کم رونقی آتی سکه در آخرین هفته مردادماه+جدول

کدخبر: ۱۵۰۲۷۹
در آخرین روز از هفته سوم مردادماه (جمعه) در حالی‌ که بازارهای داخلی در تعطیلی به سر می‌بردند؛ بازارهای بین‌المللی دستخوش دگرگونی‌های فراوانی بودند.
لیلا جعفری:

در آخرین روز از هفته سوم مردادماه (جمعه) در حالی‌ که بازارهای داخلی در تعطیلی به سر می‌بردند؛ بازارهای بین‌المللی دستخوش دگرگونی‌های فراوانی بودند. به ‌نحوی ‌که با تضعیف شاخص دلار و صعود ارزش طلای جهانی به بیش از 1356 دلار، خریداران بازار آتی به گمان کسب سود در روز آینده، به وجد آمدند. اما با گذشت زمانی اندک، ورق به نفع فروشندگان آتی سکه برگشت و بهای فلز ارزشمند به کمتر از 1333 دلار رسید.

به گزارش اقتصاد‌نیوز، بازار آتی سکه، در اولین روز کاری هفته، تحت تاثیر ریزش بهای طلای جهانی در روز جمعه‌، با گپی منفی در ناحیه قرمز گشایش یافت. اگرچه در آغاز، مبادلات روندی صعودی در پیش گرفتند، اما در سطوحی پایین‌تر از قیمت‌های تسویه روز قبل، با نوساناتی ملایم به ادامه فعالیت پرداختند؛ به‌طوری‌که بازار روز شنبه، در منطقه منفی به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این روز نسبت به روز مشابه در هفته پیش حدود 40 درصد کاهش را تجربه کرد. درحالی‌که مجموع تعداد موقعیت‌های باز، با اندکی رشد همراه بود.

روز یکشنبه، سررسیدهای آتی، به‌جز سررسید آبان، با اختلافی جزئی نسبت به قیمت تسویه روز قبل، در محدوده منفی آغاز به کارکردند. مبادلات پس از باز گشایشی بازار، روندی صعودی اما کم شیب در پیش گرفتند؛ به طرزی که در ابتدا، میانگین موزون سررسید شهریور و سپس سررسید اسفند در محدوده سبز قرار گرفت. در ادامه، دادوستدها با نوساناتی آرام، در حوالی قیمت‌های گشایش انجام می‌گرفت.

به دلیل تفاوت اندک قیمت‌های آغازین، در دو سررسید شهریور و اسفند با قیمت‌های تسویه، با کوچک‌ترین افزایش یا کاهشی در قیمت‌ها مبادلات از منطقه سبز به قرمز و بالعکس منتقل می‌شدند. از اتفاقات نادر جلسه معاملاتی این روز، عدم مبادله سررسید آبان تا ساعت 18 و 21 دقیقه بود. اگرچه سررسید آبان طی هفته‌های اخیر مورد بی‌مهری معامله‌گران قرار داشت، اما روز یکشنبه، این بی‌مهری به‌حداعلای خود رسید؛ به‌نحوی‌که تا انتهای جلسه معاملاتی، تنها 12 قرارداد را در کارنامه معاملاتی آن روز خود به ثبت رساند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، در روز تعطیلی بازارهای جهانی، با محدود بودن دامنه نوسان دلار در بازار آزاد، بازار آتی سکه رونق چندانی نداشت؛ به‌طوری‌که حجم دادوستدها نسبت به روز شنبه حدود 60 درصد افت را به ثبت رساند. در شرایطی که حجم کل مبادلات نسبت به یکشنبه گذشته نیز، با 41 درصد افت همراه بود.

در اولین روز کاری بازارهای جهانی، در پی انتشار ضعیف تولید ناخالص داخلی ژاپن، انس طلای جهانی با رشد همراه شد. بازار آتی سکه نیز، متاثر از تحرکات بازار فلز زرد، پس از سه روز ریزش متوالی به‌اتفاق همه سررسیدها، در محدوده مثبت آغاز به کارکرد. مبادلات در ابتدا روندی صعودی، در پیش گرفتند اما با افت اندک هر واحد انس طلا، در کنار کاهش ملایم بهای دلار در بازار آزاد ، روند دادوستدها به‌تدریج نزولی شد. بااین‌حال، مبادلات بالاتر از قیمت‌های تسویه انجام می‌گرفت و درنهایت در محدوده‌ای مثبت به کار خود پایان دادند. اگرچه مبادلات روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه، با رشدی بیش از 220 درصد همراه بود اما بخشی از این رونق به دلیل بسته بودن بازارهای جهانی در روز قبل بود. با این ‌وجود، حجم خریدوفروش‌ها در این روز نسبت به دوشنبه پیشین، تنها 7 درصد رشد را تجربه کرد. همچنین بیشترین تعداد موقعیت‌های باز، طی هفته موردبررسی، به این روز از بازار، اختصاص داشت.

روز سه‌شنبه، پیرو افزایش ارزش فلز گران‌بها، بازار آتی با اختلافی بیش از 6 هزار تومان نسبت به قیمت‌های تسویه قبلی در محدوده سبز گشایش یافت. پس‌ازآن همراه با هیجانات خرید، قیمت‌ها رو به رشد نهادند و مبادلات با شتابی نسبتاً بالا انجام گرفت. به‌تدریج و با فروکش کردن هیجان معامله گران نسبت به افزایش قیمت فلز ماندگار، دادوستدها با روندی ملایم و صعودی به کار خود ادامه دادند. تا اینکه با انتشار آمار شاخص‌های اقتصادی آمریکا تب‌وتاب به بازار برگشت. اما این بار برخلاف تحرکات ابتدایی بازار، مبادلات روندی نزولی در پیش گرفتند. به‌این‌ترتیب بازار روز سه‌شنبه در آخرین هفته مردادماه، از رونق نسبتاً بالایی برخوردار بود. به‌گونه‌ای که بیشترین حجم معاملات و همچنین بیشترین دامنه نوسان طی هفته گذشته، متعلق به این روز بود.

روز چهارشنبه، پیرو افت بهای طلا، بازار آتی در محدوده‌ای منفی گشایش یافت. با در پیش بودنِ اعلام آمارهای اقتصادی انگلیس و همچنین انتشار متن مذاکرات نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، جلسه معاملاتی با بی‌رمقی آغاز شد. اگرچه انتظار می‌رفت با انتشار دادهای بازار کار انگلیس، بازارهای جهانی و به‌تبع آن بازار آتی، با نوسان همراه شود، اما آمار تقریباً مطابق با انتظارات به اعلان عموم رسید. به همین سبب، بازار آتی همچنان بدون نوسان قابل‌توجهی، به کار خود ادامه داد. در این روز نیز سررسید آبان، برای دومین بار با بیش از 4 ساعت تاخیر مورد مبادله قرار گرفت؛ این امر حاکی از عدم جذابیت این سررسید برای معامله گران آتی سکه است.

حجم معاملات در روز چهارشنبه، نسبت به روز گذشته افتی بیش از 65 درصد را رقم زد. درواقع، این روز را می‌توان بعد از روز یکشنبه، بی‌رونق‌ترین روزِ هفته چهارم مردادماه 95 دانست.

در آخرین روز کاری هفته پیرو افزایش بهای طلای جهانی بازار آتی کار خود را در سطحی بالاتر از قیمت‌های تسویه پیشین شروع کرد. طی جلسه معاملاتی، مبادلات، با افت‌وخیزهای ملایم در ناحیه سبز به کار خود ادامه دادند به‌نحوی‌که در سطحی پایین‌تر از قیمت‌های گشایش، بازار را به اتمام رساندند. اگرچه روز پنجشنبه از تعداد ساعات مبادلاتی کمتری نسبت به سایر روزهای هفته برخوردار بود اما ازلحاظ حجم معاملات، پس از روز سه‌شنبه و دوشنبه در رده سوم قرار گرفت که این مبین رونق بازار در آخرین روز هفته است.

بااینکه، هفته چهارم مرداد، ازلحاظ تقویم اقتصادی، پربارتر از هفته سوم مرداد بود، اما پیرو تحرکات کم بازارهای جهانی، بازار آتی سکه در این هفته، نسبت به هفته ماقبل، از رونق کمتری برخوردار بود. در حقیقت، حجم کل دادوستدهای این هفته نسبت به هفته گذشته حدود 16 درصد افت کرد و دامنه نوسانات نیز محدودتر بود.

بنا به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، به‌رغم بهبود بازار کار در آمریکا، پایین بودن نرخ تورم در این کشور، فدرال رزرو را در افزایش نرخ بهره با تردید مواجه می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها نسبت به رشد نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، طی ماه‌های پیش رو کاهش یابد و این مساله به ضرر شاخص دلار و به نفع بهای طلا تمام خواهد شد.

اعلام شاخص خرید مدیران در اقتصادهای بزرگ جهان، شاخص‌های تورمی ژاپن، شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا و اظهارات خانم یلن، در روز جمعه، ازجمله رویدادهای اقتصادی مهم جهان به شمار می‌رود که می‌تواند بازارهای بین‌المللی و به‌تبع آن بازار آتی سکه را طی روزهای آینده با نوسان همراه سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید