در گفت‌وگویی برسی شد:

کدام عوامل در ادامه رشد شاخص اثر گذارند؟

کدخبر: ۱۴۹۷۵۷
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عده‌ای معتقدند با نزدیک شدن به پایان دوره دولت یازدهم، بخشی از افزایش شاخص وجه سیاسی پیدا کرده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که رشد شاخص تا 80 هزار واحد پیش رود.
کدام عوامل در ادامه رشد شاخص اثر گذارند؟

هاشم باروتی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: عمده افزایش قیمت و رشد شاخص به عملکرد گروه‌های پالایشگاهی‌ و معدنی‌ها مرتبط است. البته اتمام فصل مجامع نیز، مزید بر علت بود که بازار رو به رشد حرکت کند. افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌ها که برای سال آینده انجام شده است، دلیلی برای بهبود گزارش‌های آتی شرکت‌ها و در نهایت رشد بازار سرمایه است.

او گفت: علاوه بر این مسائل، عده‌ای معتقدند با نزدیک شدن به پایان دوره دولت یازدهم، بخشی از افزایش شاخص وجه سیاسی پیدا کرده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که رشد شاخص تا 80 هزار واحد پیش رود.

 به گفته او، بازار در شرایط مناسبی به سر می‌برد. اجرای برخی سیاست‌ها نظیر کاهش نرخ سود بانکی دلیل مناسبی برای رشد بازار هستند، به ویژه اینکه موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌شوند. با کاهش نرخ تورم و نرخ سود بانکی شرایط برای بسیاری از شرکت‌های بورسی مساعدتر شده است.

باروتی افزود: از طرفی کاهش نرخ تورم می‌تواند در زمینه خروج از رکود اقتصاد کشور تاثیر بسیاری داشته باشد.

این فعال بازار  سهام معتقد است: اگر دولت فرصت داشته باشد که برنامه‌ها و سیاست‌های خود در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی، هدایت سرمایه‌های داخلی به شرکت‌های بزرگ و مادر و... را پیاده کند، مطمئنا تاثیر بسیاری بر بورس کشور می‌گذارد. البته اکنون نیز، قراردادهایی صورت گرفته است که اگر دولت زمان مناسب برای اجرای آنها را داشته باشد، در آینده بازار خوبی پیش‌بینی می‌شود.

باروتی گفت: در مجموع بازار همواره با افت و خیز همراه است و این سهامدار است که باید با دید بلندمدت در این بازار حضور پیدا کند، اگرچه همانطور که شاهدیم، همچنان بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی توجیه‌پذیرتر است. سرمایه‌گذاران بسیاری بوده‌اند که با دید بلندمدت به این بازار وارد شده و سود مناسبی هم دریافت کرده‌اند.

او ادامه داد: حتی اگر به صورت کوتاه‌مدت هم مقایسه کنیم، وضعیت بازار نسبت به شرایط سایر حوزه‌های اقتصادی، آنچنان نامناسب نیست. حتی طی چند سال اخیر رشد قابل قبولی را رقم زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید