آمار عجیب بانک مرکزی از درآمد نفتی دولت

کاهش 90 درصدی درآمد نفت در دوماهه نخست 95/ اشتباه محاسباتی یا مشکل در وصول درآمدها؟

کدخبر: ۱۴۸۶۲۶
بانک مرکزی امروز با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی دوماهه نخست سال 95، منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در این بازه زمانی را با افت 89 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل 672 میلیارد تومان اعلام کرده است. اما دلیل این آمار عجیب چیست؟ 

به گزارش اقتصادنیوز بانک مرکزی امروز در قالب «گزیده آمارهای اقتصادی»، گزارش درآمد دو ماهه فروش نفت و منابع نفتی را در حالی منتشر کرده که میزان فروش نفت در دو ماهه 95 در مقایسه با 8 سال گذشته بسیار عجیب و اندک بوده است. این در حالی است که در سال جاری تحریم‌های نفتی نیز رفع شده بوده و رقم اعلامی نباید کمتر از سال‌های گذشته باشد.

بر اساس این گزارش، در حالی که منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی (در عملکرد بودجه دولت) در دو ماهه سال 94 معادل 6 هزار 262 میلیارد تومان بوده، این رقم در سال 95 با افت 89 درصدی به 672 میلیارد تومان رسیده است.

البته به نظر می‌رسد یکی‌ از دلایل این موضوع می‌تواند اشتباه محاسباتی بانک مرکزی باشد که در محاسبات منابع فروش نفت و فرآورده‌های آن دچار اشتباه شده است. اما یکی دیگر از احتمالات هم می‌تواند عدم وصول درآمدهای نفتی باشد. یعنی اگرچه نفت به فروش رفته، اما درآمدهای آن هنوز به طور کامل وصول نشده و در آمار دوماهه وارد نشده است. هرچه باشد این تفاوت آماری و رقم عجیب فروش نفت مساله‌ای است که نیاز به توضیح بانک مرکزی دارد.

هچمنین این گزارش میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در دو ماهه اول سال‌های پیشین را هم نشان می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی مربوط به سال 93 است که با وجود افت قیمت نفت، 8 هزار و 57 میلیارد تومان در دو ماه درآمد حاصل شده است. پس از آن بیشترین میزان فروش مربوط به دو ماهه اول سال 90 است که 7 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی ایران بوده است.

درآمد نفتی دوماهه اول سال‌های 94 و 91 هم به ترتیب 6 هزار و 262 میلیارد و 6 هزار و 156 میلیارد تومان بوده است.

در 8 سال مورد بررسی، کمترین درآمد بعد از سال 95، مربوط به سال 92 و 88 بوده که میزان درآمد نفتی 4 هزار میلیارد تومان و 4 هزار و 833 میلیارد تومان بوده است.

میزان درآمدهای نفتی دولت در دو ماه نخست سال طی 8 سال اخیر را در نمودار زیر می‌بینید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید