در گفت‌وگویی مطرح شد:

نمایان شدن جنس متفاوتی از بازار/ شانس زیاد پالایشگاهی‌ها برای لیدری

کدخبر: ۱۴۹۵۰۴
یک تحلیلگر بازار سهام معتقد است: پالایشگاهی‌ها از شانس بیشتری برای لیدر شدن برخوردارند. اگر این گروه مجددا در مسیر صعود قرار بگیرد و از حجم معاملات بالایی برخوردار باشد، آن زمان می‌توان با قطعیت گفت صنعت لیدر بازار از خودرویی به سمت پالایشی‌ها شیفت داده شده است.
نمایان شدن جنس متفاوتی از بازار/ شانس زیاد پالایشگاهی‌ها برای لیدری

مازیار فتحی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: روند نزولی بازار که شاخص را تا 72 هزار و 500 واحد پایین آورد از اوایل تیرماه به اتمام رسید و طی یک ماه بعد از آن که مصادف با اتمام فصل مجامع بود، شاخص بازار با رشد مواجه شد. اما این صعود آنچنان مطلوب نبود و عمدتا بر اساس معاملات بلوکی اتفاق افتاد. به خصوص آنکه صنعت لیدر بازار که در آن زمان خودرو بود، در آن صعود سهمی نداشت.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: اما بعد از آن با تغییر رئیس سازمان بورس، سیاست‌های بازارگردانی نیز، تغییر کردند و از آن زمان است که شاخص رشد چشم‌گیری در پیش گرفته و به کانال 78 هزار واحدی رسیده است. به عقیده من حتی اگر معاملات بلوکی در رشد این بازار نقشی داشته‌اند، این سیاست در این مقطع زمانی به بازار کمک کرده است. اکنون هم اگر این سیاست در بازارگردانی تداوم پیدا کند، می‌تواند اعتماد را به بازار بازگرداند.

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نشانه برگشت اعتماد در بازار نیز، فارغ از موضوع صعود یا نزول، مساله حجم معاملات مناسب است. اینکه بازار صعودی باشد یا نزولی، موضوع مهمی نیست، بلکه مهم‌ترین اصل وجود نقدینگی در بازار است. باید نقدینگی در بازار در گردش باشد و حجم معاملات به خوبی صورت بگیرد. چنین انتظاراتی، در شرایط فعلی با تعویض ریاست سازمان صورت گرفته و شاهدیم که در چند روز اخیر حجم معاملات به طور قابل توجهی رشد یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما مساله مهم دیگر، جابه‌جایی لیدر بازار است. به وضوح دیده می‌شود که در حال حاضر صنعت خودرو لیدر بازار نیست و در یک ماه اخیر لیدر بازار از صنعت خودرو به سمت سه صنعت سنگ‌آهن، گروه فلزی و پالایشگاه شیفت داده شده است. با این حال باید بررسی شود که کدام صنعت از قابلیت بیشتری برای لیدری در بازار برخوردار است.

او معتقد است: پالایشگاهی‌ها از شانس بیشتری نسبت به دو صنعت ذکر شده برخوردارند. اگر این گروه مجددا در مسیر صعود قرار بگیرد و از حجم معاملات بالایی برخوردار باشد، آن زمان می‌توان با قطعیت گفت صنعت لیدر بازار از خودرویی به سمت پالایشی‌ها شیفت داده شده است.

فتحی افزود: البته اگر بازار روند صعودی در پیش بگیرد گروه خودرو نیز، همگام با بازار رشد می‌کند اما انتظار اینکه این گروه مانند زمستان سال گذشته رشدی فراتر از بازار داشته باشد، برای این صنعت وجود ندارد؛ البته ممکن است بعضی تک‌سهم‌ها در این گروه به دلیل انتظارات و اخباری که دارند، رشد قابل توجهی در پیش بگیرند.

او گفت: در مجموع این روزها بازار روندی صعودی دارد. اگرچه جنس صعود در بازار متفاوت‌ از قبل شده است و شرایط مانند زمستان سال گذشته نیست که در صنعتی مانند خودرو تمام سهم‌ها صف خرید شود و سایر نمادها در بازار هم به دنبال آن حرکت کنند. در حال حاضر شاهدیم که با گذشت زمان، سطح عمومی قیمت‌ها در چند صنعت که حجم معاملات بیشتری دارند، افزایش پیدا می‌کند.

فتحی در ادامه افزود: به لحاظ مقاومتی نیز، انتظار داشتیم که محدوده 78 هزار سطح مقاومتی برای بازار باشد و همچنان از این سطح عبور نکرده‌ایم. اما اگر این محدوده شکسته شود، بازار می‌‌تواند تا اواخر تابستان به محدوده 80 هزار یا در حالت خوشبینانه 81 هزار و 500 واحدی که سقف قبلی نیمه فروردین‌ماه بود حرکت کند. اما احتمالا بعد از این صعود، اصلاح قیمتی در بازار وجود دارد که باید برای این اصلاح در بازار آماده باشیم. احتمالا این اصلاح می‌تواند با جو روانی و ریسک سیستماتیکی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به همراه دارد، همگام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید