌تواند این رشد را به باور برساند، صنعت ساختمان است و باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید