تحلیل بلومبرگ از نظرسنجی‌ها درباره کارنامه اقتصادی دولت

چرا موقعیت حسن روحانی در انتخابات آینده لرزان است؟

کدخبر: ۱۴۹۶۶۶
شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به نظرسنجی‌های صورت‌گرفته درباره میزان محبوبیت حسن روحانی گزارش داد: در حالی که دولت می‌گفت وضع اشتغال و دستمزدها با اجرایی شدن برجام به سرعت بهبود می‌یابد، ناامیدی در ایران در حال افزایش است، چراکه هنوز تغییر محسوسی رخ نداده است.
چرا موقعیت حسن روحانی در انتخابات آینده لرزان است؟
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بلومبرگ، ویلاهای حاشیه دریای خزر در محمودآباد در شمال ایران آخرهفته‌ها مملو از خانواده‌هایی می‌شود که از تهران و دیگر شهرهای اطراف آمده‌اند. بوستان‌های گل و چمنی که در انتظار این خانواده‌هاست توسط افرادی شبیه «مرتضی» آراسته می‌شود. افرادی که 13 ساعت در روز کار کرده و ماهانه 510 دلار دستمزد می‌گیرند. مرتضی می‌گوید درآمد او به سختی هزینه‌های زندگی خانواده‌ چهار نفره‌اش را پوشش می‌دهد. او توضیح می‌دهد که چرا در انتخابات سال 92 از حسن روحانی حمایت کرده است و با این حال می‌گوید در انتخابات اردیبهشت پیش‌رو، رای خود را عوض خواهد کرد.

مرتضی که 35 سال سن دارد گفت: «روحانی به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است. او گفت اشتغال‌زایی کرده و در استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. اما ما تغییری از زمان توافق هسته‌ای احساس نکردیم. من در انتخابات قبل به او رای دادم، اما در انتخابات بعدی چنین کاری نمی‌کنم.»

به نوشته بلومبرگ، در حالی که دولت اعلام کرد وضعیت اشتغال و دستمزدها با اجرایی شدن برجام در جولای 2015 به سرعت بهبود می‌یابد، ناامیدی در ایران در حال افزایش است؛ چرا که تغییر محسوسی در اشتغال و دستمزدها ایجاد نشده است. این موضوع یک مشکل برای حسن روحانی خواهد بود که خود را برای دومین دور ریاست جمهوری آماده می‌کند و همچنین یک نگرانی برای جامعه بین‌المللی است که او را به عنوان بهترین امید برای بازگشایی کسب‌وکار و سیاست‌های خارجی می‌دانستند.

خبرهای بد
نظرسنجی برگزار شده در ماه جولای این نارضایتی را نشان می‌دهد. 47 درصد از کسانی که در نظرسنجی Iranpoll.com مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه مریلند شرکت کردند اظهار داشتند که شرایط معیشتی در ایران بهبود پیدا نکرده است. تنها 42 درصد از مردم بر این عقیده‌اند که اقتصاد از زمان روی کار آمدن روحانی بهتر شده است که نسبت به سال گذشته افتی 15 درصدی را نشان می‌دهد.

نزدیک به دو سوم از اظهارنظر کنندگان معتقدند روحانی در کاهش بیکاری «تقریبا یا کاملا ناموفق» بوده است. در حالی که پس از توافق هسته‌ای 61 درصد از افراد مورد بررسی اوضاع را بسیار مطلوب تلقی می‌کردند در حال حاضر این افراد به 38 درصد کاهش پیدا کرده‌اند. با وجود این، اکثریت همچنان حامی روحانی هستند و تنها 20 درصد نسبت به روحانی نظر نامطلوبی دارند. Iranpoll.con این نظرسنجی را با مصاحبه تلفنی از 1007 ایرانی انجام داده و حاشیه خطای آن 3.2 درصد گزارش شده است. 
این نتایج نشان می‌دهد روحانی ممکن است در انتخابات آینده آسیب‌پذیر باشد. یک پیروزی خفیف نیز خطرات جلوگیری از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی مورد حمایت روحانی را از طرف محافظه‌کاران به همراه خواهد داشت.
در نظرسنجی مشابه، سردار قاسم سلیمانی، محبوبیت بالای 70 درصد را کسب کرد و در حالی که رقابت رسمی برای دور بعد ریاست جمهوری هنوز شروع نشده، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران اخیرا سخنرانی‌هایی را در نقد دولت انجام داده و طرفدارانش پیام او را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند.

انیسه بصیری تبریزی، محقق امنیت خاورمیانه در موسسه خدمات رویال در لندن اعلام کرد:‌ «فشار تندروها بسیار قوی بوده و احتمالا افزایش خواهد یافت. اگر روحانی نتواند مزایای  موفقیت دیپلماتیک خود را نشان دادهد احتمالا در جلب حمایت هواداران خود برای انتخاب مجدد با مشکل مواجه خواهد شد.»
 
خریدن زمان
الی گرانمایه، محقق سیاسی خاورمیانه در شورای اروپایی روابط بین‌الملل در لندن اعلام کرد: «در حال حاضر، دولت در تلاش برای خرید زمان است. انتظارات نسبت به اوایل توافق یکی دو درجه کاهش یافته است.» 

وی افزود: «آنها نیاز دارند بگویند ما پیشرفت کرده‌ایم،‌ما محیط بسیار مثبت‌تری برای اقتصاد ایجاد کردیم اما کارهای بسیار زیادی است که باید انجام شود و به نظر می‌رسد اوضاع بسیار آهسته‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد در حال پیشرفت است.»

تلاش دیپلماتیک روحانی برای برداشتن تحریم‌ها ایران را از بحران خارج کرده و فرصت‌های اقتصادی را گسترش داده است.

از زمان برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه، صادرات نفت تقریبا به سطوح قبل تحریم‌ها افزایش یافته است. تورم از اوج 40 درصدی در زمان روی کار آمدن روحانی به نرخ تک‌رقمی رسیده است. روحانی که در سال 92 با 51 درصد آرا برنده انتخابات شد، از رسانه‌های آزادتر حمایت می‌کند و از اشتغال زنان در کسب‌وکار حمایت می‌کند.

اما افت ارزش نفت به معنای این است که درآمد نفتی به نصف آنچه در سال 2011 بوده کاهش یافته است. در همین زمان، تحریم‌های آمریکا علیه پیشرفت موشکی و ارتباط دادن ایران به گروه‌های تروریستی باعث شده که بانک‌های جهانی همچنان از رابطه با ایران منع شوند. یک چهارم جمعیت جوان ایران بیکارند. وعده سرمایه‌گذاری‌های خارجی اهداف را برآورده نکرده است و هر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر تمایل کمتری نسبت به باراک اوباما برای برقراری رابطه با ایران دارند.

گرانمایه افزود: «روحانی باید مزایای تجدید حیات اقتصادی ایران را به غیر از نخبگان برای مردم عادی نیز نشان دهد. مردم عادی متاسفانه نسبت به رونق اقتصاد هیچ احساسی ندارند.»

یک خریدار 47 ساله تره‌بار در پایتخت می‌گوید: روحانی برای احیای اقتصادی ویران به ارث رسیده از دولت قبلی نیاز به یک معجزه دارد. در سواحل دریای خزر،‌ مرتضی خودش را خوش‌شانس می‌داند:‌ «بسیاری از مردان در میان اقوام و دوستان من کار پیدا نمی‌کنند.» او این را می‌گوید و به کار خود ادامه می‌دهد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید