کارنامه 5 ماهه تجارت منتشر شد

ارزش تجارت غیرنفتی ایران از 35 میلیارد دلار گذشت/افزایش صادرات و کاهش واردات و تراز همچنان مثبت تجارت ایران

کدخبر: ۱۵۰۵۰۴
چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، آلمان و کره اولین شرکای تجارت ایران طی پنج ماهه آغازین سال جاری هستند.
ارزش تجارت غیرنفتی ایران از 35 میلیارد دلار گذشت/افزایش صادرات و کاهش واردات و تراز همچنان مثبت تجارت ایران

به گزارش اقتصادنیوز، تازه‌ترين گزارش گمرک از تجارت کشور نشان می‌دهد ميزان تجارت ايران در سال‌جاري از مرز 35 ميليارد و 817 ميليون دلار گذشت. آن طور که گمرك ايران گزارش داده، در مدت پنج ماهه اول سال‌جاري صادرات غيرنفتي كشورمان با 10.22 درصد افزايش به 19 ميليارد و 108 ميليون دلار رسيد. اين ميزان در سال گذشته 17 ميليارد و 336 ميليون دلار بود. همچنين واردات كشورمان به مرز 16 ميليارد و 709 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 2.85 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات آماری مندرج در این گزارش گمرک ایران را بخوانید.

اقلام عمده صادرات
*در پنج ماهه اول سال‌جاري ميعانات گازي عمده‌ترين كالاي صادراتي كشورمان بود. در اين مدت سه ميليارد و 270 ميليون دلار ميعانات گازي به ساير كشورها صادر شد كه البته در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 9.21 درصد كاهش داشت.

*گازهاي طبيعي مايع شده با يك ميليارد و 940 ميليون دلار در رتبه بعدي قرار دارد.

*پس از آن به ترتيب گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده با 693 ميليون دلار، روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين با 586 ميليون دلار و پروپان مايع شده با 574 ميليون دلار قرار دارند.

*همچنين در مدت يادشده هفت ميليارد و 462 ميليون دلار انواع كالاي پتروشيمي صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل صادرات كالاهاي پتروشيمي 25.3 درصد رشد نشان مي‌دهد و اين كالاها در ميان ساير گروه‌هاي كالايي بيشترين سهم از ارزش كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده‌اند به ‌طوري كه 39.5 درصد از كل صادرات غيرنفتي كشورمان به پتروشيمي‌ها اختصاص دارد.

*سهم ساير كالاها به استثناي پتروشيمي و ميعانات گازي از كل صادرات غيرنفتي كشورمان در پنج ماهه سال‌جاري 43.84 درصد بود و در اين مدت هشت ميليارد و 376 ميليون دلار انواع كالا به استثناي ميعانات گازي و پتروشيمي صادر شده است.

*صادرات ساير كالاها هم در اين مدت 7.86 درصد رشد داشته است.

اقلام عمده واردات
اقلام عمده وارداتي طي پنج ماهه نخست سال 1395 به ترتيب عبارتند از:
*برنج به ارزش 476 ميليون دلار

 *ذرت دامي 417 ميليون دلار

 *لوبياي سويا 413 ميليون دلار

 *قطعات منفصله خودرو به ارزش 349 ميليون دلار

 *انواع وسايل نقليه به ارزش 284 ميليون دلار

براساس اين گزارش، طي مرداد ماه سال‌جاري توسط شركت تعاوني‌هاي مرزنشينان بنا به مصوبه هيأت وزيران به ميزان 398 تن برنج وارد كشور شد.

خريداران عمده كالاهای ايرانی
چين همچنان بزرگ‌ترين خريدار كالاهاي ايراني است و در پنج ماهه ابتدايي سال‌جاري حجم صادرات غيرنفتي كشورمان به چين به سه ميليارد و 405 ميليون دلار رسيد. پس از چين به ترتيب امارات متحده عربي با دو ميليارد و 914 ميليون دلار، عراق با دو ميليارد و 485 ميليون دلار، تركيه با دو ميليارد و 251 ميليون دلار و جمهوري كره با يك ميليارد و 741 ميليون دلار قرار دارند.

كشورهای عمده صادركننده كالا به ايران
آمار تجارت خارجي كشورمان در پنج ماهه ابتدايي سال‌جاري از افزايش واردات كالاهاي ساخت كشور آلمان حكايت دارد به نحوي كه صادرات آلمان به ايران در اين مدت 29.23 درصد افزايش داشته و حجم واردات ايران از آلمان به 938 ميليون دلار رسيد. با اين حال آلمان پنجمين صادركننده بزرگ كالا به ايران به‌شمار مي‌رود و رتبه‌هاي اول تا چهارم به ترتيب به كشورهاي چين با 3 ميليارد و 863 ميليون دلار، امارات متحده عربي با دو ميليارد و 862 ميليون دلار، جمهوري كره با يك ميليارد و 263 ميليون دلار و تركيه با يك ميليارد و 77 ميليون دلار اختصاص دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید