رئیس کل بیمه مرکزی ایران پاسخ داد:

رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه چه پیامدی برای مردم دارد؟

کدخبر: ۱۵۰۰۶۲
رئیس کل بیمه مرکزی ایران پاسخ داد که رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه چه پیامدی برای مردم دارد؟
رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه چه پیامدی برای مردم دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی در این مورد بیان کرد: عملکرد سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد حق بیمه در این مدت ۲۰ درصد رشد داشته و انتظار می‌رود با این‌روند، ضریب نفوذ بیمه از مرز دو درصد بگذرد. ضمن اینکه در یک دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه به 1.9 درصد رسیده که از میانگین منطقه منا که 1.7 درصد است کمی بالاتر است، اما با میانگین جهانی که حدود 6.5 درصد است، بسیار فاصله داریم. در این مدت 6.9 میلیون فقره خسارت پرداخت شده است و خسارت پرداختی ۳۲ درصد رشد داشته و نسبت خسارت به حق بیمه به 62.5 درصد رسیده است.

وی که با تجارت‌فردا گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: سه رشته شخص ثالث، زندگی و درمان پیشتاز بوده است و بر اساس آخرین آمار، بیمه ایران ۳۲ درصد و غیردولتی‌ها ۶۸ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. درباره رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه هم باید گفت که این نوع رقابت به ضرر مردم است. رقابت فنی به نفع بیمه‌گذار است اما آنچه هم‌اکنون به خصوص در رشته‌های درمان، آتش‌سوزی، باربری، مسوولیت و تا ماه قبل شخص ثالث بین شرکت‌های بیمه وجود داشت نه‌تنها رقابت ناسالم بود بلکه به بیمه‌گذار هم کمکی نمی‌کرد. شفافیت و نقش بیمه مرکزی و هماهنگی بین بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی به معنای این نیست که کل مجموعه بیمه‌های بازرگانی و اجتماعی در زیرمجموعه یک وزارتخانه مشخص شود بلکه باید بیمه‌های بازرگانی تحت نظر وزارتخانه‌های اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی نیز زیرمجموعه وزارتخانه‌های اقتصادی باشند. روال کنونی بیمه درست است اما باید هماهنگ‌تر شده و کمیته‌های هماهنگی درست شود. از سویی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی شرکت‌های بیمه باید به گونه‌ای هماهنگ، منسجم و حرفه‌ای پیش رود تا از محل این برنامه‌ها، کل صنعت بیمه منتفع شود و تنها به فکر تبلیغ برای یک شرکت نباشیم.

همتی در ادامه در پاسخ به این سوال که در خصوص تخلفات در صنعت بیمه چه برنامه‌ای دارید؟ نیز اظهار کرد: معتقدیم در وهله اول باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود. با توجه به اینکه بیمه، بورس و بانک هر سه جزو بازارهای مالی هستند برای هماهنگی بیشتر بین آنها باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود تا موضوع هماهنگی سیاست‌ها اعمال شود و تکلیف مردم نیز مشخص شود. در خصوص تخلفات در صنعت بیمه با جدیت برخورد خواهیم کرد. باید فعالیت‌های مربوط به بیمه‌های زندگی و غیرزندگی را جدا کرد و از این پس به شرکت‌های مختلط مجوز نخواهیم داد.

وی تصریح کرد:از سویی در شرکت‌های مختلط باید ذخایر بیمه‌های عمر به صورت شفاف مشخص شود. از سویی خریداران محصولات بیمه‌ای توجه داشته باشند همان‌طور که بانک مرکزی نظارت بر فعالیت بانک‌ها را بر عهده دارد، بیمه مرکزی نیز وظیفه نظارت بر فعالیت شرکت‌های بیمه بازرگانی را بر عهده دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید