افت قیمت سنگ‌آهن جهانی/ چشم‌انداز همچنان مثبت است

کدخبر: ۱۴۹۷۴۸
در معاملات روز پنجشنبه قیمت فولاد و سنگ‌آهن چین برای دومین روز متوالی کاهش یافت تا از بالاترین سطح دو ماه اخیر خود فاصله بگیرد. با وجود این انتظارات برای کاهش عرضه و رشد تقاضا در چین همچنان سرمایه‌گذاران را نسبت به قیمت‌ها امیدوار نگاه داشته است.
افت قیمت سنگ‌آهن جهانی/ چشم‌انداز همچنان مثبت است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز،تقویت بازار فولاد چین باعث رشد قیمت سنگ‌آهن شده به طوری که قیمت لحظه‌ای این کالای اساسی پس از سه سال سقوط، در سال جاری رشدی 41 درصدی داشته است.

بانک ANZ اعلام کرد: «دور دیگری از تعطیلی کارخانه‌های فولاد در چین به منظور مقابله پکن با آلودگی زیست‌محیطی و ظرفیت مازاد، شانس بازگشت قیمت سنگ‌آهن به 50 دلار را در کوتاه مدت کاهش داده است. هرگونه تعمیر و بازسازی به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیل در شمال چین و در حاشیه رود یانگ‌تسه نیز می‌تواند موجب تحریک تقاضا در میان مدت شود.»

بر اساس گزارش TSI، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز چهارشنبه با رشدی 27 ردصدی نسبت به ماه ژوئن 60 دلار و 70 سنت معامله شد.

در روز پنجشنبه، قیمت هر تن میلگرد در بورس آتی شانگهای با افتی 0.1 درصدی به 2583 یوآن (389 دلار) رسید. هر تن سنگ‌آهن نیز در بورس کالای دالیان با افتی 1.7 درصدی 487 یوآن معامله شد.

بانک ANZ اعلام کرد، از جولای 2015 همبستگی میان شاخص قیمت لحظه‌ای سنگ‌آهن و قیمت فولاد چین از 11 درصد به 63 درصد افزایش یافته به طوری که سودآوری کارخانه‌های فولاد موجب تقویت تقاضای سنگ‌آهن آنها می‌شود.

این بانک پیش‌بینی کرد مصرف فولاد چین در سال 2016 تنها 0.5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌بینی‌های اولیه از کاهش 4.9 درصدی مصرف فولاد در بزرگترین مصرف‌کننده فولاد دنیا خبر می‌داد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید