همزمان با سفر روحانی به باکو اتفاق افتاد

استارت پروژه خودروسازی ایران در جمهوری آذربایجان

کدخبر: ۱۴۹۴۹۸
رئیس جمهور ایران پس از امضای شش سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مقامهای ارشد تهران و باکو تصریح کرد: دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها، عزم راسخ دارند.
استارت پروژه خودروسازی ایران در جمهوری آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، با تقدیر از میهمان نوازی دولت و مردم آذربایجان از هیات عالی رتبه ایران در این سفر، گفت: طی سه سال گذشته روابط دو کشور به سرعت در حال گسترش بوده و گام های بسیار خوبی برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران - باکو برداشته شده است.

روحانی افزود: امروز و در نشست هیات های عالیرتبه دو کشور ، در زمینه توسعه تجارت میان دو کشور و کاهش تعرفه های گمرکی گفتگو شد. کمیسیون های مشترک دو کشور باید تلاش کنند تا زمینه برای رسیدن به هدف نهایی که برقراری تجارت آزاد بین دو کشور است، مهیا شود.

رئیس جمهوری، توسعه روابط بانکی دو کشور را حائز اهمیت و آن را پایه ای برای گسترش مناسبات و همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: در این زمینه امروز تفاهم نامه ای به امضای روسای بانک های مرکزی دو کشور رسید و این تفاهمنامه می تواند به توسعه روابط تجاری شتاب بخشد.

روحانی با بیان اینکه در بخش های سرمایه گذاری، صنعت و تکنولوژی شاهد گام مهمی برای آغاز پروژه ساخت خودرو در آذربایجان هستیم، گفت: این پروژه منتهی به ساخت و تولید 10 هزار خودرو در سال برای نیازمندی‌های داخلی آذربایجان یا کشورهای همسایه خواهد بود و این گام خوبی برای توسعه روابط دو کشور در زمینه مناسبات صنعتی است؛ همچنین در زمینه داروسازی هم گام هایی که برداشته شده آغازی برای گسترش روابط صنعتی و تکنولوژیک بین دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهوری رایزنی و تبادل نظر در زمینه موضوعات مرتبط با دریای خزر را از دیگر محورهای گفتگو ها با مقامات جمهوری آذربایجان عنوان و خاطرنشان کرد: دریای خزر، دریای صلح، دوستی و توسعه بین کشورهای ساحلی خزر است ؛ در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر تفاهم کردیم که دو کشور با سرعت بیشتری در این زمینه تلاش کنند تا به توافق نهایی در آینده دست پیدا کنیم.

روحانی افزود: در زمینه فعالیت های مشترک در دریای خزر در بخش نفت و گاز نیز مقرر شد تا فعالیت و مشارکت در مناطق مشترک مورد تفاهم طرفین باشد که این گام مهمی در ارتقا سطح مناسبات دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: موضوع محیط زیست در دریای خزر از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است چراکه آلودگی ها در این دریای بسته می تواند بسیار خطرناک باشد؛ لذا در این راستا باید تفاهماتی که در گذشته صورت گرفته و قراردادهایی که بین کشورهای دریای خزر امضا شده اجرایی و دبیرخانه ای در این زمینه در جمهوری آذربایجان تشکیل و فعال شود.

روحانی اظهار داشت: با توافق طرفین قرار شد مسوولان ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه توسعه گردشگری میان دو کشور و سرمایه گذاری در راستای توسعه خطوط هوایی تلاش کرده و شرایط لازم را در زمینه تسهیل روادید انجام دهند تا مردم ایران و جمهوری آذربایجان بتوانند به راحتی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دو کشور بازدید کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موضوع ترانزیت و کریدور شمال- جنوب از موضوعات اساسی میان دو کشور وکشورهای منطقه است، گفت: اولین بخش این کریدور با افتتاح و اتصال راه آهن آستارا – آستارا و پایانه ای که در ایران احداث می شود، آغاز خواهد شد و گام دوم، اتصال راه آهن آستارا به رشت خواهد بود که دو کشور با مشارکت هم در این راستا سرمایه گذاری خواهند کرد.

روحانی افزود: جمهوری آذربایجان با احداث این راه آهن به خلیج فارس متصل می شود و در نهایت این خط آهن کشورهای منطقه قفقاز، روسیه و اروپای شمالی و شرقی را به خلیج فارس و کشورهای جنوبی خلیج فارس را به شمال متصل می کند و در نتیجه می تواند روابط توسعه یافته و خوب اقتصادی را برای کل منطقه به ارمغان بیاورد.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری ، با اشاره به دیدارهای رسمی و ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی بین روسای جمهور دو کشور، گفت: این نشانگر توسعه روابط روزافزون بین دو دولت و دو ملت بوده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

الهام علی‌اف امضاء 16 سند همکاری بین دو کشور طی 3 سال گذشته را بسیار پربار و ثمربخش دانست و ابراز امیدواری کرد که این توافقات، روابط رو به جلو دو کشور را تحکیم ببخشد.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان با اشاره به احداث کارخانه خودروسازی و داروسازی توسط جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان ، گفت: در زمینه گردشگری نیز باید زمینه رفت و آمد مردم دو کشور از مسیرهای هوایی و ریلی تسهیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید