چرا می‌خواهند 13 بنز و پورشه قاچاق را امحاء کنند؟/14 میلیارد تومان سرمایه‌ محبوسی که قانون چاره‌ای برای آن ندارد!

کدخبر: ۱۴۹۹۰۱
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره امحای 13 خودروی لوکس قاچاق عنوان کرد:امکان صادرات مجدد این خودروها وجود ندارد و براساس قانون، توزیع آنها هم در بازار داخلی امکان‌پذیر نیست.
چرا می‌خواهند 13 بنز و پورشه قاچاق را امحاء کنند؟/14 میلیارد تومان سرمایه‌ محبوسی که قانون چاره‌ای برای آن ندارد!

به گزارش اقتصادنیوز، تا پیش از این سازمان اموال تملیکی چنین وظیفه‌ای را برعهده داشت که کالاهای قاچاق مکشوف با قابلیت مصرف و مورد تایید برخی نهادها را مجددا برای عرضه رسمی به بازار به فروش بگذارد. با این حال به نظر می‌رسد این قانون برای همه کالاها و وضعیت‌های مختلف یکسان نیست.

به همین دلیل روز گذشته اعلام شد که قرار است 13 خودروی بنر و پورشه قاچاق به ارزش 14 میلیارد تومان امحاء شوند.

در این مورد ایرنا گزارش داده که 13 بنز و پورشه قاچاق به ارزش تقریبی 140 میلیارد ریال( 14 میلیارد تومان) با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی این هفته در شیراز امحا می‌شود و زیر دستگاه پرس می‌رود.

قاسم خورشیدی در این مورد توضیح داده است: نمایندگی این خودروها در کشورهای همسایه خودروهای مذکور را به طور عمده و مستقیم از کارخانه خریداری می کنند. بر این اساس نمی‌توان خودروی لوکس قاچاق شده به ایران را که دیگر ضمانت‌نامه لازم ندارد و به صورت تک فروشی است، به کشورهای همسایه صادر کرد.  علت اینکه سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تصمیم گرفت این خودروها را امحاء و تبدیل به آهن قراضه کند، این است که دیگر امکان صادرات مجدد آن وجود ندارد و براساس قانون توزیع آن در بازار داخلی هم امکان پذیر نیست.

خورشیدی خاطر نشان کرد: در گذشته این نوع کالاها توسط افرادی که قاچاق را انجام می‌دادند، خریداری و وارد بازار می‌شد اما اکنون قانونگذار این روزنه‌ها را بسته است.
آیین‌نامه مربوط به مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا، ورود کالاهای مکشوفه را به بازار داخلی ممنوع کرده و اصل را بر این گذاشته است که این کالاها یا باید امحاء شده و یا از کشور خارج شوند. محاکم اعم از تعزیراتی یا قضایی حکم به قاچاق بودن کالا می‌دهند اما تشخیص اینکه کالای یاد شده امحاء یا صادر شود، به عهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است.

خورشیدی اظهار کرد: در مورد 13 خودروی لوکس که قرار است این هفته امحاء شوند، باید گفت از آنجا که این کالاها سرمایه‌ای به حساب می‌آیند، تابع ضوابط خاص خود هستند، یعنی براساس قانون حمایت از مصرف‌کننده در صورتی می‌توان آن را وارد کرد که از طریق نمایندگی بوده و نمایندگی پس از فروش داشته باشد. این خودروهای لوکس که موضوع امحای آنها مطرح است، امکان صادرات ایمن را به کشورهای همسایه ندارند. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مسوول این امر است و جزییات بیشتر در اختیار آنهاست.

بر این اساس، خودروهای لوکسی که قرار است این هفته امحاء شوند، چندی پیش کشف شده‌اند و به گفته سازمان تعزیرات حکومتی از این نوع خودروهای قاچاق در بندرعباس و تهران نیز وجود دارد که پس از هماهنگی امحا خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید