جهانگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی وزارت راه:

اتکای پروژه‌های عمرانی به درآمد دولت قابل تداوم نیست/ باید سازوکارهای جدیدی پیدا کرد

کدخبر: ۱۴۹۶۳۵
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت یافتن سازوکارها و روش‌های جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور گفت: حلقه مفقوده در اجرای این‌گونه طرح‌ها این است که تاکنون پروژه‌های زیرساختی کشور به منابع و بودجه دولت متکی بوده‌اند.
اتکای پروژه‌های عمرانی به درآمد دولت قابل تداوم نیست/ باید سازوکارهای جدیدی پیدا کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگيري عصر امروز (سه شنبه) در جلسه اقتصاد مقاومتي با مديران وزارت راه و شهرسازي با اشاره به گزارش هاي ارائه شده در اين جلسه اظهار داشت: گزارش ها حكايت از آن دارد كه كارهاي مهمي در سراسر كشور در بخش تكميل زيرساخت ها در حال اجرا است.

وي با اشاره به اينكه اتكای اقتصاد كشور تا كنون بر درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام بوده است، افزود: يكي از مهمترين پيامهاي اقتصاد مقاومتي اين است كه همه ظرفيت هاي كشور به صورت كامل شناسايي و در جهت توسعه و پيشرفت كشور مورد استفاده قرار گيرند.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد مجدد بر لزوم عدم اتكای بر بودجه دولت براي اجراي طرح هاي زيرساختي كشور خاطرنشان كرد: تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد كه هرگاه در بودجه دولت محدوديت ايجاد شده است، سرعت اجراي كارهاي عمراني و پروژه هاي زيرساختي كشور با كندي مواجه شده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه در حال حاضر روزانه حدود 2.5 ميليون بشكه نفت و ميعانات گازي به خارج از كشور صادر مي شود، اظهار داشت: به نظر نمي رسد كه قيمت نفت به اين زودي ها به ميزان سال هاي گذشته و حدود 100 دلار برسد و اين يعني اجراي پروژه هاي زيرساختي كشور نمي تواند متكي به درآمدهاي دولت باشد. 

او افزود: با توجه به كاهش بهاي نفت، چشم انداز بودجه دولت در سالهاي آينده چشم اندازي روشن نيست از اين رو لازم است ساز و كارهاي جديدي براي تامين منابع مالي مورد نياز در اجراي اين طرح ها پيدا كنيم.

جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل كشور تصريح كرد: براساس گزارش هاي وزارت راه و شهرسازي در حال حاضر نيازمند نوسازي 65 هزار كاميون در كشور هستيم كه البته اين موضوع يعني بازار بزرگي براي توليد داخلي كشور فراهم شده است و اگر شركت هاي خودرو ساز دنبال افزايش توليد هستند مي توانند با تكيه بر اين بازار نيز شريك خارجي معتبر براي خود پيدا كرده و نسبت به توليد كاميون اقدام كنند.

معاون اول رييس جمهور افزود: در بخش اتوبوس و ناوگان ريلي نيز همين شرايط وجود دارد و خودرو سازان و صنعت گران كشور مي توانند با تكيه بر اين بازارها زمينه افزايش توليد خود را براي تامين بازار داخلي و نيز توسعه صادرات فراهم نمايند.

وي اضافه كرد: برخي رشته هاي صنعتي براساس نيازهاي بازار ايجاد مي شود و اكنون كه گفته شده است ناوگان حمل و نقل كشور نيازمند نوسازي است، اين يعني صنعت گران با تكيه بر اين بازار مي توانند سرمايه گذاري خود را به اين سمت سوق دهند و علاوه بر تامين نيازهاي داخل، بازارهاي صادراتي نيز براي خود پيدا كنند.

مسکن باید 
جهانگيري در ادامه سخنان خود به بخش مسكن نيز اشاره كرد و با تاكيد بر اهميت اين بخش گفت: بخش مسكن بخشي بسيار تعيين كننده در اقتصاد كشور است كه متاسفانه در سالهاي گذشته ركود در اين بخش لطمه اي جدي به ميزان اشتغال و توليد كشور وارد كرد.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: هم اكنون نيز اگر به دنبال رونق اقتصادي، افزايش توليد و پاسخگويي به نياز اشتغال كشور هستيم بايد بخش مسكن را فعال كنيم.
وي با بيان اينكه خوشبختانه در سال گذشته جلسات خوبي براي بخش مسكن برگزار شده است، افزود: گزارش هاي وزارت راه و شهرسازي از وضعيت تكميل پروژه هاي طرح مسكن مهر بيانگر برنامه ريزي و اقدامات خوب اين وزارتخانه است و ما بايد تلاش كنيم ضمن رفع نقاط ضعف طرح مسكن مهر، بخش هاي مثبت آن را تقويت كنيم.

جهانگيري همچنين با اشاره به برنامه وزارت راه وشهرسازي براي ساماندهي بافت فرسوده گفت: رسيدگي به بافت هاي فرسوده در داخل شهرها و نيز حاشيه شهرهاي بزرگ از جهات گوناگون داراي اهميت است به خصوص كه اين موضوع در حاشيه برخي شهرهاي بزرگ نظير تهران مي تواند به آسيب هاي اجتماعي و بحران تبديل شود.

وي با اشاره به گزارش مديرعامل بانك مسكن مبني بر افزايش تسهيلات دهي اين بانك در سال جاري افزود: افزايش ارائه تسهيلات بانك مسكن و مجموعه اتفاقاتي كه در معاملات مسكن رخ داده نشان دهنده ايجاد تحرك در بخش مسكن است.

معاون اول رييس جمهور در بخش پاياني سخنان خود از مديران وزارت راه وشهرسازي خواست به صورت هر دو هفته يكبار گزارشي از روند پيشرفت فيزيكي و اجراي طرح هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي ارائه كنند تا ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بتواند گزارش جامعي از روند اجراي اقتصاد مقاومتي به رهبر معظم انقلاب و رييس جمهور ارائه دهد.

در اين جلسه وزير راه و شهرسازي نيز با بيان اينكه اين وزارتخانه، وزارتخانه اي پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازي هم نياز به سيستم هاي مهندسي و كنترل پروژه دارد و هم نيازمند پشتيباني هاي مالي است.

عباس آخوندي افزود: البته از وضعيت بودجه دولت آگاه هستيم اما تامين منابع مالي مورد نياز براي فعال نگه داشتن كارگاه هاي مجري پروژه ها نيازمند اتخاذ تدابير ويژه است و در همين راستا با وجود همه محدوديت ها، وزارت راه و شهرسازي تاكنون اين كارگاه ها را فعال نگه داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید