مرور مطبوعات در هفته‌ای که گذشت

فرماندهی اقتصادی دولت همچنان در دست جهانگیری

کدخبر: ۱۵۰۱۵۰
اگرچه شش نماینده‌ مجلس به حسن روحانی تذکر داده‌اند که چرا «تقریباً اداره کشور را به معاون اول خود تفویض کرده‌اید و در جلساتی مهم همچون شورای پول و اعتبار، شورای اشتغال و... شرکت نمی‌کنید» اما به نظر می‌رسد نه حسن روحانی قصد تغییر سازوکار اداره جلسات اقتصادی دولت را دارد و نه اسحاق جهانگیری -که علاوه بر معاونت اول، به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت فعالیت می‌کند- از این حرف‌ها آزرده‌خاطر شده است.
فرماندهی اقتصادی دولت همچنان در دست جهانگیری

به گزارش اقتصادنیوز، اسحاق جهانگیری همچنان به طور جدی در این جلسات حاضر می‌شود و هدایت تیم اقتصادی را در اختیار دارد. این هفته معاون اول رئیس‌جمهور در سه جلسه از این سنخ شرکت کرد و در هر کدام از آنها هم در مورد جهت‌گیری کلی اقتصاد کشور و هم درباره زیر و بم فعالیت بخش مربوطه، دیدگاه‌های خود را با مسئولان در میان گذاشت.

آن گونه که سایت خبری معاون اول گزارش داده، جهانگیری روز شنبه در مراسم امضاي قراردادهاي سرمايه‌گذاري در بخش آب و فاضلاب که با حضور مسئولان وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به فضاي پيش از ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي اظهار داشت: «تا پيش از ابلاغ اين سياست ها براي حركت بخش خصوصي در اقتصاد كشور ترديد و محدوديت هايي وجود داشت اما پس از آنكه رهبر معظم انقلاب اين سياست ها را ابلاغ كردند، تاكيد شد كه بخش خصوصي مي تواند در همه زمينه ها و حتي كارهاي بزرگ ورود كند و كشتيراني، هواپيمايي، بانك و بيمه داشته باشد و هيچ سقفي براي بخش خصوصي در هيچ رشته اي وجود ندارد. اکنون آنچه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است اين است كه بخش خصوصي ميدان دار اصلي اقتصاد كشور باشد و از سرمايه هاي متعلق به ملت بازدهي بيشتر به وجود آيد و موجب رونق و توسعه كشور شود.»

وي همچنين با اشاره به برنامه دولت براي واگذاري طرح‌هاي عمراني نيمه تمام به بخش خصوصي خاطرنشان كرد: «اگر بخواهيم مجموعه طرح هاي عمراني نيمه تمام در سراسر كشور را با بودجه دولت اجرا كنيم، منابعي در حدود 500 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و اين يعني طرح ها بر روي زمين باقي خواهند ماند و مردم نيز چشم انتظار خواهند ماند. بنابر این دولت آيين نامه اي در اين خصوص به تصويب رسانده تا بخش خصوصي بتواند به آساني در اجراي طرح هاي نيمه تمام مشاركت كند. دولت از واگذاري طرح هاي نيمه تمام به بخش خصوصي به دنبال درآمد نيست و آنچه در اين ميان مهم تر است اينكه دولت مي خواهد اين طرح ها اجرا شود و مردم از منافع آن بهره مند شوند.»

اراده جدی مبارزه با فساد در راس نظام
جهانگیری روز دوشنبه هم در جلسه ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي حاضر شد و گفت: «در راس نظام اراده سياسي جدي براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و رسيدگي به پرونده هاي فساد از جمله پرونده بابك زنجاني وجود دارد و همه اركان نظام و سران قواي سه گانه نيز براي به نتيجه رساندن اين پرونده اهتمام ويژه داشته و مصمم هستند. بازگرداندن پول بيت المال در پرونده بابك زنجاني موضوعي پراهميت است، اما علاوه بر اهميت بازگشت اين پول، موضوع مهم ديگر اين است كه بايد ابعاد پنهان و دست هاي پشت پرده اين پرونده روشن شود.»

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي تا كنون سعي كرده است در جريان مبارزه با مفاسد اقتصادي هماهنگي هاي لازم را ميان قواي سه گانه ايجاد كند و يكي از دغدغه هاي اصلي ستاد در چند سال اخير مقابله جدي با فساد سيستمي و فراگير بوده است كه البته امر مبارزه با فساد به يك مطالبه و دغدغه عمومي در كشور تبديل شده است.»

دیگر نشست اقتصادی سطح بالای دولت در این هفته که به ریاست جهانگیری برگزار شد، جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بود که طی آن معاون اول رئیس‌جمهور بر نقش این بخش در اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: «هيچ بخشي به اندازه حوزه هاي گردشگري و صنايع دستي نمي تواند به اشتغالزايي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در كشور كمك كند.»

سیلوهای خالی پر شد
فارغ از نشست‌هایی که با حضور اسحاق جهانگیری در  این هفته برگزار شد، حسن روحانی هم طی هفته گذشته چند نطق اقتصادی داشت. او نه تنها در یاسوج خبر رسیدن رشد اقتصادی کشور به 4.4 درصد را اعلام کرد، بلکه از مسائل دیگری هم پرده برداشت. روزنامه «اعتماد» در گزارشی با تیتر «سيلوهاي خالي با «گندم» پر شدند» نوشت: «رييس‌جمهور در دومين روز از سي‌امين سفر استاني خود، با حضور در شوراي اداري استان كهگيلويه و بويراحمد، از مشكلاتي مي‌گويد كه مرداد ٩٢ در كشور وجود داشته است. مشكلاتي كه با استقرار حسن روحاني در پاستور، يك به يك آشكار مي‌شود و در نخستين مورد به ذخيره گندم كشور مي‌رسد كه تنها جوابگوي نياز چند روز مردم ايران بود. «صبح روز ٢٧ مردادماه ٩٢ كه شروع به كار كردم، براي ذخاير مواد غذايي استراتژيك وضعيت خوبي نداشتيم و در كشور براي ١٨ روز حتي در برخي از استان‌ها تنها براي سه روز گندم وجود داشت اما از آن وضعيت عبور كرديم بطوري كه ذخاير گندم ما در سال ٩٣ به ٦ تا ٩ ماه رسيد.» روحاني مشكلاتي كه در سال ٩٤ وجود داشت را هم يادآور مي‌شود كه با تدبير و اميد دولتمردان توانست كشور را به خوبي اداره كند. او با اشاره به نتايج توافق هسته‌اي، امروز را روزي مي‌داند كه ديگران براي دوستي با ايران مسابقه مي‌دهند. نتيجه‌اي كه سبب مي‌شود حسن روحاني براي تحقق كامل آن توصيه كند كه «لحن خود را در نوشته‌ها و روزنامه‌ها آرام‌تر كنيم و روحيه نشاط و سرزندگي را در جامعه جاري‌سازيم». رييس‌جمهور به تعاملي كه ميان دستگاه‌هاي مختلف وجود دارد هم اشاره مي‌كند. تعاملي كه هرچند در همزماني با مجلس نهم خيلي به چشم نمي‌آيد، اما روحاني از آن به نيكي ياد مي‌كند. او با تاكيد بر اينكه با مجلس گذشته هم تعامل داشتيم، مي‌گويد: «هر چند براي راي ‌اعتماد وزرا چندين بار به مجلس رفتيم، اما اين رفت و آمدها در ذات دموكراسي است». رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه اميد من به اين مجلس بسيار زياد است، خاطرنشان مي‌كند: بيشتر نمايندگان مجلس با شعار اميد وارد شدند كه اميدواريم همواره تعامل ميان قوا و دستگاه‌ها حفظ شود.»

مسترکارت می‌آید یا نمی‌آید؟
این هفته یک خبر حاشیه‌ساز هم داشت: خبر ارائه مسترکارت در ایران. آن گونه که ایسنا گزارش داد، «خبر ارائه مسترکارت از سوی شرکت پست طی روزهای گذشته حاشیه‌های متعددی به دنبال داشته و در تازه‌ترین اظهارات، سخنگوی این شرکت آمریکایی فعالیت در ایران را تکذیب کرده است.»

بر اساس این گزارش، «طی روزهای گذشته مسئولان شرکت پست و وزیر ارتباطات ایران از ارائه مسترکارت به ایرانیان خبر داده و متذکر شدند: در راستای توسعه خدمات پستی، ثبت نام و صدور مسترکارت به ایرانیان از سوی شرکت پست فراهم شده است. بر این اساس اعلام شد که در راستای توسعه همکاریهای دو جانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از دریافت کارت از طریق وب سایت شرکت مذکور می توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.»

گزارش‌نویس «ایسنا» ادامه داد: «بنا بر اعلام رسمی، شرکت ویژن کارت ایرانیان مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح داخلی و بین المللی را کسب کرده و تنها شرکت داخلی مورد تایید از سوی مستر کارت جهانی است. حال اخبار مختلفی منتشر شده و در آنها به نقل از سخنگوی مسترکارت آمریکا تاکید شده است که مستر کارت هیچگونه فعالیتی در ایران ندارد. سِز آیسِن، با تأکید بر اینکه هیچگونه فعالیتی در ایران نداریم، گفته تا زمانیکه ایران همچنان در حلقه تحریم آمریکا باشد اجازه فعالیت در این کشور را نداریم. اما در پاسخ به اظهارات او، عضو هیات مدیره شرکت پست تاکید کرده است: پست از طریق شرکت واسط، این کارتها را در دفاتر پستی به فروش می‌رساند. غلامرضا نجاری درخصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه مسئولان مستر کارت فعالیت در ایران را تکذیب کرده اند نیز خاطرنشان کرد: سخنگوی مستر کارت امکان فعالیت این شرکت از طریق شرکتهای واسط را تکذیب نکرده است.»

سن ناوگان ریلی نصف می‌شود
از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان به خبر وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان ریلی ایران ظرف دو سال آینده اشاره کرد. بر اساس گزارش روزنامه «شهروند»، «ناوگان ریلی ایران تا دو سال آینده جوان می‌شوند و حداکثر سن قطارهای ایرانی به نصف می‌رسد. علاوه بر این سرعت و کیفیت قطارهای ایرانی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک می‌شود. این خبری است که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه اعلام کرد.»

به نوشته این روزنامه « وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی جوان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد: در حال حاضر سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا است، به‌طوری که تا‌ سال گذشته حتی قطارهای با سن بیشتر از ٦٤‌سال هم در این ناوگان در سیر و حرکت بودند. این در حالی است که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، از آذر ماه ‌سال گذشته قطارهای بالای ٥٥‌سال کنار گذاشته شدند و آذر ماه امسال قطارهای بالای ٤٥‌سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی جمع می‌شوند. او ادامه داد: با اجرای این برنامه ظرف دو‌ سال تمامی قطارهای با عمر بیشتر از ٣٥‌ سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران حذف می‌شوند و قطارهای جوان‌تر جایگزین می‌شوند. آخوندی تأکید کرد: قطارهای جوان علاوه بر این‌که از شرکت‌های داخلی تأمین می‌شوند، با انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، قطارهایی با فناوری نوین نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد.»

کارنامه هدفمندی در چهارماهه 95
انتشار کارنامه هدفمندی یارانه‌ها در چهار ماه ابتدایی سال نیز از دیگر گزارش‌های جالب توجه این هفته بود. به گزارش اقتصادنیوز، «سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کسری بودجه 4 هزار میلیارد تومانی دولت در چهار ماهه ابتدایی سال جاری خبر داده است.»

گزارش یادشده بر مبنای اطلاعاتی است که جمعی از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کرده‌اند و آمارهایشان نشان می‌دهد که «دولت تاکنون تنها توانسته یارانه 4 میلیون نفر را حذف کند که از این تعداد هم یارانه 800 هزار نفر مجددا برقرار شده است.» اهم آمارهای این گزارش‌ها را در جدول شماره 1 می‌توانید ببینید.

جدول شماره 1- آمارهای مهم هدفمندی یارانه‌ها در چهار ماهه اول سال 95

شاخص

مقدار

تعداد یارانه‌بگیران در پایان تیر 95

75 میلیون و 225 هزار و 708 نفر

کسری 4 ماهه یارانه‌ها

4 هزار میلیارد تومان

تعداد حذف‌شدگان یارانه نقدی

4 میلیون نفر

تعداد افراد بازگشته به لیست یارانه‌ها

800 هزار نفر

واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوارها

13،7 هزار میلیارد تومان

ارزش بسته‌های غذایی حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر

160 میلیارد تومان

کمک به امر بهداشت به وزارت بهداشت و درمان

500 میلیارد تومان

کمک به آموزش و پرورش براساس حکم قانون بودجه

150 میلیارد تومان

کمک به وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت احکام بودجه

25 هزار و 390 میلیارد تومان

پرداخت به وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به سازمان چای

3 میلیارد تومان

پرداخت برای اصلاح ساختارهای فناوری تولیدی

20 میلیارد تومان

پرداخت بدهی سازمان هدفمندی به دولت برای عیدانه سال 90

4 هزار میلیارد تومان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید