در تحلیلی بررسی شد

کدام عوامل در رشد شاخص اثرگذارند؟/صعود بورس تهران با اهرم خودروسازان

کدخبر: ۱۴۸۵۷۱
مجامع شرکت‌های بورسی و افشای قرارداد خودروسازان در کنار شائبه تمدید معافیت‌های مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از جمله عواملی است که بورس تهران را به رهبری خودروسازان، وارد مدار سبز پوشی کرده است.
حامد افسرطلا:

بورس تهران در حالی به استقبال پنجمین ماه معاملاتی سال 95 می رود که از ابتدا سال، شاخص در یک فرآیند ناامیدانه و با کاهش 9هزار واحدی، به سطح مشابه خود در بهمن سال گذشته باز گشت. این نزول در برگیرنده حس نااطمینای سرمایه گذاران به آینده سیاسی و اقتصادی کشور است و خروج نقدیندگی از بورس و کاهش حجم معاملات نیز از پیامد های آن است. با این حال در ماه جاری بورس تهران درگیر متغیرهایی شده است که روند بورس تهران را دستخوش تغییر کرده است.

فصل مجامع و رونق گیری معاملات
به گزارش اقتصادنیوز، در فصل مجامع اکثر شرکت ها وضعیت داشتند و صورت ها مالی آن ها پوشش پیش بینی های آنها را در بر نمی گرفت. با این حال اخبار خوبی از مجامع برخی از گروه‌ها و به خصوص خودروسازها منتشر شد. افشای قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی در کنار خبر معافیت شش ماهه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از جمله عواملی بود که این رهبر روانی بورس تهران را از حالت بی‌رمقی خارج کرد. با اینکه بیشتر سهم‌های این گروه به دلیل مجامع در وضعیت متوقف هستند، دیگر بازیگران این گروه رشد قابل توجهی داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که با گشایش سه خودروساز اصلی، این روند به قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

کاهش نرخ سود بانکی
کاهش نرخ سود بانکی از سطح 15 درصد از جمله خبرهایی است که بورس تهران را با خود همراه کرد. کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها در کنار ورود نقدیندگی جزئی از بخش بانکی کشور به بخش مالی، باعث افزایش سطح معاملات و خروج بازار از کمبود نقدیندگی می‌شود.

افزایش بهای جهانی فلزات
فلزات جهانی در ماه گذشته یک روند صعودی پر قدرت همراه با نوسان مقطعی را تجربه کردند. این روند صعودی با گزارش‌های خوشبینانه از برخی از اقتصاد های جهانی همراه بوده است، باعث افزایش جنب و جوش در گروه فلزات اساسی شده است. نوسانات افزایش قیمت فلزات در بازار های جهانی و به مثابه آن بازار های داخلی، پیش‌بینی‌های سه ماهه شرکت‌ها به خصوص در زمینه روی را دسخوش تغییر ساخت و این گروه با تعدیل بسیار قابل توجهی در پیش‌بینی وضعیت درآمدی خود، بازار را سبز پوش کرد.

قراردادهای خارجی و افزایش سرمایه خودروسازان
در مجامع خودروسازان، افشای قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی، موج جدیدی در این گروه ایجاد کرده است. این موضوع در کنار شائبه تمدید معافیت معاملاتی افزایش سرمایه ناشی از مازاد تجدید ارزیابی، این نماد‌ها و دیگر نمادهای این گروه را درگیر صف‌های خرید قدرتمند کرده است. این اخبار می‌تواند باعث قدرت‌گیری رهبر روانی بورس و همراهی دیگر نمادها شود.

شاخص تا کجا صعود می‌کند؟
شاخص بورس تهران پس از اتمام الگو کاهشی پنج موجی، در حال حاضر وارد کانال صعودی شده است. این کانال صعودی در مرحله اول تا سطح 77 هزار واحد صعود خواهد کرد.

در صورتی که شاخص این سطح مقاومت را پشت سر بگذارد، در کانال صعود میان‌مدت خود قرار خواهد گرفت که احتمال عبور از مقاومت مهم 81 هزار واحدی نیز وجود دارد. این موضوع نیازمند همراهی گروه‌های فلزی و پتروپالایش است. قراردادهای خودروسازان نیز عامل بسیار مهم روانی در تثبیت این روند است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید