سخنان قابل توجه معاون وزیر جهاد کشاورزی

دست‌های پنهانی که شکر را گران کرد/بحرانی در اقلام اساسی نداریم/به‌زودی شکر ارزان می‌شود

کدخبر: ۱۴۹۹۵۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است: یکی از دلایل افزایش قیمت شکر ناشی از ایجاد بازار پنهان توسط واسطه‌گرانی است که در دوره گذشته دارای منافع بودند، اما این گروه باید بدانند که هیچ دستی در این دولت ندارند.
دست‌های پنهانی که شکر را گران کرد/بحرانی در اقلام اساسی نداریم/به‌زودی شکر ارزان می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است: یکی از دلایل افزایش قیمت شکر ناشی از ايجاد بازار پنهان توسط واسطه‌گرانی است که در دوره گذشته دارای منافع بودند، اما اين گروه بايد بدانند كه هيچ دستی در این دولت ندارند.

علی قنبری در پاسخ به اینکه چرا در حال حاضر شاهد بی‌ثباتی در قیمت برخی کالاهای اساسی مثل گندم، برنج و شکر و... در بازارها هستیم؟ توضیح داد: این اظهارنظر را قبول ندارم و ما بحرانی در این چهار قلم كالای اساسی شاهد نیستیم. وضعيت بازار همه كالاها برخلاف آنچه واردكنندگان و واسطه‌گران ادعا مي‌كنند در وضعیت متعادلی قرار دارد. وضعيت بازار شكر هم كه ممکن بود با مداخله واسطه‌گران دچار بحران شود با تنظيم بازار و عرضه به موقع اين شركت به شرايط با ثبات رسيده است. از این رو به زودي شاهد كاهش قيمت شكر در بازار نيز خواهيم بود. یکی از دلایل افزایش قیمت نیز ناشي از ايجاد بازار پنهان براي كالاهاي مذكور توسط واسطه‌گرانی است که در دوره گذشته دارای منافع بودند، اما اين گروه بايد بدانند كه هيچ دستي در این دولت ندارند و نمي‌توانند با ايجاد شركت‌هاي كاذب در اقتصاد و بازار، منافع سابق را به دست بياورند.

وی که در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که در زمینه تنظیم بازار در سطح کلان اقتصادی چه نوع سیاست‌های اقتصادی دیگری باید به کار گرفته شود تا شاهد بی‌ثباتی قیمت‌ها نباشیم؟ اظهار کرد:  یکی از اقداماتی که باید به کار گرفته شود این است که بايد بازارهاي كالا و بازارهاي مالی را از هم تفكيک كرد؛ زیرا در سطح کلان و در بازار كالا حضور دولت به‌عنوان تامین‌کننده ذخایر راهبردی مشخص شده و باید سهم معناداری در این زمینه داشته باشد. در مورد سایر کالاها نیز بخش خصوصی باید متولی اصلی بازار باشد. البته باز هم حضور نظارتی دولت برای بهینه‌سازی عملکرد بخش خصوصی لازم و ضروری به نظر می‌رسد تا زمانی که بخش خصوصی ما واقعی شود و از حمایت‌های دولتی مستقل شود، اما در حال حاضر بخش خصوصی ما لرزان و آسیب‌پذیر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید