معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد 

کشور در بخش آب با تنگناهای جدی مواجه است/ جبران کمبود منابع با توان مدیریتی

کدخبر: ۱۴۹۸۲۹
معاون اول رئیس‌جمهور به تنگناهای کشور در بخش تامین آب اشاره کرد و گفت: روستاها مرکز تولید مواد غذایی کشور هستند و اگر نیاز مردم آنها به آب تامین نشود، در روستا نمی‌مانند. 
کشور در بخش آب با تنگناهای جدی مواجه است/ جبران کمبود منابع با توان مدیریتی

به گزارش اقتصادنیوز اسحاق جهانگیری که در جلسه جلسه اقتصاد مقاومتی وزارت نيرو حضور داشت به مساله بحران آب در کشور اشاره کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد بدهی دولت به پیمانکاران سریع‌تر پرداخت شود.

گزیده سخنان جهانگیری را در جدول زیر می‌بینید.

سخنان معاون اول رئیس جمهور در جلسه اقتصاد مقاومتي وزارت نيرو

اهمیت منابع آب

مديريت منابع آب كشور جزو مهم‌ترين مسئوليت‌هاي وزارت نيرو در مقطع فعلي است و همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط و نيز نهادهاي مردمي بايد به وزارت نيرو در اين مسئوليت پراهميت كمك كنند.

مشکلات آبی کشور

كشور در بخش آب با تنگناهاي جدي مواجه است و نيازمند برنامه ريزي و مديريت دقيق در بخش مديريت منابع آب كشور هستيم.

خشكسالي‌هاي مكرر و برداشت‌هاي غيرمجاز و بيش از حد از آب‌هاي زيرزميني ايجاب مي‌كند وزارت نيرو با برنامه‌ريزي جامع و دقيق، دغدغه‌هاي موجود را به حداقل برساند.

مشکل آب ر روستاها

يكي از نگراني‌هاي سال گذشته تامين آب شرب روستايي بود كه 500 ميليون دلار براي اين موضوع اختصاص يافت و وزارت نيرو منابع مالي ديگري را هم براي اين كار تجهيز كرد.

روستاها به‌عنوان توليدكنندگان مواد غذايي هستند و اگر نيازهاي اوليه روستاييان نظير آب سالم تامين نشود، نمي‌توان انتظار داشت روستاييان در روستاها بمانند و به كار و توليد بپردازند.

برنامه‌هايي كه براي تامين آب شرب روستاها تهيه شده بايد به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم در دستور كار دولت قرار گيرد و در برنامه ششم توسعه نيز به آن پرداخته شود.

مدیریت منابع آب

مديريت وزارت نيرو بايد به گونه اي باشد كه ضعف كمبود منابع با توان مديريتي جبران شود. مديريت و كارشناسي دقيق در استفاده بهينه از منابع نقش بسزايي دارد و اينكه در سال‌هاي گذشته درآمدهاي سرشار نفتي نتوانست كارايي لازم را در كشور داشته باشد به‌دليل آن بود كه نظام كارشناسي كشور دچار آسيب شد. 

وزارت نيرو در تابستان امسال با توانمندي كارشناسي و مديريت دقيق توانست شرايط را به گونه‌اي مديريت كند كه تقريباً هيچ خاموشي جز در موارد استثنايي وجود نداشت.

رشد صنعت

امسال صنعت كشور از رشد 4 درصدي برخوردار بوده است كه اين خود يك اتفاق بسيار مهم براي كشور است.

بدهی دولت به پیمانکاران

دولت پرداخت بدهي به پيمانكاران را در دستور كار خود دارد و در اين زمينه اصلاحيه بودجه را به مجلس شوراي اسلامي فرستاده است تا بتواند حجم بدهي بالاي دولت را ساماندهي كند.

حجم بدهي دولت نسبت به توليد ناخالص داخلي عدد كوچكي است و اين در حالي است كه اين عدد در برخي كشورهاي پيشرفته بسيار بالا اما مديريت شده است؛ زيرا با اعتباري كه دولت نزد مردم و بخش خصوصي دارد، مي‌تواند منابع مورد نياز را از آنها دريافت كرده و در توسعه كشور هزينه كند اما در ايران متاسفانه حجم بدهي دولت به بخش خصوصي عدد كوچكي است اما همين ميزان موجب گرفتار شدن پيمانكاران و بخش خصوصي شده است.

اصلاح نظام بانكي و ساماندهي بدهي دولت جزو اين اولويت‌ها است تا بدين ترتيب بخش زيادي از دغدغه ها نسبت به بدهي به بخش خصوصي برطرف شود.

اميدوارم دغدغه هاي موجود درباره بدهي‌هاي دولت كاهش پيدا كند به گونه‌اي كه بخش خصوصي با اعتماد جدي‌تر با دستگاه‌هاي اجرايي همكاري كند و مطمئن باشد كه دولت نسبت به طلب و مشكلات آنها بي‌تفاوت نيست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید