در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

شرط انتقال فناوری در قراردادهای بین‌المللی الزامی شد / جهانگیری: پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی خوب است

کدخبر: ۱۵۰۴۱۳
در نشست امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد: در قراردادهای بین المللی و طرح های مهم ملی، پیوست فناوری با هدف انتقال فناوری‌های جدید وجود داشته باشد و دستگاه های اجرایی نسبت به اجرای این برنامه مکلف شدند.
شرط انتقال فناوری در قراردادهای بین‌المللی الزامی شد / جهانگیری: پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی خوب است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي امروز (دوشنبه) به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگيري در اين جلسه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوي دبيرخانه ستاد درخصوص عملكرد دستگاه هاي اجرايي در اجراي طرح هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي در سال 95، گفت: گزارش ها نشان مي دهد كه برنامه دستگاه هاي اجرايي در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي به خوبي پيش رفته و ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه ها مناسب است كه لازم است اين روند با جديت پيگيري شود.

معاون اول رئيس جمهور با تاكيد براينكه نگاه مديران اجرايي هدايت كشور به سمت توسعه و پيشرفت است، اظهار اميدواري كرد با تداوم روند فعلي و اهتمام جدي دستگاه هاي اجرايي، دغدغه هاي موجود در خصوص ركود اقتصادي برطرف و نه تنها به سمت رونق و اشتغالزايي حركت كنيم كه در جهت توسعه و پيشرفت كشور گام اساسي برداريم.

وي همچنين يكي از نكات مهم و مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب را انتقال فناوري هاي جديد در قراردادهاي خارجي عنوان كرد و افزود: دستگاه هاي اجرايي بايد در قراردادهاي بين المللي و طرح هاي مهم ملي به اين موضوع توجه كنند و پيوست فناوري بايد حتماً در تمام قراردادها لحاظ شود.

در اين جلسه كه وزراي كشور، نيرو، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامي، اموراقتصادي و دارايي، راه و شهرسازي، تعاون،كار و رفاه اجتماعي، مشاور رييس جمهور در امور اقتصادي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، معاون رييس جمهور در امور اجرايي، معاون حقوقي رييس جمهور و رييس صندوق توسعه ملي نيز حضور داشتند، دبير ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي گزارشي از عملكرد دستگاه هاي اجرايي در اجراي پروژه هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي در سال 95 ارائه كرد.

وي با اشاره به روند افزايش رشد بخش كشاورزي به ميزان 5.4 درصد در سال 94، گفت: تراز تجاري بخش كشاورزي نيز از افزايش خوبي نسبت به سال هاي گذشته برخوردار است و ميزان خريد تضميني گندم از 4.8 ميليون تن در سال 92 هم اكنون به 11.1 ميليون تن رسيده است و واردات گندم نيز كه در سال 92 بالغ بر 4.8 ميليون تن بود هم اكنون با وجود عدم نياز به واردات، به 800 هزار تن كاهش يافته است.

فرهاد دژپسند افزود: ميزان كل توليد محصولات كشاورزي در سال آغاز به كار دولت تدبير و اميد 94 ميليون تن بود و براي سال جاري پيش بيني مي شود كه اين ميزان به 117 ميليون تن برسد و اين در حالي است كه ميزان بارش ها در سال هاي اخير كاهش يافته و 12 هزار حلقه چاه كشاورزي غيرمجاز نيز مسدود گرديده است و اين يعني با مديريت صحيح، ضمن مصرف كمتر آب محصول بيشتري توليد شده كه اين اتفاق خوب ناشي از بهبود بهره وري در بخش كشاورزي است.

در بخش مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز گزارشي از ميزان پيشرفت پروژه هاي مرتبط با اين دستگاه اجرايي ارائه و اعلام شد كه برنامه تعيين تكليف 7500 واحد توليدي مشكل دار از روند و پيشرفت خوبي برخوردار است به گونه اي كه 44 هزار و 149 واحد در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام كرده اند و 15 هزار و 939 واحد به بانكها معرفي و تا كنون 1081 واحد مشكل دار نيز تسهيلات دريافت كرده اند.

بر اساس اين گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تكميل و راه اندازي 36 طرح مهم و ملي را در دست اقدام دارد و براي آن 13 هزار ميليارد تومان منابع اختصاص يافته است و پيش بيني مي شود كه با اجراي اين برنامه، براي بيش از 13 هزار نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي شود.

علاوه بر اين در جلسه مديران عامل بانكها با معاون اول رييس جمهور، اعلام شد در سال جاري 8 هزار و 800 واحد كوچك و متوسط از بانكهاي عامل، تسهيلات دريافت كرده اند.

وزير راه و شهرسازي نيز در گزارش مربوط به اين وزارتخانه اعلام كرد كه به تدريج شاهد خروج بخش مسكن از ركود هستيم و اين وزارتخانه با جديت، بهسازي حاشيه كلانشهرها و بافت هاي فرسوده و تكميل و بهره برداري از بزرگراه ها را در دستور كار خود دارد.

عباس آخوندي افزود: ميزان معاملات بخش مسكن در كشور، 25 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و ميزان تسهيلات دهي بانك مسكن براي بخش هاي فرسوده تا 80 درصد افزايش يافته است.

در گزارش مربوط به عملكرد وزارت نفت، بیژن زنگنه گزارشي از پيگيري هاي اين وزارتخانه براي راه اندازي 12 مجتمع پتروشيمي با سرمايه گذاري غيردولتي ارائه كرد و افزود: اين طرح ها از پيشرفت فيزيكي خوبي برخوردار است و تا دهه فجر به بهره برداري خواهند رسيد.

وزير نفت همچنين با اشاره به اينكه ميزان توليد نفت در ميادين مشترك غرب كارون از 76 هزار بشكه به 200 هزار بشكه در روز يعني در حدود سه برابر نسبت به سال 92 افزايش يافته است و در پارس جنوبي نيز با افزايش قابل قبولي مواجه بوده ايم به طوري كه در سال 92 ميزان برداشت گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي 240 ميليون متر مكعب بوده و با اقدامات انجام شده، هم اكنون به 360 ميليون متر مكعب رسيده و تا پايان سال جاري در ميزان برداشت گاز از پارس جنوبي به كشور قطر خواهيم رسيد.

در ادامه اين نشست دبير ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي عملكرد وزارت نيرو را در اجراي پروژه هاي اولويت دار سال 95 بسيار خوب دانست و گفت: اين وزارتخانه توانسته است مطابق با هدف گذاري هاي صورت گرفته پيش رود و تا كنون گزارش هاي منظمي از سوي اين دستگاه اجرايي به دبيرخانه ستاد ارسال شده است.

گزارش عملكرد وزارتخانه هاي اموراقتصادي و دارايي و كشور، ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان برنامه و بودجه، معاونت اجرايي رييس جمهور و دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي از ديگر موضوعاتي بود كه در اين جلسه به آن پرداخته شد و دبير ستاد، عملكرد هر يك از اين دستگاه هاي اجرايي را تشريح و ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه هاي مرتبط با آنها را اعلام كرد.

در پايان اين نشست مقرر شد بر اساس نظام نامه پيوست فناوري و توسعه توانمندي هاي داخلي مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، در قراردادهاي بين المللي و طرح هاي مهم ملي، پيوست فناوري با هدف انتقال فناوري هاي جديد وجود داشته باشد و دستگاه هاي اجرايي نسبت به اجراي اين برنامه مكلف شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید