وعده عرضه پروژه‌های نفتی ایران در ماه‌های آینده/امضای قراردادهای جدید نفتی تا پایان امسال

کدخبر: ۱۴۹۸۳۸
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که مذاکرات اولیه با شرکت‌های خارجی برای امضای قراردادهای نفتی به صورت فعال در جریان است، گفت: تا پایان امسال شاهد امضای قراردادهای جدید این صنعت خواهیم بود.
وعده عرضه پروژه‌های نفتی ایران در ماه‌های آینده/امضای قراردادهای جدید نفتی تا پایان امسال

به گزارش اقتصادنیوز، پس از جنجال‌هایی که قراردادهای نفتی جدید در پی داشت و تصویب پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی در هیات دولت، امروز  معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اعلام کرده تا پایان امسال قراردادهای جدید نفتی امضا خواهند شد.

13 مرداد ماه امسال هیات وزیران در جلسه خود به ریاست حسن روحانی، به بررسی پیشنهادهای وزارت نفت درخصوص «اصلاح تصویب‌نامه موضوع شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» پرداخته و متن نهایی این الگو را به تصویب رسانده بود.

پس از آن، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: بر اساس تفسیر شورای نگهبان قراردادهای نفتی با شرکت‌های خارجی نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد.

در همین حال امروز معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که مذاکرات اولیه با شرکت‌های خارجی برای امضای قراردادهای نفتی به صورت فعال در جریان است، گفت: تا پایان امسال شاهد امضای قراردادهای جدید این صنعت خواهیم بود.

امیرحسین زمانی‌نیا با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی امکان همکاری با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی را افزایش می‌دهد، با یادآوری این موضوع که، هم اکنون چارچوب این مدل از قراردادها در هیات وزیران تصویب شده است، به شانا گفته است: پس از تائید این قرارداد در مجلس و تهیه پیش نویس، مناقصه پروژه های نفتی برگزار می شود.

وی با بیان این که کاهش قیمت جهانی نفت، شرایط سختی را برای سرمایه گذاری در صنعت نفت در عرصه بین‌المللی به وجود آورده و رقابت شدیدی برای جذب سرمایه گذاری در این بخش شکل گرفته است، تصریح کرد: با این وجود پروژه‌های ایران برای شرکت‌های بین‌المللی جذاب است.

زمانی نیا، دلیل حضور نیافتن شرکت‌های خارجی در پروژه‌های صنعت نفت ایران را پس از لغو تحریم‌ها، تاخیر در تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی عنوان کرد و افزود: پروژه‌های نفتی ایران بدون تردید در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان امسال، قراردادهای بزرگی در صنعت نفت امضا شود.

وی با تاکید براین که مذاکرات اولیه با شرکت‌های خارجی به صورت مداوم در جریان است و تفاهم‌های اولیه نیز در این زمینه به دست آمده است، درباره این که شرکت‌های اروپایی تمایل بیشتری به حضور در پروژه‌های صنعت نفت ایران دارند یا شرکت‌های آسیایی، تصریح کرد: شرکت‌های علاقمند از هر دو قاره وجود دارد.

ارتباط نزدیک صنعت نفت ایران با زیمنس
معاون وزیر نفت درباره همکاری صنعت نفت ایران و شرکت‌های آلمانی با توجه به این که هیات آلمانی نخستین هیاتی بود که بعد از لغو تحریم‌ها و در تیرماه پارسال به ایران آمد، اظهار کرد: همکاری خوبی با شرکت‌های آلمانی و به خصوص زیمنس شکل گرفته و نقشه راه همکاری با این شرکت بزرگ آلمانی تدوین شده است.

وی یادآورشد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران اردیبهشت ماه امسال تفاهمنامه همکاری با این شرکت آلمانی امضا کردند.

پیش از این، غلامرضا منوچهری، معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی در جلسه تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت متن که ١٩ مردادماه در این شرکت برگزار شد، با بیان این که وزارت نفت برای توسعه میدان‌ها به مدل خاصی وابسته نیست، گفته بود: فضاسازی‌های زیادی علیه قراردادهای جدید نفتی شکل گرفته، در حالی که در این قراردادها، انعطاف پذیری در توسعه میدان‌های نفتی افزایش می‌یابد.

منوچهری همچنین متذکر شده است: می‌گویند با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی، مخازن و چاه‌های خود را به شرکت خارجی واگذار می‌کنیم، در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد، قراردادهای جدید نفتی مانند قراردادهای بیع متقابل است. این قراردادها تفاوتی با قراردادهای بیع متقابل ندارند، نه بانک مرکزی و نه دولت تضمینی برای بازگشت سرمایه به شرکتها نمی دهند و تنها تضمین آنها تولید میدان است که آن هم بر عهده ایران است، حال این به ما بستگی دارد که به آنها پول بدهیم یا محصول، یا این که حتی پرداخت آن را به تاخیر بیندازیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید