رکوردشکنی تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در نیمه‌نخست سال 2016

کدخبر: ۱۴۹۸۳۹
تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در نیمه‌نخست سال جاری رکورد تازه‌ای به ثبت رساند؛ این رشد ناشی از روند کاهشی نرخ‌بهره در سراسر جهان و نگرانی در خصوص مسائل سیاسی نظیر برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بوده است.
رکوردشکنی تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در نیمه‌نخست سال 2016
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، تقویت سرمایه‌گذاری، افت خرید جواهرات (به خصوص در میان مصرف‌کنندگان چینی و هندی) را جبران کرده و در نتیجه تقاضای طلا در نیمه نخست سال 2016 با رسیدن به 2335 تن،  رکورد خوبی از خود به جای گذاشته است.

سرمایه‌گذاری طلا در سه ماهه دوم به 448 تن رسیده که بیش از دوبرابر مدت مشابه سال گذشته بوده است. این رشد عمدتا ناشی از رشد سالانه 236.8 تنی سرمایه‌گذاری ETFها در برابر جریان خروجی 23 تنی سال گذشته بوده است.

آلیستیر هیوئیت،‌ رئیس مرکز مطالعات بازار مجمع جهانی طلا (WGC) اعلام کرد: آمار اولیه نشان می‌دهد که این جریان‌های ورودی در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت؛ به طوری که در ماه جولای 80 تن دیگر بر سرمایه‌گذاری‌ها افزوده شده است.

هیوئیت در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد:‌ «سه عامل ساختاری باعث شده تا سرمایه‌گذاری در بخش طلا افزایش پیدا کند. نخست سیاست‌های پولی غیر موازی انبساطی بوده که مهم‌ترین آن نرخ‌های بهره منفی است. عامل دوم افزایش سیاست‌های تمردگرایانه بوده که مهم‌ترین آن توسط برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) نشان داده شده و نهایتا سرعت پایین افزایش نرخ بهره در آمریکا و متعاقب آن کندی قدرت‌گرفتن دلار بوده است.»
 
طلا از نرخ‌های بهره بسیار پایین سود می‌برد چرا که هزینه‌های فرصت نگهداری این دارایی بدون بهره را کاهش می‌دهد. 

در حالی که سرمایه‌گذاری ETFها قوی بوده، خرید محصولات خرد نظیر سکه و شمش توسط مصرف‌کنندگان با اندکی تغییر نسبت به سال گذشته به 211.6 تن رسیده است.
 
رشد سرمایه‌گذاری باعث رشد 25 درصدی قیمت طلا در نیمه نخست سال جاری شده است. قیمت‌های بالاتر روی تقاضاهای دیگر بخش‌ها تاثیر گذاشته است. خرید زیورآلات در سه‌ماهه دوم سال جاری با افتی 14 درصدی به 444.1 تن رسید. تقاضای جواهرات در چین، بزرگترین خریدار طلای دنیا در سه‌ماهه نخست،‌ 15 درصد کاهش پیدا کرده، در حالی که هند دومین خریدار برزرگ دنیا نیز 20 درصد کاهش یافته است.
 
تقاضای مصرف‌کننده در چین نیز با افتی 14 درصدی به 183.7 تن رسید که زیر متوسط پنج‌ساله 251.3 تنی بوده است. افت اقتصادی و مقررات عیارگذاری نیز روی تقاضا تاثیر گذاشته است. تقاضای بانک مرکزی نیز در سه‌ماهه دوم با افتی 40 درصدی به 77 تن رسید.

قیمت های بالاتر باعث شده تا نرخ بازیافت طلا با رشدی 23 درصدی به 327.7 تن برسد. با وجود این، عرضه کلی طلا 10 درصد افزایش داشته است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید