در گفت‌وگویی بررسی شد

سراب کسب سود بالا با خرید سیگنال/مخاطرات سیگنال‌فروشی در فضای مجازی

کدخبر: ۱۴۸۲۶۲
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: گروه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی می‌توانند در بازار کوچک و روبه‌رشدی که نوظهور است تاثیرات بالایی داشته باشند و اگر ارزش و حجم معاملات یک نماد با تعداد افرادی که در یک گروه هستند مقایسه ‌شود، می‌بینیم که معرفی کردن یک سهم می‌تواند در آن نماد اثرگذار باشد.
سراب کسب سود بالا با خرید سیگنال/مخاطرات سیگنال‌فروشی در فضای مجازی

ابوالفضل ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: یکسری گروه‌ها یا کانال‌های تلگرامی هستند که صرفا تحلیل بازار را انجام می‌دهند و اهداف آنها برای تشکیل این گروه کاملا مشخص است اما گروه‌های دیگری هستند که با فضایی که در اختیار دارند،‌ به راحتی به بازار جهت می‌دهند. این گروه‌ها کافی است که بتوانند نظر تنها 10 درصد از اعضای کانال یا گروه خود که گاها بسیار بالا هستند را به سیگنال‌های پیشنهادی خود جلب کنند و این افراد تصمیم به خرید بگیرند. در این صورت این نماد تا چند روز صف خرید می‌ماند و بعد از آن این گروه یا کانال به راحتی می‌تواند سیگنال‌هایی برای فروش بگذارد چراکه پیشنهاد درستی را به این افراد مطرح کرده بوده‌ و توانسته توجه برخی از افراد  را که در آنجا عضو هستند را به پیشنهادهای خود جلب کند. اگرچه این مساله می‌تواند حالتی هم‌افزا را ایجاد کند.

مدیر معاملات کارگزاری صباجهاد گفت: برای مثال زمانی‌که می‌بینیم نمادی که این گروه امروز چندین بار معرفی کرده، صف خرید شده و تا سه روز پشت سر هم نیز،‌ صف خرید مانده، می‌تواند به اشتباه اعتماد برخی سهام‌داران را به خود جلب کند. البته این در صورتی است که بسیاری از این فضاها اصلا نگاهی به سهم‌ها در بازار ندارند و گاها سهمی را معرفی می‌کنند که شرایط بنیادی مناسبی ندارد و بدون توجه به ارزنده بودن آن نماد، تنها از روی اینکه حجم معاملات خاصی دارد یا برای مثال سهمی که چند روز روند منفی را طی کرده است و احتمال می‌دهند که مثبت شود را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده‌اند اما کافی است که تنها یکبار پیش‌بینی آنها درست باشد، در این صورت است که حرف خود را پررنگ می‌کنند که این نشان می‌دهد دید کوتاه‌مدتی دارند. درمجموع ادبیاتی که افراد در این گروه‌ها دارند می‌تواند نشان‌دهنده اهداف و دیدگاه‌ آنها نسبت به تشکیل آن گروه یا کانال باشد.

او خاطرنشان کرد: این مسائل نشان می‌دهند که اهمیت این گروه‌ها در بازاری که حجم آن کم است، بسیار است. چراکه بورس ما بازار کم‌عمقی است و نمادها معمولا در روال عادی به اندازه‌ای خاص معامله می‌شوند. اگر میانگین گرفته شود، باتوجه به حجم معاملاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد و حدودا به 250 میلیارد تومان می‌رسد، می‌بینیم که معاملات در نمادها بسیار پایین‌تر از یک میلیارد تومان هستند.

وی ادامه داد:  در یکسری از نمادها مانند خودرویی‌ها، معاملات بیشتر و در بعضی نمادها که کوچک‌ترند، معاملات کمتر صورت می‌گیرد. پس این گروه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی می‌توانند در بازار کوچک و روبه رشدی که نوظهور است تاثیرات بالایی داشته باشند و اگر ارزش و حجم معاملات یک نماد با تعداد افرادی که در یک گروه هستند مقایسه ‌شود، می‌بینیم که معرفی کردن یک سهم می‌تواند در آن نماد اثرگذار باشد. درصورتیکه هرچقدر بازار حجم بزرگتری داشته باشد، این اتفاق‌ها کمتر مشخص است چراکه حجم معاملات بالا می‌رود و وجود این مسائل در آن کوچکتر می‌شوند و آنچنان مطرح نیستند.

این فعال بازار سهام معتقد است: در این زمینه باید سازمان بورس به عنوان یک متولی با همکاری یکسری از دستگاه‌های نظارتی ورود کند. اهداف و دیدگاه این گروه‌ها را بررسی کنند چراکه اگر این کار صورت نگیرد باعث می‌شود اعتماد به بورس از بین برود. البته در حال حاضر برخی از این گروه‌ و کانال‌ها متوقف شده‌ و این موضوع نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده و کمتر اتفاق می‌افتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید