تحلیل اکونومیست از سالمندی

فریب‌دادن مرگ

کدخبر: ۱۴۹۷۷۹
هفته‌نامه اکونومیست، سرمقاله جدیدترین شماره خود را (که نسخه چاپی آن فردا منتشر می‌شود) به بررسی پیشرفت‌های حاصل از افزایش طول عمر اختصاص داد و نوشت: علم در حال دستیابی به راه‌هایی برای کندکردن سالمندی است. این در حالی است که اثرات جانبی آن می‌تواند مدیریت شود.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکونومیست، دنیایی را تصور کنید که در آن انسان قادر بود قلب جدید، کبد یا یک جفت کلیه را برای خود کنار بگذارد و آنها را به وسیله سلولهای بدن، در جایی در مفاصل زانو یا جای دیگر رشد دهد. یا دنیایی را تصور کنید که شما جشن تولد 94 سالگی خود را جشن می‌گیرید در حالی که با دوستان مدرسه خود در رقابت ماراتن شرکت کرده‌اید. در واقع دنیایی را تصور کنید که در آن پیری جایی ندارد.
 
این دنیا هنوز ارائه نشده است. اما مشابه با آن ممکن است روزی وجود داشته باشد. پیری،مقوله‌ای که همه آن را تجربه می‌کنند، به شدت توسط دکترها و زیست‌شناسان تحت موشکافی قرار گرفته است. معلق کردن آن هنوز امکان‌پذیر نیست ولی کند کردن روند آن ممکن شده است. طول عمر متوسط در طول یک قرن گذشته به شدت افزایش یافته اما این موضوع به دلیل تغذیه، وضعیت مسکن و بهداشت عمومی بهتر و همچنین به مدد برخی از داروها بوده است. افزایش طول عمر جدید می‌تواند به واسطه داروهای ضدپیری مخصوصی ایجاد شود، داروهایی که ممکن است در حال حاضر نیز وجود داشته باشد.  

این ادعای خوش‌بینانه، ممکن است عمر بسیاری از مردم را به 120 یا بالای آن برساند. اما این تازه اول کار است. در فاز بعدی نه تنها طول عمر متوسط بلکه طول عمر بیشینه نیز افزایش خواهد یافت. اگر اجزای بدن از بدن خارج شوند، این اجزا می‌توانند تعمیر شده یا با اعضای سالم جایگزین شوند. DNA می تواند برای تمام عمر بهینه شود. داروهای ضدپیری و صدسالگی نیز در همه جا به صورت ارزانی یافت خواهد شد.
 
بشر و سوپرمن
بدین منظور، بسیاری امیدوارند که دستگا‌ه‌های تعمیر انسان در فروشگاه‌ها وجود داشته باشد. برخی از آنها می‌خواهند که با استفاده از سلولهای بنیادی، بافت‌های آسیب‌دیده یا ازکار افتاده خود را ارتقا بخشند. چنین خلاقیت‌های زیستی پایه یک درمان اثبات نشده و خون‌آشامی در برخی از چرخه‌ها خواهد بود: تزریق خون یک جوان به خون یک پیر. کسب‌وکار اعضای بدن در حال رشد نیز همچنین  پیشرفت خواهد کرد. در حال حاضر، این «ارگانوئید‌ها» کوچک و ناقص بوده به عمدتا برای آزمایش‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما مطمئنا این موضوع تغییر خواهد کرد. طول عمر در خانواده‌هایی اعمال خواهد شد که تنوع ویژه‌ای از ژن‌های طول عمر را در خود جای داده‌اند. برخی دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های اصلاح ژن پیشرفته که استفاده از ان روزی ممکن است حیاتی باشد،  روی این موضوع در حال تحقیق هستند، ترفند اضافه کردن عمر به DNA افرادی که به آن نیاز دارند. 
 
از نگاه فردی، همه این موضوعات بسیار مطلوب است. اما برای یک جامعه، این موضوع می‌تواند اثرات عمیقی داشته باشد. که اکثر آنها اثرات مثبت خواهند بود.  
یکی از نگرانی‌هایی که پیرنشدن می‌تواند برای جامعه داشته باشد این است که طول عمر می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود را تشدید کند. این موضوع اصلی‌ترین چالش دستیابی به درمان‌های ضدپیری است. اگر عمر بیشتر گران باشد، چه کسی ابتدا به آن دست پیدا خواهد کرد؟ در حال حاضر درآمد یکی از بهترین پیش‌بینی‌کنندگان طول عمر است. بیشتر شدن شکاف و اختلاف طبقاتی با توجه به این که افراد فقیر احتمالا به این درمان‌ها دسترسی پیدا نخواهند کرد می‌تواند فشاری را که دموکراسی‌های کنونی در خصوص نابرابری تجربه می‌کنند را عمیق‌تر کند.

آیا همانند حالا، کارگران پیرتر مورد تبعیض قرار داده می‌شوند؟ آیا کارفرمایان به مشاغل خود وفادار خواهند بود یا از آن خسته شده و کار دیگری را انجام خواهند داد؟ و آیا افراد پیری که به دنبال کاهش پیری خود هستند، از لحاظ روحی نیز می‌توانند جوان شوند یا این جوان شدن فقط از لحاظ فیزیکی خواهد بود؟

بازنشستگی یک گزینه‌ دوردست برای بسیاری از افراد به شمار می‌آید، از آنجایی که صندوق‌های بازنشستگی باید برای طول عمر زیاد؛ آنها را مورد حمایت قرار دهند.  به این منظور، داشتن سبد سرمایه باید به عنوان یک قانون تلقی شده و آموزش نیز باید به مطابق آن تغییر کند. مردم ممکن است در 50 سالگی به مدرسه بازگردند و موضوعات کاملا متفاوتی را فرا بگیرند. نیروی کار انسانی دیگر نیازی به استراحت نخواهد داشت. حسابداران ممکن است تبدیل به دکتر شوند، وکلا یک کارگر خیریه شوند.

با این حال، درک بیولوژیک در مسیر پیشرفت قرار دارد. طول عمر بیشتر در دسترس است، حتی اگر جاودانگی واقعی زیاد نزدیک نباشد. مطمئن باشید برای رسیدن به جاودانگی راه بسیار طولانی در راه است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید