تحلیل آماری یک روند غیرمعمول اقتصادی

مورد مرموز روسیه: کاهش بیکاری در زمانه رکود

کدخبر: ۱۵۰۰۵۰
سیاست‌گذاران در آمریکا و اروپا در گذشته همواره از افزایش بیکاری رنجیده‌خاطر بودند. در حال حاضر، وضعیت روسیه به نسبت کمتر آزاردهنده است، اما روند گیج‌کننده‌ای در پیش‌گرفته است: رکود بدون بیکاری.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، با وجود افت اقتصادی روسیه از آغاز سال 2015، نرخ بیکاری با افتی سه ماهه به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر خود رسیده است. یک دلیل برای اینکه بازار نیروی کار تکان نخورده این است که کسب‌وکارها به انباشت کارکنان خود روی آورده است، موضوعی که باعث کاهش فشار دستمزد کارگران پاره‌وقت شده است. 

برای جمع‌آوری سرنخ‌هایی از این رشد،‌ کپیتال اکونومیکز به دنبال نتیجه‌ای فراتر از آمار رسمی رفته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به صورت غیررسمی در اقتصاد سایه مشغول به کار بودند مشاغل خود را از دست داده و بسیاری از آنها بدون اینکه از خود ردی به جای بگذارند از بازار نیروی کار خارج شده‌اند.

آمار رسمی دولت به طور کامل نیروهای کار غیررسمی را پوشش نمی‌دهد. با این حال، بر اساس بررسی کپیتال‌اکونومیکز، از سال 2014 تا کنون تعداد مجوز صادرشده برای کارگران خارجی نزدیک به یک میلیون واحد کاهش یافته است. بر اساس اعلام سرویس آماری فدرال روسیه، آمار نیروی کار این کشور زیر 77 میلیون نفر گزارش شده است.
ویلیام جکسون، تحلیلگر ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال‌اکونومیکز اعلام کرد: «‌کارگران غیررسمی خارجی، فشار رکود اقتصادی را متحمل شده‌اند. کارگران در بخش غیررسمی با از دست دادن شغل یا کاهش ساعات کاری مواجه شدند که در هیچ نمودار بازار کاری ثبت نشده است.» 

با توجه به سهم افراد شاغل به صورت پاره‌وقت، شرکت‌ها می‌توانند با اضافه کردن ساعات کاری معادل 1 میلیون کارمند اضافی را به نیروی کار بیفزایند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید