سخن صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اساسا خودرو قابل قاچاق نیست/ آتش‌زدن خودروهای قاچاق مدنظر نیست

کدخبر: ۱۵۰۴۳۳
در حالی که اخیرا ماجرای امحای 13 خودروی بنز و پورشه قاچاق حاشیه‌هایی به همراه داشت وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اساسا خودرو قابل قاچاق نیست.
اساسا خودرو قابل قاچاق نیست/ آتش‌زدن خودروهای قاچاق مدنظر نیست

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهایی که هنوز بحث بر سر امحا شدن یا نشدن 13 خودروی بنز و پورشه قاچاق مطرح است، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است: آتش‌زدن خودروهای قاچاق مدنظر نیست.

پیش از این در 27 مرداد ماه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره 13 بنز و پورشه قاچاق که قرار بود امحاء شوند، گفته بود: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی چهار ماه فرصت دارد این خودروها را صادر کند و طبیعتا بعد طی این مدت اگر برای این خودروها مشتری پیدا نشود امحاء می‌شوند. متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.

در همین حال شب گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت آتش‌زدن و امحاء خودروهایی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند را تایید نکرده و گفته است: اساسا خودرو قابل قاچاق نیست.

آن طور که مهر گزارش داده، محمدرضا نعمت‌زاده گفت: اساسا خودرو قابل قاچاق نیست؛ چراکه از طریق گمرکات وارد کشور می‌شود و اگر استثنایی هم باشد، از طریق مرز است و آن هم دیگر پلاک نمی‌شود و مشخص است که کالا قاچاق شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تجارت باید با روش درست خود صورت گیرد؛ نه اینکه قاچاق باشد و به تولید لطمه بزند، این در حالی است که وجود مرزهای طولانی در شرق و غرب و همچنین سواحل جنوبی و مسائل امنیتی و اقتصادی همسایگان ایران، در وجود قاچاق کالا مؤثر است.

وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که از طریق آن قاچاق صورت می‌گیرد، مناطق آزاد است و ما در این باره بررسی‌هایی صورت داده و گزارشی هم ارائه کرده‌ایم؛ اما اگر مناطق آزاد به درستی عمل کند، حمایت خواهد شد. در این میان، توصیه ما نیز به مناطق آزاد، حمایت از تولید و صادرات است؛ حتی در دیگر کشورها نیز این گونه اقدام می‌شود، به عنوان نمونه ژاپن در مناطق آزاد آمریکا اقدام به تولید می‌کند.

نعمت‌زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که چه میزان از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنید، گفت: کت، شلوار و کفشم ایرانی است و همیشه تعصب کالای ایرانی را داشته‌ام؛ اما در منزل بعضی کالاها ایرانی و بعضی خارجی است؛ چرا که در آنجا همسر حاکم است و گاهی اختلاف نظر در خرید پیش می‌آید.

وی همچنین تصریح کرد: پژو ۲۰۰۸ نیز در اوایل اسفند وارد بازار خواهد شد که حداقل ۴۰ درصد آن ساخت داخل است، علاوه بر آن، قرارداد با سیتروئن نیز حداکثر طی دو ماه به امضا می‌رسد؛ اما باید توجه داشت که در امضای قرارداد با طرف‌های خارجی، یک قرارداد مادر و ده‌ها قرارداد فرعی درباره خدمات پس از فروش و انتقال فناوری منعقد می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید