افزایش قیمت بنزین در روسیه با وجود افت قیمت جهانی نفت

کدخبر: ۱۴۹۰۰۲
رکود اقتصاد جهانی به میلیون‌ها خانوار ضربه زده است، اما دست‌کم یک چیز مشخص است: با سقوط قیمت نفت، هزینه‌های پرکردن باک وسایل نقلیه کاهش یافته است؛ با این حال اوضاع در روسیه متفاوت است.
افزایش قیمت بنزین در روسیه با وجود افت قیمت جهانی نفت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، در حالی که در دو سال گذشته ارزش جهانی نفت 60 درصد سقوط کرده است، قیمت بنزین در روسیه (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا) 11 درصد افزایش داشته است.

بر اساس تحلیل رویترز، ساختار قیمت‌گذاری سوخت روسیه مهمترین دلیل این وضعیت غیرنرمال است. 

بنا بر محاسبات رویترز، مصرف سوخت در حال سقوط است، ولی انتظار می‌رود بودجه دولتی روسیه در مالیات روی سوخت در سال جاری 200 میلیارد روبل (3 میلیارد دلار) بیشتر از سال گذشته باشد.

این پول اضافی در حدود 1.4 درصدی بیشتر از درآمد بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری و برابر با هزینه ساخت پل ارتباطی میان جنوب روسیه و شبه جزیره کریمه خواهد بود.

در این مسیر دولت روسیه که با درآمد پایین نفت و تحریم‌های غرب دست‌وپنجه نرم می‌کند، قادر خواهد بود تا شکاف‌های بودجه خود را از طریق مالیات‌های غیرمستقیم بر مصرف‌کننده نظیر مالیات فروش پر کند.
 
مالیات غیرمستقیم روی سوخت در ماه ژانویه سال جاری برای بار نخست افزایش یافت و سپس در ماه آوریل نیز با رشد مواجه شد. به دلیل اینکه این افزاشی مالیات به طور مستقیم روی مصرف‌کننده‌ها اعمال نشده و همچنین به دلیل سقوط قیمت نفت، اثر آن روی قیمت بنزین مخفی باقی ماند.

مصرف‌کنندگان در حالی وسایل نقلیه خود را در سراسر روسیه از بنزین پر می‌کنند که نسبت به ارزان نشدن قیمت سوخت ناراضی هستند. اما نسبت به نقشی که مالیات‌های غیرمستقیم روی بالانگهداشتن قیمت داشته، آگاه نیستند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید