مقاوم‌سازی کامل مسکن روستایی تا سال ۱۴۰۵

کدخبر: ۱۴۸۵۲۷
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر میانگین واحدهای مقاوم مسکن روستایی حدود ۴۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

عزیزالله مهدیان اظهار کرد: به طور کلی یک میلیون و ۸۸۰ هزار و ۴۸۱ واحد روستایی در طول ۱۰ سال گذشته نوسازی شده است. بر این اساس هم اکنون میانگین واحدهای مقاوم مسکن روستایی به حدود ۴۰ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ این رقم به بیش از ۷۰ درصد برسد. ۳۰ درصد باقی مانده هم به تدریج توسط مردم تا مقطع ۱۴۰۴ مقاوم می‌شوند.

وی افزود: حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که پنج میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار روستایی در آنها سکونت دارند. یعنی حدود ۶۰۰ هزار واحد کسری مسکن روستایی داریم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: در سال ۱۳۸۴ که ابتدای برنامه چهارم توسعه بود بر اساس برنامه‌ریزی و آمارگیری که صورت گرفت مشخص شد بیش از ۸۵ درصد خانه‌های روستایی از نظر سازه غیرمقاوم هستند. بنابراین از ابتدای برنامه چهارم قرار شد سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی مقاوم‌سازی شود.

به گفته او در طول این سال‌ها برای بالغ بر دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تسهیلات تامین شد و ۲۰۰ هزار واحد سالیانه محقق شد که البته در بعضی سال‌ها مثل سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۴۰۰ هزار واحد تسهیلات گرفتند. از این تعداد، کسانی که موفق به عقد قرارداد شدند یک میلیون و ۷۳۰ هزار واحد بودند و کسانی که پایان کار گرفتند یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد هستند.

به گفته مهدیان، اختلاف تعداد واحدهایی که قرارداد منعقد کرده‌اند با کسانی که پایان کار گرفته‌اند ۱۸۰ هزار واحد است. این تعداد یا در حال کار هستند یا به دلیل مشکلات مالی صاحبان خانه‌ها روند بازسازی واحدها متوقف شده است. به همین دلیل ما امسال با کمک دولت و حساب ۱۰۰ امام (ره) تلاش می‌کنیم تا به تدریج در یک پروسه سه ساله کل واحدهای نیمه تمام که دچار مشکلات اقتصادی هستند مقاوم‌سازی خانه‌هایشان را به اتمام برسانند. در عین حال روند تسهیلات ۲۰۰ هزار واحد هم ادامه دارد.

مهدیان اظهار کرد: در کنار بهسازی مسکن روستایی، کار بازسازی مناطق سانحه دیده را هم در دستور کار داریم که در قالب این طرح بازسازی ۳۵۰ هزار واحد به اتمام رسیده است.

وی تسهیلات نوسازی مسکن روستایی را ۱۸ میلیون برای ۱۲۰ هزار واحد و ۲۰ میلیون برای ۸۰ هار واحد عنوان کرد و گفت: ۲۰ میلیون برای کسانی است که در جاسازی صورت می‌دهند؛ یعنی خانه‌های قدیمی را خراب می‌کنند و دوباره می‌سازند. صاحبان این واحدها چون بیشتر هزینه می‌کنند، تسهیلات بیشتری می‌گیرند. همچنین در روستاهای نواحی مرزی چون هزینه‌ها بالاتر است، ۲۰ میلیون تومان وام می‌دهیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: سود تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است. البته وام به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود که دولت مابه التفاوت سود تسهیلات را یارانه می دهد اما بانک پنج درصد کارمزد برمی دارد.

مهدیان درباره مسکن اقشار آسیب پذیر روستایی نیز گفت: در حال حاضر طبق تفاهم نامه با سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی و خرید مسکن ساز برای خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند، خانه می سازیم. برای این اقدام بنیاد مسکن ۱۵ میلیون تومان تسهیلات می دهد و سه نهاد دیگر نیز کمک بلاعوض می کنند که ۱۰ میلیون تومان بنیاد مستضعفان، شش میلیون بهزیستی و دو میلیون بنیاد مسکن از طریق حساب ۱۰ امام (ره) پرداخت می کنند. جمعا ۱۸ میلیون کمک بلاعوض به اضافه ۱۵ میلیون تسهیلات به مسکن خانوارهای دارای بیش از دو معلول داده می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد ۲۰ هزار واحد روستایی است که ۱۵ یا ۱۸ میلیون تومان تسهیلات به آنها می دهیم. کمیته امداد هم ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض می کند و تعدادی که خیلی مستاصل باشند بنیاد مسکن ۲ میلیون تومان از حساب ۱۰۰ امام (ره) به آنها کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید