روایت‌ دو مقام رسمی مبارزه با قاچاق از شگردهای عجیب قاچاقچیان / شترهایی که معتاد و اسب‌هایی که در این راه کشته می‌شوند

کدخبر: ۱۴۹۶۱۵
رئیس پلیس آگاهی ناجا و رئیس کل گمرک ایران درباره ویدئویی که کشته شدن اسب‌های قاچاقچیان برای مبارزه با قاچاق کالا را نشان می‌دهد، توضیحاتی ارائه کردند.
روایت‌ دو مقام رسمی مبارزه با قاچاق از شگردهای عجیب قاچاقچیان / شترهایی که معتاد و اسب‌هایی که در این راه کشته می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز، مدتی پیش در فضای مجازی ویدئویی از جسد چند اسب با این توضیح که این حیوانات متعلق به قاچاقچیان هستند و در جریان مبارزه با قاچاق، در ایران کشته شده‌اند، منتشر شد.

محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا و مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در جریان میزگرد هفته‌نامه «تجارت فردا» که به بررسی اقتصاد سیاسی مبارزه با قاچاق اختصاص داشت، به پرسش‌های این مجله درباره کشته شدن اسب‌های قاچاقیان پاسخ داده‌اند.

سردار مقیمی درباره این موضوع اظهار کرد: در بعضی از مرزهای غربی کشورمان مانند استان کردستان این اتفاق می‌افتد که چهارپایانی آموزش می‌بینند تا مسیری را خودشان طی کنند و محموله‌ای را به یک مقصد مشخص برسانند. شما اگر یادتان باشد در راه امامزاده داود هم در گذشته یکسری قاطرهایی وجود داشت که مسیر را آموخته بودند و سوار بدون آنکه قاطر را هدایت کند توسط قاطر از فرحزاد یا یونجه‌زار به مقصد امامزاده می‌رسید. در واقع قاطر خودش تا امامزاده داود می‌رفت و آنجا یک نفر بود که این قاطر را پس می‌گرفت و بعد از آن سمت مسافر سوار می‌کرد و دوباره آن قاطر را رها می‌کرد و در این سمت در فرحزاد یا یونجه‌زار طرف قاطرش را دوباره می‌گرفت.

او در ادامه افزود: این اتفاق در مرز هم برای آن اسب یا قاطر می‌افتد. یعنی آدمی همراه قاطر نیست. قاطر با بار، رهاست و در حال رفتن است. خب مثلاً این قاطر را با بارهایش می‌گیرند، آن وقت با این قاطرها چه باید کنیم؟ آیا باید یک طویله در نیروی انتظامی بزنیم و از قاطرها نگهداری کنیم. به هر حال باید این قاطرها را به بخشی تحویل بدهیم. وقتی سازمانی این قاطر را تحویل می‌گیرد، مجدداً باید با این قاطرها چه کند؟ او باید این قاطرها را واگذار کند. وقتی این قاطر فروخته می‌شود، چه کسی آن را می‌خرد؟ همان فردی که این قاطر را آموزش داده است. چون دوباره در این مسیر قاطر باید برود و بیاید و بعضاً ما اسب‌ها و قاطرهایی را در این مسیر چند بار گرفته‌ایم.

سردار مقیمی سپس گفت: اما از آن طرف قضیه که چرا در چند وقت اخیر این اتفاق رخ داده است، باید بگویم این بحث، برای دیروز و پریروز نیست. بلکه سال‌های سال است که با این مساله‌ مواجهیم. مثلاً 10 سال قبل هم که من معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودم، در سردشت چنین قضیه‌ای وجود داشت. بالاخره در بحث مرز و مرزبانی که فقط قاچاق نیست. به هر جهت مرز و مرزبان، وظایفی را بر عهده گرفته و وظیفه او، این است که مرز را حفظ کند. یک قسمت از وظایف او می‌تواند جلوگیری از ورود اشرار باشد. یک وظیفه دیگر او می‌تواند ممانعت از ورود کالاهایی باشد که ممکن است به امنیت کشور لطمه وارد کند.

او اضافه کرد: حالا اگر شما به عنوان یک مرزبان از فاصله دور دارید محیط را رصد می‌کنید یک موجود در حال تردد را مشاهده می‌کنید و برای شما هم قابل کنترل نیست و احیاناً هم فرمان ایست شما را نمی‌فهمد، آن وقت چه باید بکنید؟ یک زمان هم شب و تاریک است، دیگر شما در آنجا چه می‌توانید کنید؟ از سوی دیگر به ضریب امنیتی مرزهای ما با توجه به حوادث کشورهای اطرافمان هم توجه کنید. آیا مرزبان، نباید توجه کند در تاریکی شب که یک سیاهی دارد می‌آید و ایست هم می‌دهند خطرناک است؟ شما اگر مرزبان من بودید چه می‌کردید؟ حالا اینکه صبح آن شب من بیایم و از قاطرها عکس بگیرم و بعد بگویم نگاه کنید، دارند قاطرکشی می‌کنند و بحث‌های دیگری مطرح کنند چه خواهد شد؟ توجه کنید به هر جهت هزینه امنیت کشور، بیشتر از اینهاست. به هر حال ما باید خیلی از این اتفاقات را بپذیریم.

به گزارش اقتصادنیوز، کرباسیان نیز در ادامه این بحث عنوان کرد: به یاد دارم در سال 82 آن زمان که ستاد مبارزه با مواد مخدر، زیر نظر ریاست جمهوری بود، زیر شکم شترهایی که معتاد مواد مخدر شده بودند، تریاک می‌بستند و از سمت افغانستان و شمال پاکستان به سمت ایران رهایشان می‌کردند. آن وقت شترها وقتی به خانه فرد مشخص‌شده می‌رسیدند در آنجا می‌نشستند و مواد را تحویل می‌دادند. آن زمان هم همین بحث‌ها راجع به شترها مطرح شد که چرا شترها را می‌زنید؟

او افزود: بعدش که شتر جمع شد، منجنیق و اینها آمد. از آن سمت مرز با منجنیق مواد را به سمت ایران می‌انداختند. به هر ترتیب مگر می‌شود قاچاق نباشد؟ مگر همین الان در آمریکا و مکزیک قاچاق انسان صورت نمی‌گیرد؟ منتها ببینید در کشور دامنه قاچاق خیلی وسیع شده است. ما قاچاق آدم به ترکیه داریم. آدم در خودرو جاسازی می‌شود و به ترکیه می‌رود. از افغانستان به کشور ما قاچاق پیش‌ساز مواد مخدر داریم. یا به ترکمنستان هروئین قاچاق می‌شود. در جنوب کشور هم که قاچاق سوخت داریم. اصلاً ببینیم باید کجای این آبکش را بپاییم؟

سردار مقیمی نیز در همین رابطه افزود: اکنون که تعداد منافذ هم در حال بیشتر شدن است. هشت تا هشت تا دارند منطقه آزاد درست می‌کنند. شما کجا را سراغ دارید که دو گمرک داشته باشد که ما داریم؟ یک گمرک در مناطق آزاد داریم و یک گمرک در اینجا.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید