گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی

شاخص در مسیر نوسانات طبیعی قرار دارد/ نباید انتظار داشته باشیم که هر روز بازار رشد کند

کدخبر: ۱۵۰۲۴۱
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: بازار سرمایه در این مسیر نوسانات طبیعی است. نباید انتظار داشته باشیم که هر روز بازار رشد کند، این مساله تبعات دارد و شاخص را در معرض حبابی شدن قرار می‌دهد.
شاخص در مسیر نوسانات طبیعی قرار دارد/ نباید انتظار داشته باشیم که هر روز بازار رشد کند

حجت‌الله صیدی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: تردیدی نیست که تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از علل رشد نسبی قیمت‌های سهام و شاخص بوده است زیرا انتصاب دکتر شاپور محمدی، با توجه به سوابق ایشان در بازار سرمایه، اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و بورس انرژی فصل جدیدی را در بورس نوید می‌دهد. اگر سابقه سه‌ساله ایشان در معاونت وزیر امور اقتصادی و دارایی را هم به آن اضافه کنیم، از این منظر که قدرت رایزنی بالایی را با دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری مجوعه دولت می‌توانند داشته باشند، موجب امیدواری بیشتر فعالان بازار شده است و انتظار می‌رود شفافیت و کارایی در بازار افزایش یافته و نقدشوندگی سهام نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی تصریح کرد: هر چند نباید انتظار تغییرات بنیادین در بازار را داشت، زیرا قرار نیست ساختار بورس و سازوکار معاملات عوض شود و لذا انتظار بیش از حد از مدیریت جدید نهاد ناظر بازار هم نادرست است. البته ناگفته نماند که دلایل دیگری نیز در روزهای اخیر بر افزایش شاخص اثرگذار بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به کاهش نرخ سود بانکی،‌ پایان یافتن فصل برگزاری مجامع شرکت‌ها و انتشار برخی اخبار عملکرد آنها، انتظار افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال جاری و برخی اخبار مربوط به برجام،‌ مانند امکان دستیابی به برخی وجوه ارزی کشور نیز که رشد شاخص را در روزهای اخیر رقم زدند، اشاره کرد. هر یک از این موارد به نوبه خود اثرات مثبتی بر شاخص در روزهای اخیر گذاشته‌اند. در مجموع می‌توان گفت یک دسته از عوامل زنجیروار باعث شده‌اند تا دوباره پس از یک دوره ریزشی بازار سرمایه به سمت رشد حرکت کند.

او درباره اینکه با توجه به رشد اخیر بازار آیا می‌توان گفت دوران عسرت و زیان سهامداران به پایان رسیده است و همان‌طور که پیش‌بینی شده بود بازار در بلندمدت با رشد مواجه خواهد شد؟ گفت: پاسخ به این پرسش شما کمی جای تامل دارد. من با این دیدگاه موافق نیستم. تعبیر عسرت و زیان سهامداران خیلی دقیق و واقعی به نظر نمی‌رسد. زیرا در همین ‌ماه‌های اخیر هم برخی از سهامداران توانستند سودهای خوبی را از خرید و فروش سهام به دست آورند. از طرف دیگر این طبیعت بازار سهام است که سود یک طرف معامله در گرو زیان طرف دیگر معامله -یا محرومیت وی از سود بیشتر- باشد. لذا این ذات بازار است که گاهی دارای افت است و گاهی خیز دارد و این را باید هر سرمایه‌گذاری که برای معامله سهام قدم به بازار می‌گذارد مورد توجه قرار دهد.

این فعال بازارسهام خاطرنشان کرد: اگر ما طبیعت بازار را ندانیم یا نپذیریم، وقتی برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار می‌شویم با مشکل مواجه خواهیم شد و با کوچک‌ترین اتفاقی از این بازار به سرعت خارج می‌شویم. نکته بعدی که باید عرض کنم این است که پیش‌بینی بازار در شرایط اقتصادی فعلی کار راحتی نیست و نمی‌تواند دور از خطا باشد. از جمع‌بندی مجموعه تحلیل‌ها چنین به نظر می‌رسد که بازار در‌ ماه‌های آینده روند روبه رشدی را خواهد داشت و شاخص کل در پایان سال تا حدی بالاتر از رقم امروز پیش‌بینی می‌شود اما طبیعی است که بر اساس مواردی که عرض کردم چندین دوره استراحت و افت شاخص هم داشته باشیم. بالاخره باید توجه داشت که خروج تمامی بنگاه‌ها و صنایع از رکود در سال جاری محتمل نیست و لذا در برخی موارد، ممکن است شاهد تعدیل منفی سودهای پیش‌بینی‌شده هم باشیم و لذا روندهای نزولی هم در‌ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی است و در این صورت برد از آن کسانی خواهد بود که در این دوران با صبر و تامل بیشتر تصمیم‌گیری و عمل کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: در همین روزها که بازار دوباره به روند صعودی بازگشته است شاهدیم در روزهای پایانی هفته گذشته در برخی روزها بازار با افت مواجه شد. اما این ریزش شاخص بورس به معنای بازگشت بازار از روند رو به رشد نیست. به هر حال در این مسیر نوسانات طبیعی است. نباید انتظار داشته باشیم که هر روز بازار رشد کند، این مساله تبعات دارد و شاخص را در معرض حبابی شدن قرار می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید