رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

نرخ تورم مرداد 8.7 درصد/ لایحه بودجه تا 15 آذر تقدیم مجلس می‌شود

کدخبر: ۱۵۰۳۸۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه، نرخ تورم میانگین سالانه در مردادماه را 8.7 درصد اعلام کرد که نسبت به نرخ تورم سالانه تیر ماه که 9 درصد بوده، کاهش داشته است.
نرخ تورم مرداد 8.7 درصد/ لایحه بودجه تا 15 آذر تقدیم مجلس می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز امروز با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز آمار برگزار شد. در این مراسم محمدباقر نوبخت بر اهمیت آماردهی در تدوین برنامه‌ها تاکید کرد. عادل آذر که به دیوان محاسبات رفته از اقدامات خود در مرکز آمار گزارش داد و امیدعلی پارسا، رئیس جدید این سازمان هم بر همکاری همه وزارتخانه‌ها در تهیه آمار تاکید کرد.

گزیده این سخنان را در جدول زیر می‌بینید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز آمار

نرخ تورم

نرخ تورم سالیانه مرداد 8.7 درصد شد که نسبت به نرخ تورم سالیانه تیر ماه که 9 درصد بود کاهش داشته است.

مرکزیت مرکز آمار

آنچه از مرجعیت مرکز آمار برای انتشار آمارهای کشور بیان می‌شود معطوف به مستندهای قانونی صرف نیست، بلکه این صحت، دقت و سرعت آمارهای مرکز آمار است که آن را به مرجع رسمی انتشار آمارها تبدیل کرده است.

از آنجا که در موضوع رسمیت قانونی مرکز آمار کمیت آرا به نفع وزرایی بود که خود در بحث‌های آماری ذینفع بودند موضع رئیس جمهور در جهت تایید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت بود و به این‌گونه مرجعیت و رسمیت مرکز آمار در برنامه ششم تصویب شد.

آمارهای بهنگامی که در این سرشماری از سوی مرکز آمار در اختیار مسئولان اجرایی قرار می‌گیرد هم در برنامه ششم و هم در سیاست‌های مقطعی کاربرد دارد.

همترازی حقوق کارکنان مرکز آمار

پیگیری این وظیفه مهم بر دوش آقای پارسا به عنوان رئیس جدید این مجموعه است و ایشان باید این کار نیمه تمام آقای آذر را به پایان برساند.

دلیل عدم انتشار آمار نفت

عدم اعلام آمارهای فروش نفت در سال گذشته به دلایل سیاسی و دیپلماسی بین‌المللی بود و قبل از اعلام توافق برجام نمی‌توانستیم این آمارها را منتشر کنیم.

تدوین بودجه 96

تا 15 آذر ماه بودجه سال 96 به مجلس ارائه می‌شود. بودجه به صورت عملیاتی تنظیم شده و تلاش می‌شود نابرابری‌ها در حقوق و دستمزد چه در بین شاغلان و چه بازنشستگان برطرف شود.

هنوز لایحه بودجه سال 96 تهیه نشده است و هر نوع بار مالی ناشی از ایجاد برابری دریافتی در مجموعه کارکنان مرکز آمار برای مجموعه کارکنان مرکز آمار امکان پیش‌بینی در بودجه را دارد.

عادل آذر، رئیس پیشین مرکز آمار

حذف کاغذ در مرکز آمار

برای حذف کاغذ در مرکز آمار دو بار به مرز سکته رسیدم.

اهمیت مرکز آمار

برخی وزرای ذینفع مخالف مرجعیت مرکز آمار بودند، اما در نهایت این موضوع در برنامه ششم تثبیت شد.

اقدامات رئیس پیشین در مرکز آمار

اولین کاری که در دوره مسئولیت بنده انجام شد موضوع حذف یارانه و خوشه‌بندی بود.

اعلام نرخ تورم در ابتدای هر ماه، اعلام نرخ رشد اقتصادی به صورت فصلی و آماده شدن نرخ بیکاری در پانزدهم هر ماه نشان از استقرار و طراحی یک سیستم و نظام در مرکز‌ آمار است

از مهمترین نکات در دوره انجام مسئولیت من تثبیت مرجعیت اعلام آمار از سوی مرکز آمار ایران بود.

تخصیص بودجه برای سرشماری 95

به دلیل کمبود بودجه و منابع مورد نیاز به دولت پیشنهاد دادیم سرشماری سال 95 انجام نشود، اما با حمایت‌هایی که در این راستا انجام شد قرار شد با کاهش بودجه قسمت‌های دیگر هزینه‌های مورد نیاز سرشماری سال 95 تامین شود.

همترازی حقوق کارکنان مرکز آمار

تلاش‌هایی برای هم‌تراز شدن حقوق کارکنان مرکز آمار با سازمان مادر یعنی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است که از آقای پارسا به عنوان رئیس جدید مرکز آمار می‌خواهم این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند

امیدعلی پارسا، رئیس جدید مرکز آمار

ضرورت فعالیت مرکز آمار

همکاری همه وزارتخانه‌ها در تهیه آمار بسیار ضروری است. این مرکز همچون سال‌های گذشته با سرعت، دقت و سخت‌کوشی کارشناسان و متخصصانش، فعالیت خود را انجام خواهد داد.

فعالیت مرکز آمار ایران باید مبتنی بر درون‌زایی و برون‌گرایی باشد به طوری که برون‌گرایی را برای کمک سایر نهادها در ارائه آمار به این مرکز تقویت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید