واکنش تند شهردار تهران به سخنان معاون وزیر راه:

جای متهم و شاکی عوض شده/ می‌گویند پروژه نیایش و صدر چهار برگ مطالعه هم ندارد / پیروز حناچی در گفت‌وگو با «تجارت فردا» چه گفته بود؟

کدخبر: ۱۴۹۶۰۵
شهردار تهران روز گذشته در سخنانی تند و تیز به انتقادات اخیر معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی که پروژه‌های ناهنجار شهری را ناشی از مبادلات شهرداری و بانک‌ها دانسته بود، واکنش نشان داد و گفت: هر گاه قافیه تنگ می‌آید یک چیزی به ما گفته می‌شود.
جای متهم و شاکی عوض شده/ می‌گویند پروژه نیایش و صدر چهار برگ مطالعه هم ندارد / پیروز حناچی در گفت‌وگو با «تجارت فردا» چه گفته بود؟

به گزارش اقتصادنیوز، هفته نامه تجارت فردا در شماره 186 خود گفت‌وگویی مفصل با پیروز حناچی، معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي داشت. وی در این گفت‌وگو انتقاداتی را به شهرداری‌ها وارد کرده بود که این انتقادات با واکنش تند محمدباقر قالیباف مواجه شد.

محمدباقر قاليباف طي سخناني در آيين بهره‌برداري از ايستگاه مترو سهرودي واقع در خط سه در واکنش به اظهارات حناچی گفت: گفته می‌شود پروژه نیاش و صدر، چهار برگ مطالعه هم ندارد، به قول یکی از دوستان اگر اینگونه باشد از کرامات ما محسوب می‌شود که چنین پروژه‌هایی را بدون مطالعه به انجام رساندیم! البته این حرف‌ها شوخی است و هر گاه قافیه تنگ می‌آید یک چیزی به ما گفته می‌شود.

حناچی در گفت‌وگوی خود با تجارت فردا گفته بود شهرداری‌ها از فروش تراکم بودجه‌های چند میلیاردی کسب می‌کنند و بسیاری از پروژه‌های زائد را کلید می‌زنند. وی گفته بود یک نمونه آن پروژه اتوبان صدر است که چهار برگ مطالعاتی در مورد اینکه «چرا» باید اتوبان صدر را دوطبقه کنیم، وجود ندارد، اما ده‌ها رساله وجود دارد که «چگونه» باید صدر را دو طبقه کنیم. به نظر می‌رسد پروژه‌ای که تا چند سال 20 درصد کل بودجه تهران را به خود اختصاص داده ارزش مطالعه بیشتر را داشت. ساخت اتوبان دو طبقه صدر در حالی است که در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسیر‌های دو طبقه در حال جمع‌آوری است. اگر صدر را دو طبقه می‌کردیم بهتر بود یا اینکه یک خط مترو در منطقه احداث می‌‌کردیم؟ عارضه آن برای شهر کمتر بود یا این؟

قالیباف با انتقاد به این سخنان گفته: گاهی در سخنان مسئولان جای متهم و شاکی عوض می‌شود، وقتی از منابع ناپایدار شهرداری‌ها انتقاد می شود باید پرسید چه کسی مسئول ایجاد درآمد پایدار شهرهاست. این سخن قالبیاف هم اشاره‌ای به مساله بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها دارد. مساله‌ای که حناچی آن را هم در گفت‌وگوی اخیر خود رد کرده و می‌گوید: اگر واقعاً قرار باشد در مورد ادعای بدهی دولت به شهرداری‌ها صحبت کنیم و بر سر میز مذاکره بنشینیم، باید بگویم که شهرداری نه‌تنها طلبکار دولت نیست، بلکه به دولت مقروض است. بخش اعظم زمین‌های منطقه‌22 تهران متعلق به دولت است که تغییر کاربری داده شده است. همچنین دولت به‌صورت غیرمستقیم از طریق مالیات بر ارزش‌افزوده سالانه دو تا سه هزار میلیارد تومان به شهرداری کمک مالی می‌کند. کمک دیگر دولت هم این است که به شهرداری اجازه می‌داد در پروژه‌های بزرگی مانند ساخت مترو برای خریدهای خارجی یا احیای بافت‌های فرسوده از فاینانس خارجی استفاده کند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان دیروز خود گفته: در حال حاضر بیش از 40 درصد درآمد شهر تهران از منابع ناپایدار است اما این نکته را فراموش نکنید که 70 درصد درآمد شهر تهران صرف ایجاد زیرساخت های شهر می‌شود.

وی در بخش دیگری هم به مساله لایحه ایجاد درامد پایدار اشاره کرده و گفته: دولت قرار بود در سال 62 لایحه درآمدهای پایدار شهری را به مجلس ارائه کند اما تاکنون هیچ دولتی این لایحه را ارائه نکرده و دولت کنونی در سال پایانی اعلام می‌کند در حال تدوین چنین لایحه‌ای است. اینجاست که می‌گویند جای شاکی و متهم عوض شده است.

قالیباف سخنان این چنینی را منحرف کردن افکار عمومی دانسته و گفته: هنوز شهری مانند تهران کانال تاسیساتی ندارد و ممکن است همان اتفاقی که در شهران رخ داد در هر جای دیگر تهران رخ دهد. این موضوع قانون هم دارد، اما شاهد نابسامانی‌های زیرساختی هستیم. آن وقت به جای پاسخگویی حرف‌هایی می‌زنیم جز منحرف کردن افکار عمومی حاصلی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید